Gå til innhold

Engstelig personlighet (ikke PF)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så engstelig av meg. Er voksen, men føler meg ikke voksen. Kan ligge søvnløs av små ting, som f.eks. om jeg har skrevet riktige tall på skattekortet, om jeg plutselig i fremtiden blir syk/ufør og ikke klarer meg økonomisk, at noe skal skje med mannen eller barna mine. Bare tanken på om jeg i fremtiden må ta kontakt med banken alene, pusse opp huset alene etc, jeg får vondt i magen bare av tanken. 

ALT bare fester seg som en trussel i hodet mitt, andre «normale» mennesker hadde ikke ofret en tanke. 

Hva kan man gjøre for å bli mer robust? Jeg har nok ikke så mye bagasje med hjemmefra, var aldri noen som snakket med meg om sånne ting eller lærte meg praktiske eller økonomiske ting. 

Anonymkode: a2a0e...1f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt.

Skrevet

Generalisert angstlidelse? 

Jeg har det litt som deg, men jeg er faktisk alene om alt og det kan oppleves overveldende. Da må jeg snu tankene og tenke at ting ordner seg. 

Anonymkode: 3346d...692

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Generalisert angstlidelse? 

Jeg har det litt som deg, men jeg er faktisk alene om alt og det kan oppleves overveldende. Da må jeg snu tankene og tenke at ting ordner seg. 

Anonymkode: 3346d...692

Takk for svar. Mistenker at jeg har generalisert angstlidelse, men litt usikker da jeg har det sånn som beskrevet kun i perioder, men de periodene er veldig tunge og vanskelige for meg. 

• Hjerte 1
Skrevet

Her har Metakognetivtterapi og teori hjulpet. ( Google det) 

det går mye ut på å øve på å ikke tenke videre på en impuls/tanke som ikke er bra for en. Ikke mate trollet. Stoppe grubling. Det er kjempevanskelig men for en som meg som har angst omtrent bestandig så er hver gang jeg får det til en seier. Og det sies en blir bedre med øvelse 

Altså ikke lett løsning eller en løsning på alt rundt å være engstelig. Men har stoppet mange angst-sammenbrudd her.

Anonymkode: fb763...873

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her har Metakognetivtterapi og teori hjulpet. ( Google det) 

det går mye ut på å øve på å ikke tenke videre på en impuls/tanke som ikke er bra for en. Ikke mate trollet. Stoppe grubling. Det er kjempevanskelig men for en som meg som har angst omtrent bestandig så er hver gang jeg får det til en seier. Og det sies en blir bedre med øvelse 

Altså ikke lett løsning eller en løsning på alt rundt å være engstelig. Men har stoppet mange angst-sammenbrudd her.

Anonymkode: fb763...873

Takk for konkret tips, skal lese om metakognitiv terapi❤️

Skrevet

Skulle også tipse om kognitiv terapi. Bare det å snakke gjennom ting med en profesjonell og få noen verktøy man kan bruke hjelper mye.

Anonymkode: 52ba8...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...