Gå til innhold

Diabetes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet om krem på hendene kan påvirke blodsukkermåling? Kan fettet i kremen evt. andre virkestoffer "følge med stikket" inn i blodbanen og påvirke målingen? Personen må både smøre ofte pga eksem og måle seg veldig ofte. Bruker kortisonkrem kun om kvelden, men må smøre hendene ofte på dagtid med håndkrem e.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er spørsmål du bør ta opp med diabetessykepleier, ikke KG.

Skrevet

Ja, enig med deg i det gjest. Det er ikke meg det gjelder, men jeg har tenkt å be vedkommende snakke med diabetessykepleier eller evt. diabetesforeningen. Jeg har bare aldri hørt at dette kan påvirke blodsukkeret. Vet at fruktsafter, juice og søte ting på fingrenen kan påvirke resultatet lenge etter at man har vært i kontakt med det, men aldri hørt at det gjelder hudkremer.

Gjest tøydukke Anna i.i
Skrevet

Jeg har hatt diabetes i snart 20 år og kan ikke si at jeg har hørt noe om håndkremer i denne sammenhengen. Har heller ikke hatt noe problemer med dette selv, og jeg tester blodsukker ofte og bruker også håndkrem. Men hvis vedkommende har et problem med at blodsukkertestene blir feil elns, bør han/hun kanskje snakke nærmere med diabetessykepleieren sin.

Skrevet

Takk for svar! Tror nok vedkommende er litt engstelig pga litt vanskelig kontrollerbar diabetes. Har prøvd å lese litt rundt om dette men har ikke sett noe sted det står om kremer. Skal be vedkommende å ta en prat med diabetessykepleieren slik at hun får et ordentlig svar fra en fagperson, men jeg har heller aldri hørt om denne problemstillingen før.

Skrevet

Det hun uansett kan gjøre er å alltid vaske henda før hun måler- så blir hun kvitt de fleste rester som kan forstyrre målingene...

Skrevet

Og husk å stryke vekk første bloddråpe og ta nr to. Da ungår du mye som ikke skal være med på målingen.

Skrevet

man skal alltid være ren på hendene når man måler blodsukker da:) Og som de sier over her; alltid tørke vekk den første bloddråpen eller to,..,.:)

Skrevet

Det eneste jeg har hørt om håndkrem og diabetes, er i forbindelse med faren for infeksjoner.

Skrevet

Min mor har hatt diabetes i over 30 år.Og jeg har aldri hørt om dette.

Skrevet

Hei!Takk for svar alle sammen. Var nok litt uvanlig problem dette her ja. Men det er fint å høre fra diabetikere hva dere erfarer! Uansett, hun skal ta en prat med diabetessykepleieren. Alternativet er jo å stikke seg andre steder enn på hendene,men da må hun jo uansett få ordentlig opplæring! God Jul da dere! :nisseblunk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...