Gå til innhold

Hva er normalt/unormalt i kjærlighetsrelasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre her som sliter med grensesetting, og lignende, noe som medfører at man ikke alltid vet hva som er akseptabel eller grenseoverskridende oppførsel i en kjærlighetsrelasjon? Jeg prøver å jobbe med meg selv angående grensesetting, men det er ikke lett.

Jeg har nå truffet en mann, som for tiden ikke bor på samme sted som meg. Vi kommer godt overens, men jeg undrer meg av og til litt over oppførselen hans. Det er jeg som stiller spørsmål for å bli bedre kjent, han spør ikke meg om noe særlig. Jeg tenker at det henger sammen med at han er sjenert, men nylig så spurte han meg om jeg hadde forstått at han er en perfeksjonist, og at det var det som gjorde at han hadde «valgt» meg. Kanskje dette bare var en spesiell måte å gi meg et kompliment, og at jeg ikke burde tenke mer over det. 

Jeg har dessverre brukt alt for mye tid på forhold som jeg i ettertid ser at det har skjedd ting som ikke er ok, og jeg har bare ignorert det. Derfor har jeg muligens blitt for følsom nå, i og med at jeg nå ser på dette utsagnet hans som potensielt red flag? 

Anonymkode: 20b75...8bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grensesetting er en lang prosess, fint at du trener deg på det! Grenser handler både om indre grenser i deg selv og ytre grenser i forhold til andre. At han sier det han gjør, kan du ikke gjøre noe med. Men at du bruker tid på å gruble på det, kan du gjøre noe med. Det blir en indre grense. Du kan spørre ham hva han mente med det han sa, kanskje det kan hjelpe deg å slutte å gruble.

Alle mennesker har røde flagg. Ditt mest tydelige røde flag er kanskje at du ikke har tydelige grenser, er usikker og overtenker. Ved det du skriver vil jeg si at det er et rødt flagg hos han at han ikke er nysgjerrig på deg. Et rødt flagg er også når andre omtaler seg selv som perfeksjonist. Om du konkluderer med at han er en perfeksjonist som ikke er nysgjerrig på deg, så må du velge om du vil være med en sånn mann. Du kan ikke bruke grenser til å forsøke å endre ham. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært med en manipulerende og nedbrytende mann og i etterpåklokskapen ville jeg tatt det du nevner som et rødt flagg.

Først og fremst så virker han ikke interessert i å bli kjent med DEG. Du er visst bare et skall uten personlighet eller egne interesser eller fascinerende tanker. En som hadde anerkjent deg som et levende individ og vært oppriktig interessert i deg hadde spurt mye mer for å bli kjent med deg! Ikke skyld dette på sjenerthet, selv en sjenert person klarer å stille spørsmål.

At han vil tilbringe tid med deg uten å egentlig ville bli ordentlig kjent med deg er tegn på at han bare ser deg etter hva du kan gi han og ikke hvem du er. Det kan være alt fra sex til egoboost til armpynt og sosial status.

Kommentaren om at han er perfeksjonist kan man i blandt koble til for eksempel jobb, sport og innsats men her knytter han det opp mot relasjoner og deg. I værste fall kan det være manipulerende med vilje for at du skal føle at du må leve opp til dette "bildet hans av deg", som bare blir nedbrytende for deg selv og som gir han en slags unnskyldning til å hakke og rakke ned på deg. Om han begynner å manipulere deg til å ta på deg andre klær, endre deg, farge håret, lage mat men som han ikke blir fornøyd med etc så burde du bryte kontakt med en gang for det er sånn nedbrytingen starter. Også hvis han prøver å pakke det inn i noe smigrende som "Du, du ville blitt så mye penere i en annen genser". Intensjonen og funksjonen er at du blir usikker på om du er bra nok som du er.

Jeg tenker at det er bra du reagerer på dette og frykter nok desverre at du har all grunn til det også og om du fortsetter med han vil du oppdage at magefølelsen din nå hadde rett om to måneder. Vær på vakt ❤️

Anonymkode: d851e...16e

• Nyttig 1
Skrevet
ESFP skrev (10 timer siden):

Grensesetting er en lang prosess, fint at du trener deg på det! Grenser handler både om indre grenser i deg selv og ytre grenser i forhold til andre. At han sier det han gjør, kan du ikke gjøre noe med. Men at du bruker tid på å gruble på det, kan du gjøre noe med. Det blir en indre grense. Du kan spørre ham hva han mente med det han sa, kanskje det kan hjelpe deg å slutte å gruble.

Alle mennesker har røde flagg. Ditt mest tydelige røde flag er kanskje at du ikke har tydelige grenser, er usikker og overtenker. Ved det du skriver vil jeg si at det er et rødt flagg hos han at han ikke er nysgjerrig på deg. Et rødt flagg er også når andre omtaler seg selv som perfeksjonist. Om du konkluderer med at han er en perfeksjonist som ikke er nysgjerrig på deg, så må du velge om du vil være med en sånn mann. Du kan ikke bruke grenser til å forsøke å endre ham. 

Setter pris på svaret ditt. Jeg jobber med både indre grenser i forhold til meg selv, og ytre grenser når det gjelder andre. Kjenner jeg kan gruble for mye, når jeg blir usikker i visse relasjoner til andre. Jeg tror jeg har latt være å spørre ham hva han mente med det han sa, fordi jeg har merket at han kanskje kan tilpasse svar på spørsmål på en måte som han tror jeg liker. Jeg kan bli usikker angående hva jeg egentlig føler, fordi jeg har hatt en del vansker tidligere i livet. Jeg har oppmuntret ham til å spørre spørsmål for å bli bedre kjent, men får da til svar at han føler at han kjenner meg godt, og har et nærere forhold  til meg enn det han for eksempel har til sine foreldre og søsken, på grunn av uenigheter dem imellom. Tenker at han muligens har problemer med å knytte seg til andre mennesker, eller kanskje han har satt meg på en slags pidestall, og former meg i fantasien sin til noe han vil jeg skal være. 

Jeg er ny her, og synes det er en del useriøse svar i denne delen av KG. Kanskje blir det sånn fordi enkelte ting i livet virker så opplagt for andre at man burde forstå, men jeg sliter med å finne ut av disse spørsmålene, selv om jeg ikke er tenåring og burde ha kommet lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det andre her som sliter med grensesetting, og lignende, noe som medfører at man ikke alltid vet hva som er akseptabel eller grenseoverskridende oppførsel i en kjærlighetsrelasjon? Jeg prøver å jobbe med meg selv angående grensesetting, men det er ikke lett.

Jeg har nå truffet en mann, som for tiden ikke bor på samme sted som meg. Vi kommer godt overens, men jeg undrer meg av og til litt over oppførselen hans. Det er jeg som stiller spørsmål for å bli bedre kjent, han spør ikke meg om noe særlig. Jeg tenker at det henger sammen med at han er sjenert, men nylig så spurte han meg om jeg hadde forstått at han er en perfeksjonist, og at det var det som gjorde at han hadde «valgt» meg. Kanskje dette bare var en spesiell måte å gi meg et kompliment, og at jeg ikke burde tenke mer over det. 

Jeg har dessverre brukt alt for mye tid på forhold som jeg i ettertid ser at det har skjedd ting som ikke er ok, og jeg har bare ignorert det. Derfor har jeg muligens blitt for følsom nå, i og med at jeg nå ser på dette utsagnet hans som potensielt red flag? 

Dette henger jo ikke sammen. En faktisk perfeksjonist ville jo stilt deg tusen spørsmål for å finne ut hvordan du er eller kan bli. Og det er ikke bare positivt å være det. Så spørsmålet er hvorfor han bruker det ordet.

Anonymkode: 175ad...3a4

Skrevet

Nei, sjenert? Mer et typisk mannlig problem (notallmen) å ikke være interessert i dama på den måten. Mange menn er dårlige på å se dama på hennes egne premisser, selv når hun har sagt fra klart og tydelig hva hun trenger. At han ikke tar det du trenger til etterretning er et rødt flagg, sånn sett. Det viser at han er dårlig til å lytte. Hvis min partner sier han trenger noe så prøver jeg å gi ham det, jeg forklarer ham ikke hvorfor jeg ikke gir ham det han trenger.

Anonymkode: d60cd...123

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette henger jo ikke sammen. En faktisk perfeksjonist ville jo stilt deg tusen spørsmål for å finne ut hvordan du er eller kan bli. Og det er ikke bare positivt å være det. Så spørsmålet er hvorfor han bruker det ordet.

Anonymkode: 175ad...3a4

Jeg må si at jeg ikke assosierer ordet perfeksjonist med noe som nødvendigvis er positivt. Tenker vel heller at hvis noen sier at du har blitt valgt nettopp fordi vedkommende sier selv at han (i mitt tilfelle) regner seg selv som perfeksjonist, da har man et urealistisk forhold til et annet menneske. Hvis han hadde sagt at han kunne være perfeksjonist på noen områder i livet, så hadde det forholdt seg annerledes. Det trenger ikke være et rødt flagg, ihvertfall ikke for meg. 

tf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...