Gå til innhold

Vanskelig å få venner som introvert voksen - hvordan gjør man det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet til et større tettsted for mange år siden, men har ikke klart å få oss noen omgangsvenner her. Kjenner mange og prater med mange ved ulike anledninger, men aldri noe utover det. Har ei venninne, men hun er sånn ultrasosial som omgås veldig mange. Har invitert folk på kaffe, og det har vært hyggelig, men får aldri noe initiativ tilbake. Har forsøkt å foreslå aktiviteter, hvor det enten ikke passer i utgangspunktet, eller er avlysning pga. sykdom. Også hører jeg ikke noe mer. Hvordan gjør man dette? Bør jeg bare innse at ingen her liker oss?🤔 Jeg anser meg selv som en blid og hyggelig, jordnær person. Er introvert og ikke den som tar mest plass, men prater da masse med folk.

Anonymkode: ff52f...afd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg vel spørre om du er en person som er stille/tilbaketrukket, sjenert, liker alenetid eller om du virkelig er introvert? Om du er veldig oppsøkende så høres du ikke ut som en som er introvert og rådene vil bli noe annerledes om du mer er noe annet. 

Generelt sett så er jeg flinkest på å finne vennskap når jeg ikke spesielt søker det. Jeg gjør det jeg ønsker å gjøre, og møter andre igjennom disse tingene -og da deler vi allerede en interesse, noe som gjør at vi har mer felles enn kun det at vi er to mennesker som tilfeldig møtes. Men, har også fått venner igjennom å ha en stam-kafe eller tilbake i tid, stam-pub/utested osv. 

Akkurat nå er jeg opptatt av å være ute i naturen og de jeg har som nye venner rundt meg for tiden har jeg møtt der :)

Anonymkode: 213d4...716

• Liker 1
Skrevet

Slutter å være introvert må være det meste innlysende svaret. 

Anonymkode: 8770d...30a

Skrevet

Bli aktiv med en hobby/fritidsaktivitet kan hjelpe for mange.

Anonymkode: 64592...202

• Liker 2
Skrevet

Må man ha nære venner der man bor da..? Jeg har noen veldig nære venner som bor et stykke unna. Vi møtes fysisk noen ganger i året. Har ellers kontakt via messenger og skype. 

Ellers omgås jeg folk på jobb og der jeg bor (mye gjennom barnas venner). Det er ærlig talt mer enn nok for meg i en hektisk hverdag. Er typisk introvert som trenger å "lade" etter sosial kontakt, spesielt med nye mennesker. 

Ellers vil jeg si at det lønner seg å lete etter venner som er som en selv, ikke prøve å tilpasse seg hva man tror andre liker. De vennene jeg har fått i voksen alder er via felles interesser, og da har det bare sagt 'klikk' med enkelte personer liksom, så det føltes naturlig å bli bedre kjent. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Slutter å være introvert må være det meste innlysende svaret. 

Anonymkode: 8770d...30a

Absolutt ikke. Introverte er ofte veldig lojale, gode venner.

Ts: bare fortsett sånn du gjør. Plutselig dukker det opp en du kan kalle en venn. ❤️

Anonymkode: 163f9...6cc

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke sjenert, men introvert. Og det er et personlighetstrekk og ikke noe man bare kan «slutte med».  Jeg trenger ikke nødvendigvis så nære venner, men noen å omgås med som par/familie hadde vært hyggelig. Det ser ut som det er så lett for andre. Jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre enn å være imøtekommende, prate med folk og ta initiativ. Har også prøvd type fritidsaktivitet, men der var det etablerte klikker fra før, som ikke var det minste imøtekommende.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først vil jeg vel spørre om du er en person som er stille/tilbaketrukket, sjenert, liker alenetid eller om du virkelig er introvert? Om du er veldig oppsøkende så høres du ikke ut som en som er introvert og rådene vil bli noe annerledes om du mer er noe annet. 

Generelt sett så er jeg flinkest på å finne vennskap når jeg ikke spesielt søker det. Jeg gjør det jeg ønsker å gjøre, og møter andre igjennom disse tingene -og da deler vi allerede en interesse, noe som gjør at vi har mer felles enn kun det at vi er to mennesker som tilfeldig møtes. Men, har også fått venner igjennom å ha en stam-kafe eller tilbake i tid, stam-pub/utested osv. 

Akkurat nå er jeg opptatt av å være ute i naturen og de jeg har som nye venner rundt meg for tiden har jeg møtt der :)

Mener du at du får deg venner ved å gå alene på tur i naturen?

Da tror jeg du har noe ved deg som ikke så mange av oss andre har.

Anonymkode: 72bb0...d11

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke. Introverte er ofte veldig lojale, gode venner.

Ts: bare fortsett sånn du gjør. Plutselig dukker det opp en du kan kalle en venn. ❤️

Anonymkode: 163f9...6cc

Takk❤️ 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har samme erfaring. 

Går aldri inn med en holdning om å finne meg venner, men de dukker bare plutselig opp. Jeg drar mye alene på ting, og noen ganger har jeg fått en ny venn. Etterpå har jeg fått høre at jeg tiltrekkes av andre, fordi jeg har en rolig og avslappende atmosfære (spør ikke meg hvorfor). Er bare meg selv.

Skal likevel være ærlig å si at jeg trives best i mitt eget selskap. Å gjøre ting alene gjør meg mer avslappet og gir meg mer tid og overskudd til alt. Jeg henter energi av og være alene, og kan gå langt ned i kjelleren om jeg ikke får tid til meg selv.

Anonymkode: 94bcd...463

Skrevet

Jeg er introvert og sliter med det samme. Jeg er også sjenert så det hjelper ikke akkurat på. Send meg gjerne en melding. Jeg bor på Innlandet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi flyttet til et større tettsted for mange år siden, men har ikke klart å få oss noen omgangsvenner her. Kjenner mange og prater med mange ved ulike anledninger, men aldri noe utover det. Har ei venninne, men hun er sånn ultrasosial som omgås veldig mange. Har invitert folk på kaffe, og det har vært hyggelig, men får aldri noe initiativ tilbake. Har forsøkt å foreslå aktiviteter, hvor det enten ikke passer i utgangspunktet, eller er avlysning pga. sykdom. Også hører jeg ikke noe mer. Hvordan gjør man dette? Bør jeg bare innse at ingen her liker oss?🤔 Jeg anser meg selv som en blid og hyggelig, jordnær person. Er introvert og ikke den som tar mest plass, men prater da masse med folk.

Bor du på et lite sted blir det vanskelig....

Ta hint når du ikke får invitasjon tilbake, mange kommer bare for å være greie.

Godt tips er å flytte rett utenfor en storby.

Anonymkode: 05a9e...39c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk❤️ 

Helt enig i denne! Jeg er ganske i trovert, men har de siste fem årene fått to veldig gode venner. Plutselig klaffer det bare, og da er det egentlig ganske lett. Lykke til! 

Anonymkode: 190c1...619

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva det at du er introvert har med saken å gjøre her? Du inviterer jo folk og tar initiativ så problemet er vel heller at det er feil kjemi eller interesser. Så du kan vel ikke gjøre stort mer enn du gjør med mindre du faktisk går ut og treffer folk der de er? 

Skrevet

Hva med å melde seg inn i en frivillig organisasjon? Da møtes man og blir kjent enten man vil eller ei. Kan være grunnlaget for et vennskap. 

Skrevet

Hvorfor skal du konkludere med at ingen liker dere..? 

Problemet når man er voksen, er at folk har lite tid. Jeg har rett og slett ikke TID til nye venner. Og slik er det for de fleste, ihvertfall folk med barn. 

Jeg har allerede fullt opp med ting i livet mitt. Om jeg skulle gått på kafé med en ny person, ville det betydd at jeg måtte ofre noe annet - og jeg har allerede så lite tid til trening, egentid, osv, at det orker jeg ikke. 

Anonymkode: 37910...41f

• Liker 1
Skrevet
Maskomama skrev (På 12.2.2023 den 23.06):

Jeg er introvert og sliter med det samme. Jeg er også sjenert så det hjelper ikke akkurat på. Send meg gjerne en melding. Jeg bor på Innlandet. 

Vi er flere som er i samme båt. I motsetning til ts har jeg ikke en eneste venn og ingen partner. Virker ikke som om noen vil ha introverte menn😔

Skrevet

Jeg er introvert og en smule sjenert. Jeg hadde ikke hatt en eneste venn hadde det ikke vært for at jeg er pen og hyggelig da:-) morsom og, synes jeg. Nei man må bli adoptert av en ekstrovert, har jeg funnet ut. Send ut en annonse på et sted med ønske om å bli adoptert av en ekstrovert, kansje noen biter på😊

Anonymkode: 56ec8...58c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 19.44):

Bli aktiv med en hobby/fritidsaktivitet kan hjelpe for mange.

Anonymkode: 64592...202

Som for eksempel?  

Anonymkode: 3e1ed...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...