AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Hei hvordan melder jeg inn at jeg har tjent ekstra penger? Ikke via noe ansettelse men tjenester hjemmefra. Må jeg opprette enkeltmannsforetak eller AS? Eller kan jeg bare få pengene på konto og vente til neste ligning på slutten av året og endre skattekortet der? Vil ikke ha straffeskatt eller gjøre noe feil i forhold til nav eller skatteetaten. Er ikke ansatt og skal ikke fortsette å ha den inntekten, var bare noe jeg gjorde en periode fordi jeg fikk mulighet til ekstra inntekt Anonymkode: 3ecd7...b38
Hjelpsom Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei hvordan melder jeg inn at jeg har tjent ekstra penger? Ikke via noe ansettelse men tjenester hjemmefra. Må jeg opprette enkeltmannsforetak eller AS? Eller kan jeg bare få pengene på konto og vente til neste ligning på slutten av året og endre skattekortet der? Vil ikke ha straffeskatt eller gjøre noe feil i forhold til nav eller skatteetaten. Er ikke ansatt og skal ikke fortsette å ha den inntekten, var bare noe jeg gjorde en periode fordi jeg fikk mulighet til ekstra inntekt Anonymkode: 3ecd7...b38 Det skal meldes til Nav med en gang. Er det under 4000 eller var det 6000 nå. Så regnes det som hobby og skal ikke skattes av og trenger ikke raporteres til skattemyndighetene og heller ikke nav, da det ikke regnes som inntekt. Orker ikke google nå. Men det skal være lett å google seg fram til. Det er også viktig at det ikke overstiger det du har lov til å tjene ved siden av uføretryggd da du da vil få trekke i trygden. Det finner summen under vedtaket for uføretrygd som ligger inne på Nav sine sider.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Useless skrev (3 timer siden): Det skal meldes til Nav med en gang. Er det under 4000 eller var det 6000 nå. Så regnes det som hobby og skal ikke skattes av og trenger ikke raporteres til skattemyndighetene og heller ikke nav, da det ikke regnes som inntekt. Orker ikke google nå. Men det skal være lett å google seg fram til. Det er også viktig at det ikke overstiger det du har lov til å tjene ved siden av uføretryggd da du da vil få trekke i trygden. Det finner summen under vedtaket for uføretrygd som ligger inne på Nav sine sider. Nei, det skal det ikke. En kan melde fra om en vil. Anonymkode: 27808...816
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei hvordan melder jeg inn at jeg har tjent ekstra penger? Ikke via noe ansettelse men tjenester hjemmefra. Må jeg opprette enkeltmannsforetak eller AS? Eller kan jeg bare få pengene på konto og vente til neste ligning på slutten av året og endre skattekortet der? Vil ikke ha straffeskatt eller gjøre noe feil i forhold til nav eller skatteetaten. Er ikke ansatt og skal ikke fortsette å ha den inntekten, var bare noe jeg gjorde en periode fordi jeg fikk mulighet til ekstra inntekt Anonymkode: 3ecd7...b38 Hvilken sum er det snakk om? Anonymkode: c86ca...4bd 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Hos nav.no legger du inn ekstra inntjening i inntekstplanleggeren. Dette trenger du bare å gjøre hvis summen er over fribeløpet(ca 40000). For skatt så fører du summmen på selvangivelsen. Hvis det er snakk om mye penger bør du justere skattekortet. Anonymkode: ef6ad...5e0
Hjelpsom Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det skal det ikke. En kan melde fra om en vil. Anonymkode: 27808...816 Du må melde fra om endringer Skjer det endringer, må du melde fra til oss med en gang. I vedlegget «Orientering om rettigheter og plikter» ser du hvilke endringer du må si fra om. Du må melde fra til NAV hvis • inntekten din i Norge eller utlandet endrer seg. Du kan informere NAV om endret inntekt ved å bruke selvbetjeningsløsningen på nav.no • du endrer adresse • du skal begynne å arbeide i utlandet • du skal oppholde deg utenfor Norge lengre enn seks måneder • du skal flytte til et annet land • tjenestepensjon fra offentlig eller private ordninger endrer seg • individuelle pensjonsordninger, livrente og gavepensjon endrer seg • ytelser og pensjon fra andre land endrer seg • du blir innlagt på institusjon • du sitter i varetekt, soner straff eller er under forvaring • du har andre opplysninger som kan bety noe for retten til ytelse 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei hvordan melder jeg inn at jeg har tjent ekstra penger? Ikke via noe ansettelse men tjenester hjemmefra. Må jeg opprette enkeltmannsforetak eller AS? Eller kan jeg bare få pengene på konto og vente til neste ligning på slutten av året og endre skattekortet der? Vil ikke ha straffeskatt eller gjøre noe feil i forhold til nav eller skatteetaten. Er ikke ansatt og skal ikke fortsette å ha den inntekten, var bare noe jeg gjorde en periode fordi jeg fikk mulighet til ekstra inntekt Anonymkode: 3ecd7...b38 Hvor mye er det snakk om? Det føres opp på skattemeldingen for det året du fikk inntekten. Skattemeldingen for 2022 kommer i mars/april 2023. Anonymkode: 7176a...044
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #8 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei hvordan melder jeg inn at jeg har tjent ekstra penger? Ikke via noe ansettelse men tjenester hjemmefra. Må jeg opprette enkeltmannsforetak eller AS? Eller kan jeg bare få pengene på konto og vente til neste ligning på slutten av året og endre skattekortet der? Vil ikke ha straffeskatt eller gjøre noe feil i forhold til nav eller skatteetaten. Er ikke ansatt og skal ikke fortsette å ha den inntekten, var bare noe jeg gjorde en periode fordi jeg fikk mulighet til ekstra inntekt Anonymkode: 3ecd7...b38 På ditt nav kan du trykke på «din uføretrygd og deretter endre forventet inntekt 😊. Da vil du trekkes fortløpende i stede for å måtte betale tilbake via etteroppgjøret neste år. Anonymkode: 386a2...f18
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #9 Skrevet 13. februar 2023 Du trenger kun melde inn PENSJONSGIVENDE inntekt. Anonymkode: 02acd...a38 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei hvordan melder jeg inn at jeg har tjent ekstra penger? Ikke via noe ansettelse men tjenester hjemmefra. Må jeg opprette enkeltmannsforetak eller AS? Eller kan jeg bare få pengene på konto og vente til neste ligning på slutten av året og endre skattekortet der? Vil ikke ha straffeskatt eller gjøre noe feil i forhold til nav eller skatteetaten. Er ikke ansatt og skal ikke fortsette å ha den inntekten, var bare noe jeg gjorde en periode fordi jeg fikk mulighet til ekstra inntekt Anonymkode: 3ecd7...b38 Du trenger ikke gjøre noe som helst mtp nav. Kun pensjonsgivende inntekt skal meldes inn. Anonymkode: 02acd...a38
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 Om du skal betale skatt eller ikke kommer helt an på beløpet du har tjent. Du har lov å tjene noe skattefritt, så spørs hva du har tjent. Anonymkode: 02acd...a38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå