AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Gikk opp mye i begge mine to tidligere graviditeter. 20kg og 30kg. Har alltid gått ned igjen til start, men det tar lang tid, og går ikke av seg selv i det hele tatt. Må være kjempestreng med både kosthold og trening, og jeg synes det er så psykisk tungt å være så stor. Er normalvektig utenom graviditet og barseltid. Jeg legger på meg mye både pga jeg begge gangene hadde mye fostervann, men også fordi jeg mister all kontroll i forhold til matinntak. I tillegg ble jeg også sykmeldt siste graviditet hvor jeg måtte være omtrent sengeliggende i 6-7 måneder. Hva er det beste rådet for å unngå vektøkning i form av fett?? Annet enn sinnsyk viljestyrke😔 Det er nesten sånn at jeg ikke vil ha flere barn pga dette, fordi jeg synes det er så psykisk tøft! Anonymkode: cc537...704 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Prøv disiplin hvis du ikke liker ordet viljestyrke. Anonymkode: 6540b...bc7 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv disiplin hvis du ikke liker ordet viljestyrke. Anonymkode: 6540b...bc7 Disiplinen forsvinner totalt når jeg er gravid! Helt tullete! 😓 ts Anonymkode: cc537...704
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Hva konkret er det som gjør at du legger på deg, mener du? Er det mengde mat, hyppighet på måltider eller type mat? Anonymkode: 4f08f...eee
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva konkret er det som gjør at du legger på deg, mener du? Er det mengde mat, hyppighet på måltider eller type mat? Anonymkode: 4f08f...eee Det er type mat, jeg blir gal etter sukker og junk! Spesielt siste graviditet da jeg samtidig var sengeliggende 😓 ts Anonymkode: cc537...704
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er type mat, jeg blir gal etter sukker og junk! Spesielt siste graviditet da jeg samtidig var sengeliggende 😓 ts Anonymkode: cc537...704 Aha. I know, det er dritvanskelig. Men... det er jo da stor sannsynlighet for at det blir akkurat det samme om du får et barn til, kanskje verre pga. alder. Med mindre du finner noen teknikker og vaner som gjør at du klarer å holde det i sjakk? Anonymkode: 4f08f...eee 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 Svangerskapet burde være en stor motivator for å spise sunt. Sukker og junk er ikke sunt for babyen, spesielt ikke om du spiser dette hver dag. For meg funket det som en stor motivator i alle fall, jeg følte for å spise ekstra sunt for at babyen skulle få den beste næringen. For mye sukker eller sukkerfri produkter ga meg dårlig samvittighet. Erfaringsmessig så blir det verre av å gi etter for suget, for da forsvinner aldri suget etter sukker og junk. Denne maten er lagd for at man skal få lyst på mer. Nå vet jeg ikke hvorfor du måtte være sengeliggende, men det gjør det jo vanskeligere å feks trene og være aktiv. Har man mulighet burde man prioritere dette. Så forhåpentligvis slipper du å være sengeliggende neste svangerskap? Sengeliggende må nok ta i betraktning at man trenger enda mindre kalorier. Anonymkode: bb4ae...812 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 Er vel ikke så mye annet enn å jobbe med motivasjon i forhold til kost og mosjon desverre. Kost har mye å si for vektoppgang. Jeg har endret kosthold drastisk etter jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes. Har kuttet ut alt med sukker og spiser mye sunnere enn før. Har faktisk gått ned i vekt siste ukene. Det er jo utrolig kjedelig å ikke kunne spise hva man vil så klart. Men må man så må man. Anonymkode: 630e7...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Jeg skjønner deg så godt, da jeg ble gravid ble jeg kvalm av all mat som ikke hadde masse fett og sukker 🙈 Gikk opp 20 kilo. Har gått dem ned igjen og enda ti kilo etter det, så har ikke noe problem med kostholdet nå. Men da jeg ble gravid var det ingenting som hang på greip 😅 Anonymkode: d3019...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner deg så godt, da jeg ble gravid ble jeg kvalm av all mat som ikke hadde masse fett og sukker 🙈 Gikk opp 20 kilo. Har gått dem ned igjen og enda ti kilo etter det, så har ikke noe problem med kostholdet nå. Men da jeg ble gravid var det ingenting som hang på greip 😅 Anonymkode: d3019...2e0 Ikkesant ?? Det er som at alt fornuft bare forsvinner.. Anonymkode: cc537...704
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 Ikke sikkert matpreferansen blir likt i neste svangeskap. Jeg spiste veldig usunt i første, gikk opp 20 kilo. Spiste normalt, kanskje litt lite, i svangerskap nr 2. Gikk likevel opp 20 kilo. Gikk ned til vanlig vekt relativt raskt etterpå. Anonymkode: d2bde...f93 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Men snu på det da: Du/dere har privilegiet til å kunne planlegge barn og med stor sannsynlighet lykkes. Det er jo luksus? Anonymkode: a6b68...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 Er nok så «enkelt» som kalorier inn og ut😅 hvis du craver sukker og junk må du kutte ned på det, samt prøve å være i litt sktivitet hver dag. Noen ting kan man ikke kontrollere (f. eks vektøking som følge av vann i kroppen), men det er ikke sånn at man skal spise for to🙈 Anonymkode: 1a13f...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men snu på det da: Du/dere har privilegiet til å kunne planlegge barn og med stor sannsynlighet lykkes. Det er jo luksus? Anonymkode: a6b68...4aa Helt klart ❤️ Anonymkode: cc537...704
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 Du sier jo selv at du greier å gå ned igjen etterpå, det er jo fantastisk! Eventuelt kan du prøve på et enda bedre utgangspunkt, det føles greit ut her hvertfall. startvekt ca 80kg med første og bikket nok 100kg like før fødsel. Denne gangen er startvekt 65kg og har gått opp 7kg i uke 30. mulig jeg går opp 8kg nå på slutten, men det føles ikke like ille ut på en måte? Uansett så er jo hovedpoenget at man får av seg kiloene etterpå. Må si de satt som støpt her også, jobbet beinhardt med meg selv. Kosthold er nøkkelen, så hvis du greier å holde deg under graviditeten så vil du nok slippe mange av kiloene. Anonymkode: c1a90...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du sier jo selv at du greier å gå ned igjen etterpå, det er jo fantastisk! Eventuelt kan du prøve på et enda bedre utgangspunkt, det føles greit ut her hvertfall. startvekt ca 80kg med første og bikket nok 100kg like før fødsel. Denne gangen er startvekt 65kg og har gått opp 7kg i uke 30. mulig jeg går opp 8kg nå på slutten, men det føles ikke like ille ut på en måte? Uansett så er jo hovedpoenget at man får av seg kiloene etterpå. Må si de satt som støpt her også, jobbet beinhardt med meg selv. Kosthold er nøkkelen, så hvis du greier å holde deg under graviditeten så vil du nok slippe mange av kiloene. Anonymkode: c1a90...8cd Så flink du har vært denne gangen!! 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: cc537...704
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 21.02): Gikk opp mye i begge mine to tidligere graviditeter. 20kg og 30kg. Har alltid gått ned igjen til start, men det tar lang tid, og går ikke av seg selv i det hele tatt. Må være kjempestreng med både kosthold og trening, og jeg synes det er så psykisk tungt å være så stor. Er normalvektig utenom graviditet og barseltid. Jeg legger på meg mye både pga jeg begge gangene hadde mye fostervann, men også fordi jeg mister all kontroll i forhold til matinntak. I tillegg ble jeg også sykmeldt siste graviditet hvor jeg måtte være omtrent sengeliggende i 6-7 måneder. Hva er det beste rådet for å unngå vektøkning i form av fett?? Annet enn sinnsyk viljestyrke😔 Det er nesten sånn at jeg ikke vil ha flere barn pga dette, fordi jeg synes det er så psykisk tøft! Anonymkode: cc537...704 Vektøkning i form av fett 😂 - all vektøkning blir til fett, foruten hvis du trener og klarer å bygge muskler. Er du aktiv fra før da? Går du mye, trener osv? Jeg ville nok satset på mye gravid-trening. Gravid-yoga, lange gåturer og lett styrketrening under graviditeten. Ganske sykt å være "nesten sengeliggende i 6-7 mnd" - det er jo ca hele svangerskapet? Det skal jo være ganske alvorlig hvis du mener du måtte ligge i sengen i så mange måneder. Da mister man utrolig mye muskelmasse, absolutt ikke rart at man legger så mye på seg da. Du forbrente jo 0 kalorier (satt på spissen). Tenker også at det kan være vanskelig å tvinge frem gode vaner, det er nesten umulig hvis man faktisk ikke er motivert eller har disiplin. Det er mange ganger jeg aldri er motivert, men jeg har disiplin - så jeg fullfører og gjør det jeg skal. Og det gjelder vel flertallet av befolkningen også. Får du så cravings på forskjellige ting under svangerskap? Eller kan det vært latskap som gjør at du legger på deg? Fostervann, morkake og fosteret veier ikke all verden, tror det var 5-10 kg dette kunne veie. Anonymkode: 9622e...633
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vektøkning i form av fett 😂 - all vektøkning blir til fett, foruten hvis du trener og klarer å bygge muskler. Er du aktiv fra før da? Går du mye, trener osv? Jeg ville nok satset på mye gravid-trening. Gravid-yoga, lange gåturer og lett styrketrening under graviditeten. Ganske sykt å være "nesten sengeliggende i 6-7 mnd" - det er jo ca hele svangerskapet? Det skal jo være ganske alvorlig hvis du mener du måtte ligge i sengen i så mange måneder. Da mister man utrolig mye muskelmasse, absolutt ikke rart at man legger så mye på seg da. Du forbrente jo 0 kalorier (satt på spissen). Tenker også at det kan være vanskelig å tvinge frem gode vaner, det er nesten umulig hvis man faktisk ikke er motivert eller har disiplin. Det er mange ganger jeg aldri er motivert, men jeg har disiplin - så jeg fullfører og gjør det jeg skal. Og det gjelder vel flertallet av befolkningen også. Får du så cravings på forskjellige ting under svangerskap? Eller kan det vært latskap som gjør at du legger på deg? Fostervann, morkake og fosteret veier ikke all verden, tror det var 5-10 kg dette kunne veie. Anonymkode: 9622e...633 Når man er gravid økter vekten pga vann i kroppen, baby, fostervann osv også. Det er såklart ikke fett. Forventer selvsagt vektøkning pga dét, men ønsker ikke øke vekt i form av fett. Anonymkode: cc537...704 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 Tenker det beste du kan gjøre er å legge deg til gode vaner med kosthold, trening og bygge muskler i forkant av graviditeten og dermed ha et best mulig utgangspunkt. Skjønner at det er vanskelig å kontrollere kostholdet når man er gravid og full av hormoner. Jeg la på meg 20 kilo begge gangene, men det gikk fortere og lettere å få av etter nr 2 fordi jeg da hadde lavere startvekt og en aktiv livsstil fra før. Anonymkode: 467f5...365 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå