AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Del Skrevet 12. februar 2023 B12-verdiene er på cirka 1400. Mer enn dobbelt normalen. Er mye trett. De hvite blodlegemene er litt forhøyet, ikke mye. Gamma-GT er 110. Ellers ser alt bra ut. Er kvinne. Noen som vet om man kan få for mye b-vitaminer og om det kan tyde på sykdom? Skal til legen til uka igjen. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Del Skrevet 12. februar 2023 B vitaminer er vannløselige og er ikke farlig, da du tisser ut overskuddet. Er du trøtt er det ikke derfor. Anonymkode: 5e651...e73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 12. februar 2023 #3 Del Skrevet 12. februar 2023 Tar du B12 tilskudd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Del Skrevet 12. februar 2023 Høye vitamin B12 -verdier (>1000 pmol/L) sees ved Vitamin B12 -behandling, særlig kort tid etter parenteral tilførsel. Høye verdier kan også sees ved hematologiske kreftformer som kronisk myelogen leukemi, kronisk og akutt leversykdom og ved kronisk og akutt nyresykdom. Høy B12 ses oftest ved avansert sykdom, og høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-b12/ Anonymkode: 53d3e...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Del Skrevet 12. februar 2023 GGT er for høy. B12 er for høy. Det er noe som skurrer med leveren din, vil jeg anta. Men jeg er ikke lege. Be om en grundig utredning. Anonymkode: 53d3e...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Del Skrevet 12. februar 2023 Du skal ha VELDIG høye verdier før det er noe problem, med mindre du har andre helseplager. Etter gastric bypass anbefaler gastrokirurger at man ligger godt over normalnivå, fordi man gjerne opplever mangler mye tidligere enn ved normaltilstand. For GB-opererte anbefales det at man ligger -over- 1000. Siden du ikke nevner noe om det går jeg ut i fra at du ikke er slankeoperert derimot. Hva sier de andre verdiene dine, regner med de har tatt vit d3, s-jern/ferritin/blodprosent og annet? Hvordan ser nyreverdier, leververdier, TSH eller andre prøver ut? Du må prøve å sette dette i sammenheng for å se hva "mer" som skurrer hvis du er i dårlig form. Som en over nevnte, b-vitaminer er vannløselige. Om du tar regelmessig b-kompleks eller b12 tilført i kost eller via sprøyte/kosttilskudd vil dette kunne skje uten fare. Men her er det trolig noe annet/mer som ligger i kortene og med litt mer info kan kanskje noen gi noen tips du kan ta med deg til lege:) Anonymkode: b873b...1f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Del Skrevet 12. februar 2023 Ulven skrev (22 minutter siden): Tar du B12 tilskudd? Ja. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Høye vitamin B12 -verdier (>1000 pmol/L) sees ved Vitamin B12 -behandling, særlig kort tid etter parenteral tilførsel. Høye verdier kan også sees ved hematologiske kreftformer som kronisk myelogen leukemi, kronisk og akutt leversykdom og ved kronisk og akutt nyresykdom. Høy B12 ses oftest ved avansert sykdom, og høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-b12/ Anonymkode: 53d3e...493 Dette leste jeg, men takk for svar. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du skal ha VELDIG høye verdier før det er noe problem, med mindre du har andre helseplager. Etter gastric bypass anbefaler gastrokirurger at man ligger godt over normalnivå, fordi man gjerne opplever mangler mye tidligere enn ved normaltilstand. For GB-opererte anbefales det at man ligger -over- 1000. Siden du ikke nevner noe om det går jeg ut i fra at du ikke er slankeoperert derimot. Hva sier de andre verdiene dine, regner med de har tatt vit d3, s-jern/ferritin/blodprosent og annet? Hvordan ser nyreverdier, leververdier, TSH eller andre prøver ut? Du må prøve å sette dette i sammenheng for å se hva "mer" som skurrer hvis du er i dårlig form. Som en over nevnte, b-vitaminer er vannløselige. Om du tar regelmessig b-kompleks eller b12 tilført i kost eller via sprøyte/kosttilskudd vil dette kunne skje uten fare. Men her er det trolig noe annet/mer som ligger i kortene og med litt mer info kan kanskje noen gi noen tips du kan ta med deg til lege:) Anonymkode: b873b...1f4 Alt det andre var normalt. Asat, Alat, D3, s-jern, bilirubin m.fl. Er ikke slankeoperert. Har hatt et litt for høyt inntak av alkohol det siste halve året, eller siden sommeren. Gamma-GT skal være under 73 for kvinner. Jeg hadde 110, men merkelig at asat og alat var normale. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Del Skrevet 12. februar 2023 I tillegg veier jeg for mye, tror jeg har en BMI som nærmer seg 40. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I tillegg veier jeg for mye, tror jeg har en BMI som nærmer seg 40. ts Anonymkode: e3955...4cb Jeg er 1,65 og veier 87 kg. Vet ikke hva jeg har i BMI, men vekta er for høy. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cisco Skrevet 12. februar 2023 #10 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er 1,65 og veier 87 kg. Vet ikke hva jeg har i BMI, men vekta er for høy. ts Anonymkode: e3955...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Del Skrevet 12. februar 2023 Bmi på 32 Anonymkode: fb341...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Del Skrevet 12. februar 2023 B12 verdier betyr ingenting når du sitter på rumpa, har en bmi godt over 30, en elendig søvnhygiene, ikke er aktiv osv. Ganske humoristisk at dette ikke kommer opp blant ze første spørsmålene, eller at ts informerer om der i hi. Anonymkode: 13a9b...90f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Del Skrevet 12. februar 2023 TS, hvorfor tar du b-12 tilskudd? Anonymkode: 2a636...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS, hvorfor tar du b-12 tilskudd? Anonymkode: 2a636...029 Tar b-vitaminer, ikke rent b-12 tilskudd. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar b-vitaminer, ikke rent b-12 tilskudd. ts Anonymkode: e3955...4cb Men hvorfor? B vitaminer generelt er jo lett å få i seg via mat. Hvis det er noen b´er du må ta, så kanskje ta disse isolert? Anonymkode: 2a636...029 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Del Skrevet 12. februar 2023 Sjekket jern og d vitamin? Vet at man kan bli trøtt av jernmangel.. Anonymkode: e4f32...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): B12 verdier betyr ingenting når du sitter på rumpa, har en bmi godt over 30, en elendig søvnhygiene, ikke er aktiv osv. Ganske humoristisk at dette ikke kommer opp blant ze første spørsmålene, eller at ts informerer om der i hi. Anonymkode: 13a9b...90f Du vet ikke noe om jeg er aktiv eller ikke. Jeg står opp og legger meg til samme tid og får nok søvn, men er trett nesten hele tiden, og det har vart lenge. AnonymBruker skrev (1 time siden): TS, hvorfor tar du b-12 tilskudd? Anonymkode: 2a636...029 Grunnen til at jeg tar b-vitaminer er fordi jeg drikker litt for mye vin. Men etter at jeg fikk svar på prøvene har jeg ikke drukket noe. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #18 Del Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekket jern og d vitamin? Vet at man kan bli trøtt av jernmangel.. Anonymkode: e4f32...19e AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekket jern og d vitamin? Vet at man kan bli trøtt av jernmangel.. Anonymkode: e4f32...19e D-vitamin lå på nesten 100, så det tror jeg er innafor? Hva heter jern på fagspråket legene bruker? Alle de andre prøvene enn de jeg har nevnt var normale. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #19 Del Skrevet 12. februar 2023 Du sier at jern og d vitamin er normalt. Vet du hva tallet på d vitaminnivået ditt er? Hva er kilden din til jern, rødt kjøtt eller mest fra planter? Anonymkode: 2a636...029 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Del Skrevet 12. februar 2023 Når man er trett og mangler konsentrasjon er det ikke så lett å få til all info i HI. ts Anonymkode: e3955...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå