Gå til innhold

Kjøre bil med meniskskade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mest sannsynlig menisskade pga. akutt vridning, og venter på å få tatt MR for å få endelig bekreftelse og plan videre. Det er høyre kne.

Enn så lenge ble jeg bedt av ortoped om å ikke belaste kneet og går derfor på krykker.

Ortopeden forsvant så fort ut at jeg ikke fikk spurt om jeg kunne kjøre bil. Måtte derfor spørre sykepleieren som visste meg krykkene  og hun turte ikke å gi noe klart svar, sa at jeg måtte kjenne litt på det selv og at det kom an på om jeg fikk smerter av det eller ikke. 

Har kjørt bil frem til jeg var til ortoped etter skaden, men føler det er litt på kanten. Må ta setet langt bak for å i det hele tatt komme meg inn i bilen da det å sette seg inn i bilen skaper en ubehagelig smerte ved vridning, og må deretter justere setet litt frem igjen, men sitter litt lenger bak enn til vanlig.  Kjører automat, og kneet ligger greit på en pedal, men har merket at det er litt tungt å veksle mellom bremse og gass,  og at jeg derfor kanskje er litt passiv på å bytte fot.

Jeg har ikke full fleksibilitet i kneet og det blir beskrevet om mekanisk låsning som gjør til at jeg ikke flekterer mer enn 30 grader. Men jeg kan jo strekke kneet ut, det er andre veien det går trått, så det er forsåvidt riktig vei med tanke på bilkjøring.

Det hadde vært greitt å få kjørt bil for å få ordnet noen ting før jeg eventuelt må operere ettersom jeg da definitivt ikke vil kunne kjøre bil en stund etter operasjon, men vil jo ikke gjøre det om det er uforsvarlig allerede nå.

Dessuten er jeg usikker på å om det å kjøre automatbil vil regnes for å være belastning på kneet, i og med at jeg ikke skal belaste kneet. 

Noen som vært i samme situasjon og hva gjorde dere?

Dere som har hatt menisksskade og har gått på krykker, men ikke operert, kunne dere kjøre bil til tross for litt dårlig fleksibilitet i kneet?

Takk for svar!

Anonymkode: b7ecf...5bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt korsbåndsskade (revet flere, operasjon), og de ukene jeg ikke kunne belaste og brukte krykker kunne jeg heller ikke kjøre bil. Grunnen er hva om du plutselig må bråbremse? Det er alt for mye belastning. Eller havner i skikkelig kø og må frem og tilbake med foten.

Jeg ville latt vær, du bør virkelig høre på ortopeden så du unngår mer varige skader. Ingen belastning = ikke kjøring var det jeg fikk beskjed om. Du sier jo selv du sliter med hurtigheten også, og uten full fleksjon som vanlig kan du få trøbbel om du må reagere hurtig.

Jeg tenker du kan ringe ortopeden også, men hold deg unna til du har et klart svar derfra.

Anonymkode: dad5e...0bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt korsbåndsskade (revet flere, operasjon), og de ukene jeg ikke kunne belaste og brukte krykker kunne jeg heller ikke kjøre bil. Grunnen er hva om du plutselig må bråbremse? Det er alt for mye belastning. Eller havner i skikkelig kø og må frem og tilbake med foten.

Jeg ville latt vær, du bør virkelig høre på ortopeden så du unngår mer varige skader. Ingen belastning = ikke kjøring var det jeg fikk beskjed om. Du sier jo selv du sliter med hurtigheten også, og uten full fleksjon som vanlig kan du få trøbbel om du må reagere hurtig.

Jeg tenker du kan ringe ortopeden også, men hold deg unna til du har et klart svar derfra.

Tusen takk for fornuftig svar. 

Du har noen veldig gode poenger, jeg tenker også at ikke belaste/krykkebruk = ikke kjøre bil.

Grunnen til at jeg er i tvil er svaret jeg fikk fra sykepleieren, pluss at noen familiemedlemmer har regelrett fnyst av meg når jeg nevner det at jeg ikke burde kjøre bil og de mener det ikke kan være noe problem å kjøre automat fordi du knapt bruker pedalene (jeg var svært uenig i at man knapt trenger å bruke pedaler), så de klarte å få meg til å føle meg skikkelig dritt og som om jeg overdriver skaden min....

men jeg ser jo nå at det du skriver så virker det ganske så uforsvarlig å kjøre bil ja....

Skrevet

Hadde det vært venstre kunne du nok kjørt automat, men ikke med skadet høyre kne. Hvis du må bremse hardt kan det gå galt. Du må ikke ta sjansen. Du kommer nok ikke til å kunne kjøre på en stund og må nok planlegge at du trenger sjåfør.

Lykke til med kneet og med krykkene. Det er frustrerende å være skadet.

Anonymkode: cc5b9...acc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tusen takk for fornuftig svar. 

Du har noen veldig gode poenger, jeg tenker også at ikke belaste/krykkebruk = ikke kjøre bil.

Grunnen til at jeg er i tvil er svaret jeg fikk fra sykepleieren, pluss at noen familiemedlemmer har regelrett fnyst av meg når jeg nevner det at jeg ikke burde kjøre bil og de mener det ikke kan være noe problem å kjøre automat fordi du knapt bruker pedalene (jeg var svært uenig i at man knapt trenger å bruke pedaler), så de klarte å få meg til å føle meg skikkelig dritt og som om jeg overdriver skaden min....

men jeg ser jo nå at det du skriver så virker det ganske så uforsvarlig å kjøre bil ja....

Ja, det hjelper å få andres perspektiv på det :) jeg har jo vært der selv.

Ikke hør på venner og familie her. De sitter ikke der med skade. De vet ikke hvordan reaksjonevnen din er påvirket, hva det betyr å faktisk ikke belaste og hvordan det er å ikke ha full fleksjon. Til sånt har jeg bare sagt "er du legen min?" Eller "når hadde du samme skade?". "Jeg velger å lytte til faktiske medisinske råd". Du er faktisk skadet, og familien syns du er vanskelig? Fnys. 

Ja, det blir upraktisk noen uker for deg, men heller det enn at det går galt. Enten for mye belastning og du får langtidsproblemer eller smerter, eller at du havner i en ulykke og kan skade deg selv og andre. Det er ikke verd det. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det som ville bekymret meg aller mest var om du kom i en situasjon hvor du måtte nødbremse. Vil du kunne greie å bruke nok kraft da?

Anonymkode: 7e22c...718

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noen som vært i samme situasjon og hva gjorde dere?

Dere som har hatt menisksskade og har gått på krykker, men ikke operert, kunne dere kjøre bil til tross for litt dårlig fleksibilitet i kneet?

Takk for svar!

Når jeg fikk en meniskskade så hadde jeg ikke lappen, men belasta kneet ganske mye. Dette fordi jeg tenkte at jeg overreagerte at det var så vondt, og at det trengte sikkert bare tid og gikk over av seg selv.. Så jeg levde livet som normalt, bare med store smerter. Løp til og med flere løp... 

Om dette gjorde prognosene mine dårligere vet jeg ikke.

Etter et halvt år fikk jeg låsning av kneet (menisken satt seg fast i leddet) og opererte. Gikk på krykker frem til operasjonen, men kunne belaste litt inntil smertegrense.

Vil tro det går helt fint å kjøre bil, men du må kjenne på det selv.

Anonymkode: 18681...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...