Gå til innhold

Drømmeboligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere som skriver at dere ikke må la drømmehuset eller drømmeboligen gå. Og at man kan angre på om man lar drømmestedet gå. Hvordan kan dere gå for drømmehuset når det er til salgs når dere ikke har solgt den gamle boligen? Jeg har kun to-tre måneder å finne en ny bolig på etter jeg har solgt. Hvordan kan jeg vente til drømmeboligen er til salgs da? 

Anonymkode: 19517...b27

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel bare være på utkikk etter drømmeboligen og så starte salg av egen bolig om drømmeboligen skulle dukke opp og bli din?

Kanskje kan du forberede noe ved å ha en oppdatert takst på eksisterende bolig og en oppdatert låneavtale med bank slik at du vet hvor høyt du kan by om drømmeboligen dukker opp.

Skrevet

For hvor skal man bo midt mellom kjøp og salg? Er det ikke kun to-tre måneders tid man har på seg mellom salg og kjøp? Siden overtaksdato ofte er ett sted mellom to-tre måneder. 

Men er jo helt umulig å vente på drømmeboligen da? Både drømmeboligen og drømmestedet må jo passe pluss tiden. Det er jo hast.

• Liker 2
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Du må vel bare være på utkikk etter drømmeboligen og så starte salg av egen bolig om drømmeboligen skulle dukke opp og bli din?

Kanskje kan du forberede noe ved å ha en oppdatert takst på eksisterende bolig og en oppdatert låneavtale med bank slik at du vet hvor høyt du kan by om drømmeboligen dukker opp.

Men bare det å ta kontakt med megler tar jo lang tid. Også skal det styles og tas bilder av og å legges ut på salg. Og å lage prospekt ol.

Jeg får ikke lån før jeg har solgt boligen. Hvordan gjør jeg det da?

Skrevet
aksase skrev (8 minutter siden):

Hvordan får jeg en oppdatert låneavtale? Går det an å få det før den gamle boligen er solgt?

Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg har aldri solgt en bolig, eller kjøpt en bolig på det åpne markedet. Bare kjøpt to gårdsbruk på odel og gjennom familie. 

Men jeg ville snakket med banken. Hvis du får en takst på boligen din, tror jeg banken kan si noe om hva de kan tilby av lån om du kjøper ny bolig. Jeg tror også du kan få en gunstig ordning i perioden mellom kjøp av ny bolig og salg av den gamle. Jeg tror ikke det er nødvendig at gammel bolig er solgt først. Men uansett, det er banken som er viktig å ha dialog med her.

Skrevet

Er jo helt vanlig å kjøpe før man selger? Alle jeg kjenner gjorde det, og er det jeg gjorde selv. Og for lån, er det helt vanlig å få et lån basert på verdivurdering av nåværende bolig. Bare kontakt en eiendomsmegler, så får man en uforpliktende verdivurdering, som regel gratis. Verdivurderingen tar man med til banken, også får man lån basert på det.

Anonymkode: 7d0cc...6d6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når du kjøper den nye boligen, så ber du om 3-4 måneders overtagelse. Og ved salg av din egen så kan du også be om kortere overtagelse. Dersom du overtar den nye boligen før du har overtagelse på din nåværende, så må du ha mellomfinansiering. Dette er helt normalt.

Anonymkode: 7d0cc...6d6

Skrevet

Mellomfinansiering. 

Anonymkode: b1e9b...8e7

• Liker 1
Skrevet

Jupp, mellomfinansiering. Kjøp først, selg etterpå.

Anonymkode: 42db5...561

• Liker 1
Skrevet
On 2/12/2023 at 11:11 PM, AnonymBruker said:

Jupp, mellomfinansiering. Kjøp først, selg etterpå.

Anonymkode: 42db5...561

Vi gjorde omvendt. Gikk og går greit det og ^^, 

Skrevet

Som nevnt over.

Jeg har dog et vennepar som kjøpte først, og endte opp med å ikke få solgt (det var noe spesielt i sameiet + at dem ikke var villig til å gå veldig mye ned i pris) så da måtte dem selge det nye og flytte tilbake til det gamle. Hadde ikke råd til å sitte på begge. Tenker selv at man får alltid solgt dersom man går langt nok ned i pris, men om man er villig til dette er en annen sak…

Selv solgte vi, og leide fram til drømmeboligen kom på markede. Leide lager til å ha tingene våre i mellomtiden. 
var snakk om ca 6 mnd.

Anonymkode: 7d2a9...cd7

Skrevet

Drømmehuset dukket opp og ble kjøpt i mars, med overtagelse i slutten av april,  egen bolig ble solgt i påska/ april, med overtagelse 1. mai. Intervjuet 3 meglere samme uke som ny bolig ble kjøpt, ryddet, stylet og tok bilder selv (foto er faget mitt). Hele salgsprosessen tok ca 2 uker (og jeg tok 9 dager ferie for å få det til tidsmessig - definitivt den best betalte ferien noensinne😂).

Å selge bolig trenger ikke å ta lang tid om man evner å organisere seg kjapt + selger ett godt objekt, og har en megler som er på ballen. Min megler var heeelt rå hele veien, og alltid tilgjengelig på tlf/ mail når det var noe. Boligene lå på to kanter av landet, allikevel gikk det bra.

Hadde mellomfinansiering 1 mnd, det gikk fint!

Anonymkode: 6df23...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...