Gå til innhold

HD-røntgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i Oslo er det best å ta HD-røntgen på hund? Og hva er ca. prisene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å søke på nettet? Jeg gjorde det i forbindelse med pris på HD, og fikk opp mange forskjellige klinikker, overalt i Norge. Veldig greit!

Skrevet

Vet ikke hvor det er best i Oslo, men det er Veterinærhøgskolen som avleser bildene, så det er jo uansett et alternativ. Jeg betalte 1.500,- for albue og hofterøntgen på hunden min.

Skrevet

Så det var rundt 1000-lappen for HD-røntgen på veterinærhøgskolen, også for HD/AD + microchipping var det rundt 1800-1900 på Lørenskog. Er Lørenskog bra nok? Noen som har prøvd der?

Skrevet

Lørenskog er veldig bra. Vi bruker dem fast, gikk over dit fra Groruddalen for noen år siden.

Skrevet

OK. Har brukt Groruddalen også, men synes de er litt stive i prisen, og gulvet deres er jo nesten farlig for hundebein som er i litt for mye bevegelse. Veldig, veldig glatt, rart at det ikke er noen brukne bein der enda.

Skrevet

Koster jo en tusenlapp bare å gå inn døra der :forvirret::overrasket:

Ja, det spiller stort sett ingen rolle hvor du tar røntgen.

Skrevet

Men det har vel noe å si hvilken posisjon de legger hunden i når bildene blir tatt?

Skrevet
Men det har vel noe å si hvilken posisjon de legger hunden i når bildene blir tatt?

Nei, posisjonen skal alltid være den samme. Det som i modlertid kan spille en stor rolle er hvilket dop som brukes. Dette fordi forskjellige dop gir forskjellig muskelavslapning. Hvis musklene er for slappe kan det gi større utslag på HD-avlesningen fordi hoftekulen da faller lenger ut av hofteskålen. Så vidt jeg vet er det nå blitt mer nøyaktige regler rundt dopet som gis, slik at resultatene skal gi færre slike avvik.

Skrevet

Jeg har brukt veterinærhøyskolen til tidligere kjæledyr. Utfra de erfaringene jeg har derfra vil jeg ikke anbefale dem hvis man setter pris på å bli møtt av en erfaren veterinær. Veldig ofte blir man nemlig møtt av studenter i praksis. Selv om det alltid er en rutinert dyrlege som passer på, så tar ting gjerne litt lenger tid, og ting blir gjerne litt mer klønete. Jeg opplevde at jobben ikke ble gjort helt tilfredstillende, og det oppdaget jeg ikke før vi var hjemme igjen. Men det er bra noen tar med dyra sine, så studentene får øvd seg i praksis. Men de får ikke prøve seg på mine dyr! :)

Skrevet

De fleste klinikker i Oslo har røntgen vil jeg tro. Jeg vil anbefale Din Veterinærpå Kløfta. Litt utenfor Oslo, men med greiere priser + at de som jobber der er utrolig dyktige både veterinærmedisinsk og ikke minst i forhold til å håndtere dyrene (å gå til veterinæren er ikke akkurat hunders drømmetur).

Min erfaring med veterinærhøyskolen er at de har høy medisinsk kompetanse (spesielt på litt spesielle operasjoner osv), men at de er dårlige på håndtering av dyrene. Og han jeg snakket med var til og med ganske frekk til meg. Makan. Og prisene er ikke de billigste.

Skrevet
Nei, posisjonen skal alltid være den samme. Det som i modlertid kan spille en stor rolle er hvilket dop som brukes. Dette fordi forskjellige dop gir forskjellig muskelavslapning. Hvis musklene er for slappe kan det gi større utslag på HD-avlesningen fordi hoftekulen da faller lenger ut av hofteskålen. Så vidt jeg vet er det nå blitt mer nøyaktige regler rundt dopet som gis, slik at resultatene skal gi færre slike avvik.

http://www.leerburg.com/hipart.htm

Skrevet
Mener du at jeg har sagt noe som ikke stemmer?

At posisjonen har MYE å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...