AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Mor bekymrer seg mens far tar ting med ro osv? Vanlig? Anonymkode: 4a0ad...f7b
svartkatt Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Det er bare typisk det. Men det er selvfølgelig unntak begge veier. Hva er det å diskutere? 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Ja, barn skader seg og dør oftere dersom de "passes" av menn. Det er en kjent sak at menn er biologisk betinget til å ta større risiko, både på vegne av seg selv og andre. Anonymkode: 55e98...5b3 10
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Menn har ikke samme omsorgen og ser ikke samme farene som mødre ser. Anonymkode: a6552...d8c 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Jeg tror det er slik generelt ja, men med store individuelle forskjeller. Noen ting kan min mann være mer engstelig for og påpasselig med enn jeg. Kanskje han er mer enn normalt opptatt av barnets sikkerhet til mann å være og jeg mindre enn normalt for kvinner? Anonymkode: e0464...43c 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 Helt normalt. Kvinner har omsorgsgen i større grad enn menn. Biologi kan man ikke benekte. Anonymkode: 3407e...341 2
aksase Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 Helt normalt. Mødre bekymrer seg og overtenker mange ting. Fedre har en mer avslappet holdning og tenker at ting "årnær sæ". Og fedrene har som regel rett, fordi mødrene ordner ting og så går det i orden uten at fedrene trenger å tenke på det....... 6 1 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, barn skader seg og dør oftere dersom de "passes" av menn. Det er en kjent sak at menn er biologisk betinget til å ta større risiko, både på vegne av seg selv og andre. Anonymkode: 55e98...5b3 Link til data på denne påstanden din 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 Min første tanke var ja. Men jeg vet egentlig ikke. Det stemmer ikke når jeg tenker på folk rundt meg. Blant de jeg kjenner som jeg kommer på nå, er det omtrent like mange menn som damer som er veldig bekymrede. Jeg har selv vokst opp med en overbekymret far, og en mer rolig og avslappet mor. Jeg har to venninner som bekymrer seg veldig mye for barna, den ene av dem har en mann som er minst like bekymret. Kanskje er det flere menn som forsøker å skjule at de strever med bekymring/frykt? Faren min har alltid skammet seg over det. Anonymkode: 3eb07...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 Ja, absolutt tilfelle her. Merker det gjelder på flere punkter. Klær, aktiviteter, vennskap, utdanning, helse osv. Bekymrer meg for noe hele tiden mens far ser ut til å la ting gå sin gang Anonymkode: 81c9e...d25
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, barn skader seg og dør oftere dersom de "passes" av menn. Det er en kjent sak at menn er biologisk betinget til å ta større risiko, både på vegne av seg selv og andre. Anonymkode: 55e98...5b3 Hvor har du link til denne påstanden Anonymkode: 86e3d...240 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 Det er nok vanlig at fedre har litt mer omsorg enn mødre. Så fedre vil oftere lære barn å ta risiko og det å takle konsekvensen av risiko. Men det kreves mye omsorg for å lære bort, derfor er mødrene ofte en del dårligere. Anonymkode: 033e2...8b5 2
Gjest Warrior Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 Selvfølgelig bekymrer fedre seg også når det virkelig er noe å bekymre seg for, men noen mødre (nei ikke alle) bekymrer seg unødvendig mye og tror det verste. Menn er også flinkere til å skjule bekymringer og frykt. Kvinner viser det mer. Så nei det er ikke sånn at menn aldri bekymrer seg og er dårlig forelder. At barna skader seg, er i fare og dør når de passes av fedre. Langt i fra. De fleste fedre bryr seg faktisk om barna sine og er glad i barna sine like mye som mødre.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 Ja, sånn kan det virke. Derfor er det mer interessant å spørre om hvorfor det er slik. Jeg tror at mange kvinner reelt mener at de er født med bedre omsorgsevner enn menn. Derfor går de raskt inn som hovedperson og organisator hva gjelder omsorgsrollen i hjemmet. Mennene kjenner seg igjen, for slik var det også i barndomshjemmet. De daglige bekymringene blir mors. Far tenker at mor har oversikt og kontroll, og bekymrer seg ikke. Sånn kan det fortsette i generasjoner. Men fordi samlivsbrudd er blitt normalen, er farsrollen i stor endring. Stadig flere fedre forlanger å delta mer i omsorgen for barna. Gi dem ansvar, og de vil ta det. Spørsmålet er om kvinner er villig til det? Er de villig til å dele på permisjonen slik at vi fedre kan bli kjent med barna våre og føle ansvar for dem? Anonymkode: a9eae...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 Sikkert mest vanlig. Mer her i huset er det mannen som blir helt Blomster-Finn over alt mulig. Anonymkode: 079da...431 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 Her er mannen den som bekymrer seg for at barnet plutselig ikke skal våkne en morgen, at barnet skal skade seg voldsomt i barnehagen eller at barnet skal bli påkjørt av en bil. Jeg passer likevel godt på barnet når vi skal krysse veien, lar ikke barnet sykle uten hjelm eller leke en plass hvor det er fare for å skade seg skikkelig. Det handler vel om instinkt og biologi. Men jeg går aldri rundt og bekymrer meg for at barnet mitt skal skade seg og dø, eller bli alvorlig syk sånn helt uten videre, sånn som mannen min. Anonymkode: 2a97f...a86 1
Bjerka Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Fra urtida så var menn som oftest ute på jakt for å skaffe mat, eller ute og forsvarte området sitt. Derfor er de født med å ta større risiko. Kvinnene var hjemme og passet egne og andres unger. Så kvinner er mer følsomme for hva som kan gå galt med ungene, og bekymrer seg mer. Det er jo forsket på at kvinner har mer vid-syn, for å kunne holde øye med ungene, mens menn har mer rett fram-syn ☺️
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nok vanlig at fedre har litt mer omsorg enn mødre. Så fedre vil oftere lære barn å ta risiko og det å takle konsekvensen av risiko. Men det kreves mye omsorg for å lære bort, derfor er mødrene ofte en del dårligere. Anonymkode: 033e2...8b5 Er vel motsatt. Flest barn dør og skades når de passes av menn. Men begår også over 90% av kriinalitet, pedofili, barnemishandling og voldtekt. Menn er de som skader barn, kvinner og menn i størst grad. Hvis menn ofte lærte barn å takle konsekvensen av risiko hadde de fokusert på psykisk helse, terapi og å snakke om følelser. Anonymkode: 0a900...533 1
Alice123 Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 Vil anbefale å google "det tredje skiftet"
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 Det er sikkert generelt sant. Men i min familie var det pappa som var mest bekymret. Eller i hvert fall den som var mest synlig bekymret. Tror det med synlig er vesentlig. Man vet jo ikke alltid hva som er i hodet på folk og noen ganger så må man kanskje ta rollen til den som sier "senk skuldrene" om den andre personen stresser alt for mye. Anonymkode: b39c4...9a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå