Gå til innhold

Hjelp- spiste hvit ris, er det usunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg spiste Jasmin ris og kylling, er det usunt? Tok feil pakke , skulle ha fullkornsris. 

Anonymkode: 1fd4c...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Det går bra så lenge du ikke spiser ris som flyter (Dette er falsk ris, laget av søtpotet og PLAST).

Ris hver dag frarådes. Og også for barn under 6 år. 

Anonymkode: f9509...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit ris er ikke sunt, men det er sunnere enn fullkornsris. Det er en grunn til at de gadd å bruke energi på å polere risen. De skadelige stoffene sitter i skallet. Hvit ris er uten det skadelige skallet.

Anonymkode: 5f8df...2c5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at spist er spist, så det spiller egentlig ingen rolle. 

Anonymkode: b6feb...5f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inneholder mye karbohydrater som øker blodsukkeret. Glukosen binder seg da til næringsstoffer i blodet, og gjør at cellene ikke kan benytte seg av det. Noen dråper eplecider-eddik reduserer økningen i blodsukkeret med 30% hvis man drypper dette på risen før man spiser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent, er det noe jeg har gått glipp av? Jeg spiser hvit jasminris og kylling nesten hver dag, burde jeg endre middagene mine? Hva er galt med ris?

Anonymkode: 7a3a1...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Vent, er det noe jeg har gått glipp av? Jeg spiser hvit jasminris og kylling nesten hver dag, burde jeg endre middagene mine? Hva er galt med ris?

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-kutte-ned-pa-hvit-ris/67934627

Hm, aldri hørt at hvit ris var usunt før nå. 

Anonymkode: c63d3...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-kutte-ned-pa-hvit-ris/67934627

Hm, aldri hørt at hvit ris var usunt før nå. 

Anonymkode: c63d3...e65

Takk for link! Det oppklarer noe for meg, jeg pleier å spise middag sent og sliter skikkelig med å få sove og blir glovarm når jeg har spist ris! At det øker blodsukkeret så mye er nok grunnen.

Jeg har prøvd å finne brun ris en stund faktisk, fordi jeg trenger fiberkost men har ikke funnet brun eller rød ris. Noen som vet hvor man kan finne det? Har sett på innvandrerbutikker også men der finner jeg bare brune linser eller bulgur ris ikke brun ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 18.50):

Hei. Jeg spiste Jasmin ris og kylling, er det usunt? Tok feil pakke , skulle ha fullkornsris. 

Anonymkode: 1fd4c...35e

Du kommer helt sikkert til å dø 

Anonymkode: 8c561...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ikke ut til å skade asiaterne nevneverdig. Dessuten er det bra med kalorier i det, i motsetning til f.eks. grønnsaker.

Anonymkode: 8969a...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ser ikke ut til å skade asiaterne nevneverdig. Dessuten er det bra med kalorier i det, i motsetning til f.eks. grønnsaker.

Anonymkode: 8969a...cb0

Les linken som er psptet, asitatere har mye høyere risiko for diabetes pga det høye risinntaket

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for link! Det oppklarer noe for meg, jeg pleier å spise middag sent og sliter skikkelig med å få sove og blir glovarm når jeg har spist ris! At det øker blodsukkeret så mye er nok grunnen.

Jeg har prøvd å finne brun ris en stund faktisk, fordi jeg trenger fiberkost men har ikke funnet brun eller rød ris. Noen som vet hvor man kan finne det? Har sett på innvandrerbutikker også men der finner jeg bare brune linser eller bulgur ris ikke brun ris.

Du kan finne det på kiwi, byggris smaker også godt og r sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...