Gå til innhold

K34 - Flytte alene ut av Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har etter et par år som samboer nettopp blitt singel, og vi er i prosessen med å selge huset vårt. Jeg må derfor finne meg et nytt sted å bo. I den forbindelse har det dukket opp et dilemma, og jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil. Jeg vet nemlig ikke om jeg vil flytte tilbake til Oslo, eller om jeg skal flytte ut av byen til et mer landlig område. I dag bor jeg ca. 20 minutter utenfor Oslo, men jobber både i Oslo og i et mer landlig område ca. 1 time fra Oslo. 

Økonomisk vil jeg få det mye mer romslig om jeg flytter ut av byen, og jeg kan kjøpe et rekkehus/liten enebolig med hage istedenfor 40 kvm i utkanten av Oslo. I dag bor jeg i enebolig med hagen og uteområde, med turterreng i gangavatand til boligen, og jeg vet det er noen jeg kommer til å savne om jeg går for leilighet.

Jeg har hund og er glad i å bruke fritiden ute i naturen, gå på tur og gå på ski, så uansett hvor jeg flytter ønsker jeg å bo nær naturen og ha turmuligheter i umiddelbar nærhet. 

Om jeg flytter vil jeg ha ca 10-15 minutter til jobb (med bil), men må også pendle inn til Oslo et par dager i uken, enten med bil eller med tog (motsatt av hva jeg gjør i dag). 

Er det helt tullete å flytte til en liten bygd med 13000 innbyggere som singel kvinne på snart 34 år? Er det noen som har lignende erfaringer? Jeg har litt nettverk i Oslo, men det meste sosialt jeg finner på er som oftest planlagt i forveien, lite spontant, og det vil jeg jo kunne gjøre selv om jeg bor en time unna. Alene med hund vil jeg jo uansett måtte planlegge det jeg gjør, eller ordne med hundepass. 

Kan nevne at jeg ikke er fra Østlandet opprinnelig, så jeg har ikke noe familie eller tilknytning til noen av stedene, annet enn jobb. 

Anonymkode: 2250a...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du ikke har noen sterk tilknytning til Oslo utenom jobb og sporadisk sosialt så ville jeg kanskje ikke vært så redd for å flytte ut, så lenge det generelt vil bety et lettere liv for deg med plass til deg og hunden, kort vei til en av jobbene, nærhet til det du liker, osv. Pass på at du får deg noe nettverk der du bor bare, sånn på sikt,at du ikke er avhengig av å dra til Oslo for å være litt sosial. Om du har noen kollegaer der, eller hundeklubb eller et eller annet. 

Jeg er 36 og for få år siden bodde jeg og alle venninnene mine i Oslo. Men de siste årene har plutselig alle fått mann, barn og hus utenfor Oslo, i alle forskjellige retninger! Så i min erfaring flytter alle utover etterhvert uansett 🙈

Ulempen med å flytte ut er hvis du på sikt VIL bo i Oslo, da er det bedre å kjøpe noe lite i byen som kan selges med forhåpentligvis litt fortjeneste om noen år og ha råd til noe mer. 

Anonymkode: 18bc8...037

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...