AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Hei! Vi har ei tuppe som snart fyller ett år, men vi sliter sånn med maten hennes.. Hun ammes mye - så og si når enn hun forespør det, men prøver alltid å gi litt fast føde først, for når hun først har fått pupp så spiser hun seg mett på det. Men så sliter vi med å få i henne nok av det faste.. Foreløpig så ser matdagen slik ut + amming før vi står opp, før og etter bhg, før legging, og en del om natten; -brødskive (to-fem små biter) 0730 -halv brødskive, noen skjeer grøt ca 10 (bhg) -noen skjeer grøt, noen biter brød, evnt noe frukt/smoothie ca 14 (bhg) -frukt og en snack (potetstav) 16 -spiser kanskje to tre biter middag 17 -halv skål grøt 18 Noen som har tips til pålegg, matretter, hvordan få i nok næring i det hun spiser fra før av? Hun nekter leverpostei, egg og makrell i tomat, noe storebroren elsket, og det er de påleggene jeg føler har mye bra i seg. 🙃 Anonymkode: b1c45...536
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Må bare si at hun legger på seg, men veldig lite av gangen, føler jeg. Hun har mye energi og er blid og fornøyd, men ønsker jo at hun skal få i seg nok av det hun trenger! Og ernæringsmessig så er jeg dårlig på andre ting enn det «typiske». Anonymkode: b1c45...536
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Du må jo kutte ned på ammingen ? 🙄 Anonymkode: 69b96...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må jo kutte ned på ammingen ? 🙄 Anonymkode: 69b96...9eb Hjelper jo ikke å kutte ned på amming om hun ellers ikke spiser noe. Hun er jo sulten, men vil ikke ha noe særlig av det vi gir henne. I barnehagen må de «tvinge» i henne mat, og her hjemme prøver vi det meste (små biter, store biter, mating, spise selv, most etc). Skulle gjerne kuttet ned nattamming, men hun hyler høyt og brutalt hele tiden, og vekker alle i huset. Vi hadde tre netter hvor jeg og samboeren byttet på å ha henne, noe som endte med at vi begge, pluss begge ungene, var våken 3-4 timer om natten og sleit med å fungere neste dag. Så da gikk vi tilbake til å amme. For hun hyler konstant de timene, og ingenting vi har prøvd til nå hjelper. Anonymkode: b1c45...536
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelper jo ikke å kutte ned på amming om hun ellers ikke spiser noe. Hun er jo sulten, men vil ikke ha noe særlig av det vi gir henne. I barnehagen må de «tvinge» i henne mat, og her hjemme prøver vi det meste (små biter, store biter, mating, spise selv, most etc). Skulle gjerne kuttet ned nattamming, men hun hyler høyt og brutalt hele tiden, og vekker alle i huset. Vi hadde tre netter hvor jeg og samboeren byttet på å ha henne, noe som endte med at vi begge, pluss begge ungene, var våken 3-4 timer om natten og sleit med å fungere neste dag. Så da gikk vi tilbake til å amme. For hun hyler konstant de timene, og ingenting vi har prøvd til nå hjelper. Anonymkode: b1c45...536 Det er jo helt normalt at de protesterer på kutting av pupp🙄 Det beste er om du skygger banen og far tar nettene når dere skal kutte ammingen, slik at hun ikke lukter eller ser deg… Høres ut som dere stresser veldig ift maten. Bare kutt ned på ammingen så vil det nok gå seg til, selvfølgelig vil barnet velge pupp fremfor fast føde hvis du alltid gir etter… å tvinge i ungen mat i barnehagen skal de hvertfall ikke gjøre, håper du overdriver når du skriver det. Å tvinge i barn mat er skadelig og kan føre til spisevegring ! Anonymkode: 69b96...9eb 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Hos oss viste synderen seg å være store mandler. Hun klarte rett og slett ikke å spise skikkelig. Vi skjønte ikke det før hun var nesten tre.. Hun la jo på seg, litt, og fulgte kurven sin, men var mye syk og liten av vekst. Legen på helsestasjonen sa det var fint med amming og jeg hadde heldigvis nok melk, men det var slitsomt. Da mandlene endelig var ute tok hun igjen mye av det tapte og vokste som ugress. Trenger ikke å være det samme for dere, men ville bare dele det, sånn i tilfelle. Anonymkode: 9e7a6...ead
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hos oss viste synderen seg å være store mandler. Hun klarte rett og slett ikke å spise skikkelig. Vi skjønte ikke det før hun var nesten tre.. Hun la jo på seg, litt, og fulgte kurven sin, men var mye syk og liten av vekst. Legen på helsestasjonen sa det var fint med amming og jeg hadde heldigvis nok melk, men det var slitsomt. Da mandlene endelig var ute tok hun igjen mye av det tapte og vokste som ugress. Trenger ikke å være det samme for dere, men ville bare dele det, sånn i tilfelle. Anonymkode: 9e7a6...ead Samme med gutten til ei venninne av meg på 15 måneder. Hun får kun i ham grøt, pupp og (dessverre) diverse søtsaker. Ville vurdert å få sjekket det opp, ts Babyen min er omtrent på alder med din, og han elsker blant annet hjemmelaget mos av avokado, mango, banan og havregryn. Babyer foretrekker jo mat som er på den søte siden, så kanskje det kan være en ide å lage noe sånt, og søte det godt med mye banan? Man moser det med stavmikser og kan bestemme selv hvor fin eller grov den skal være. Anonymkode: 5a919...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Min yngste spiste også veldig lite fast føde, men var som din, veldig glad i puppen. Jeg er enig i forslaget over om å kutte ned på ammingen for å få økt inntaket av fast føde, det måtte jeg gjøre her også. Det skjer ikke over natten, og særlig avvenning på natt kan være tøft, men når ungen får mye tilgang på morsmelk så metter dette veldig. Det blir en "ond" sirkel. Anonymkode: 5cbed...861 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo helt normalt at de protesterer på kutting av pupp🙄 Det beste er om du skygger banen og far tar nettene når dere skal kutte ammingen, slik at hun ikke lukter eller ser deg… Høres ut som dere stresser veldig ift maten. Bare kutt ned på ammingen så vil det nok gå seg til, selvfølgelig vil barnet velge pupp fremfor fast føde hvis du alltid gir etter… å tvinge i ungen mat i barnehagen skal de hvertfall ikke gjøre, håper du overdriver når du skriver det. Å tvinge i barn mat er skadelig og kan føre til spisevegring ! Anonymkode: 69b96...9eb Føler selv at vi stresser en del, siden hun går opp lite og føler så mange på samme alder spiser så mye! Skal jo ikke sammenligne med andre, men så.. 🤷🏻♀️ Nei altså de tvinger ikke, det var feil skrevet av meg, men de må «lure» inn maten i starten. Hun spiser og vil ha mer så lenge de en/to første bitene blir puttet inn i siden på munnen hennes. Angående det at far tar på natt, umulig. Samboeren våkner ikke av hylskriking og «fungerer ikke» på dagtid om han er våken. Så da blir det at alle i huset er våken de timene, nettene, hun ikke får pupp.. Anonymkode: b1c45...536
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Vi har ei tuppe som snart fyller ett år, men vi sliter sånn med maten hennes.. Hun ammes mye - så og si når enn hun forespør det, men prøver alltid å gi litt fast føde først, for når hun først har fått pupp så spiser hun seg mett på det. Men så sliter vi med å få i henne nok av det faste.. Foreløpig så ser matdagen slik ut + amming før vi står opp, før og etter bhg, før legging, og en del om natten; -brødskive (to-fem små biter) 0730 -halv brødskive, noen skjeer grøt ca 10 (bhg) -noen skjeer grøt, noen biter brød, evnt noe frukt/smoothie ca 14 (bhg) -frukt og en snack (potetstav) 16 -spiser kanskje to tre biter middag 17 -halv skål grøt 18 Noen som har tips til pålegg, matretter, hvordan få i nok næring i det hun spiser fra før av? Hun nekter leverpostei, egg og makrell i tomat, noe storebroren elsket, og det er de påleggene jeg føler har mye bra i seg. 🙃 Anonymkode: b1c45...536 En ettåring skal hovedsakelig livnære seg på fast føde, ikke morsmelk. Her er det du som mor som tilrettelegger for 100% amming, selvfølgelig vil barnet amme mest når du gir etter og faktisk gir hun dette. Dette er ikke bra, og nesten så jeg ville startet å pumpe istedenfor og kuttet puppen tvert. Da blir det nok litt rabalder i 1-2 dager så går dette over. Ingen baby eller barn sulter seg selv, så kutter du dette så kommer hen til å spise. Du må jo bare stå i det. Startet dere veldig sent med fast føde? Dette skal gradevis introduseres ved 4-5 måneders alder, jo tidligere - jo bedre. Mtp allergier og mye annet. Igjen, du må bare stå i dette og ikke tilby puppen - for det gjør du jo, puppen er ikke bare mat, den er også trygghet, nærhet og kos - og selvfølgelig velger barnet dette over noe hen ikke er særlig vant med. Her mener jeg du har hatt en totalt merkelig og feil strategi, men deg om det. Anonymkode: dff88...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Føler selv at vi stresser en del, siden hun går opp lite og føler så mange på samme alder spiser så mye! Skal jo ikke sammenligne med andre, men så.. 🤷🏻♀️ Nei altså de tvinger ikke, det var feil skrevet av meg, men de må «lure» inn maten i starten. Hun spiser og vil ha mer så lenge de en/to første bitene blir puttet inn i siden på munnen hennes. Angående det at far tar på natt, umulig. Samboeren våkner ikke av hylskriking og «fungerer ikke» på dagtid om han er våken. Så da blir det at alle i huset er våken de timene, nettene, hun ikke får pupp.. Anonymkode: b1c45...536 Altså, dere må faktisk bare stå i det! Det er dere som gir tilgang på morsmelk, og gjør at barnet ikke spiser fast føde… Eneste måten å kutte ammingen på er jo å bare gjøre det. Ja, det blir skrik, ja, det blir nattevåk og slitsomt de første nettene, men sånn er det bare. Dere gjør dere selv en stor bjørnetjeneste av å utsette … og barnet risikerer å få spiseproblemer av det hele. Far får ta ut noen fridager fra jobb , du får enten gå i kjelleren å legge deg eller rett å slett reise ut av huset på natt til det er overstått…. Dere kommer til å få bedre nattesøvn alle sammen når det hele er overstått. Anonymkode: 69b96...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hjelper jo ikke å kutte ned på amming om hun ellers ikke spiser noe. Hun er jo sulten, men vil ikke ha noe særlig av det vi gir henne. I barnehagen må de «tvinge» i henne mat, og her hjemme prøver vi det meste (små biter, store biter, mating, spise selv, most etc). Skulle gjerne kuttet ned nattamming, men hun hyler høyt og brutalt hele tiden, og vekker alle i huset. Vi hadde tre netter hvor jeg og samboeren byttet på å ha henne, noe som endte med at vi begge, pluss begge ungene, var våken 3-4 timer om natten og sleit med å fungere neste dag. Så da gikk vi tilbake til å amme. For hun hyler konstant de timene, og ingenting vi har prøvd til nå hjelper. Anonymkode: b1c45...536 Intet barn eller baby sulter seg selv, dette vitner bare om kunnskapsløshet. Selvfølgelig kommer baby/barnet til å spise mat en får, når ingen andre alternativer er tilgjengelig. Dette kan bli en kamp 1-2/3 dager, men det må man bare stå i. Alle mødre har stått i dette med avvenning o.l - i mer eller mindre grad. Nattamming blir anbefalt kuttet ved 8 måneder, siden søvnsyklus skal ordentlig igang. Et lite barn våkner av ren vane, og igjen må foreldre klare å stå i disse "kampene", men gir man etter og ikke orker å se/høre på - selvfølgelig, da blir jo ingenting bedre og man bare tilrettelegger for videreføring av disse vanene. Små barn og babyer lever av vaner, og de kan fort omstilles hvis foreldre har riktig strategi og klarer å stå i dette. Vaner blir fort byttet ut. Anonymkode: dff88...f1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 Vi hadde en liten som var veldig uinteressert i fast føde. Vi satte opp faste måltider med 3 til 4 timers mellomrom. Vi gav han alltid vanlig mat først, så supplerte vi med melk ved behov. Vi passet på at han hadde fått i seg nok i løpet av dagen slik at det ikke var behov for nattmelk. Måltidene økte gradvis i mengde og melken ble faset ut. Ved 15 måneder ammet jeg kveld etter kvelds og en gang tidlig morgen. Husker jeg googlet meg ihjel og stresset veldig. Følte jeg gjorde alt feil. Jeg brukte så mye tid på å lage all mulig spennede mat som bare ble kastet på gulvet. Vi bestemte oss for å la han få den tiden han trengte på å venne seg til vanlig mat. Det hjalp og ikke stresse. Det går seg til. Bare fortsett å tilby mat. Alle barn er forskjellige. Anonymkode: 80c89...829
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Vi har ei tuppe som snart fyller ett år, men vi sliter sånn med maten hennes.. Hun ammes mye - så og si når enn hun forespør det, men prøver alltid å gi litt fast føde først, for når hun først har fått pupp så spiser hun seg mett på det. Men så sliter vi med å få i henne nok av det faste.. Foreløpig så ser matdagen slik ut + amming før vi står opp, før og etter bhg, før legging, og en del om natten; -brødskive (to-fem små biter) 0730 -halv brødskive, noen skjeer grøt ca 10 (bhg) -noen skjeer grøt, noen biter brød, evnt noe frukt/smoothie ca 14 (bhg) -frukt og en snack (potetstav) 16 -spiser kanskje to tre biter middag 17 -halv skål grøt 18 Noen som har tips til pålegg, matretter, hvordan få i nok næring i det hun spiser fra før av? Hun nekter leverpostei, egg og makrell i tomat, noe storebroren elsket, og det er de påleggene jeg føler har mye bra i seg. 🙃 Anonymkode: b1c45...536 Begge mine har vært småspiste på fast føde frem til de var ca 2 år. De har kort tungebånd begge 2 og antar det gjorde det litt slitsomt å spise fast føde i starten. Fra 2 år har spist normale mengder fast føde. Anonymkode: 4bbad...eca
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Intet barn eller baby sulter seg selv, dette vitner bare om kunnskapsløshet. Selvfølgelig kommer baby/barnet til å spise mat en får, når ingen andre alternativer er tilgjengelig. Dette kan bli en kamp 1-2/3 dager, men det må man bare stå i. Alle mødre har stått i dette med avvenning o.l - i mer eller mindre grad. Nattamming blir anbefalt kuttet ved 8 måneder, siden søvnsyklus skal ordentlig igang. Et lite barn våkner av ren vane, og igjen må foreldre klare å stå i disse "kampene", men gir man etter og ikke orker å se/høre på - selvfølgelig, da blir jo ingenting bedre og man bare tilrettelegger for videreføring av disse vanene. Små barn og babyer lever av vaner, og de kan fort omstilles hvis foreldre har riktig strategi og klarer å stå i dette. Vaner blir fort byttet ut. Anonymkode: dff88...f1e Dette er ikke riktig. Hvor mye fast føde barnet spiser handler ikke bare om hvor flytende føde som er tilgjengelig. Å få i seg fast føde krever at man klarer å behandle maten riktig i munnen slik at den kan tygges og svelges. Det du sier blir som å si at alle klarer å løpe i 30 km/t bare man sender en ildsint bikkje etter en. Barn med kort tungebånd bruker f.eks ofte lengre tid på å lære seg å spise fast føde, og da nytter det ikke å bare stoppe opp med melk. Anonymkode: 4bbad...eca
smurfebuss Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 Dere må nok kutte litt ned på ammingen. Samtidig så har dere ei jente som vet å holde ut til hun får det som hun vil. 😅 Hva med å kutte puppen før barnehagen først. Da får hun litt når dere står opp (ikke ta morgenpuppen i senga - mest mulig spising utenfor soveplassen), lever før frokost i barnehagen der hun har tre måltider (frokost, lunsj, frukt). Når det er en innarbeidet rutine kan dere kutte litt mer. Og nattpuppen får dere nok ikke bukt med før far tar sin del av nattevåken (eller du svimer deg gjennom en uke eller to med ingen søvn og hylende jente) - og dere må ikke gi etter. Å gi etter er virkelig ett skritt fram og to tilbake. Det er veldig enkelt å unnskylde barnet sitt i slike perioder. «Hun er så viljesterk». Men til og med ammeslutt/mattilvenning er en situasjon der dere foreldre setter trygge og gode grenser for barnet. Og ikke minst at du setter grenser for egen kropp! Du må både kunne sove og ikke være konstant matestasjon. Å lære barnet at all motstand forsvinner bare det holder ut vil gjøre grensesetting vanskeligere og vanskeligere etter hvert som årene går. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Hjelper jo ikke å kutte ned på amming om hun ellers ikke spiser noe. Hun er jo sulten, men vil ikke ha noe særlig av det vi gir henne. I barnehagen må de «tvinge» i henne mat, og her hjemme prøver vi det meste (små biter, store biter, mating, spise selv, most etc). Skulle gjerne kuttet ned nattamming, men hun hyler høyt og brutalt hele tiden, og vekker alle i huset. Vi hadde tre netter hvor jeg og samboeren byttet på å ha henne, noe som endte med at vi begge, pluss begge ungene, var våken 3-4 timer om natten og sleit med å fungere neste dag. Så da gikk vi tilbake til å amme. For hun hyler konstant de timene, og ingenting vi har prøvd til nå hjelper. Anonymkode: b1c45...536 Hvordan tvinger barnehagen i henne mat? Det må de slutte med med en gang! Anonymkode: 4bbad...eca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå