AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Vi har lenge snakket om familieforøkelse i form av hund. Jeg har tenkt hver dag de siste ukene på hvor koselig det hadde vært med et nytt medlem av familien, men jeg er også veldig realist og veier for og imot på dette. Jeg har eid hund tidligere så jeg vet det er mye arbeid. Spørsmålet er hvordan forholdet mellom ansvar og hygge fordeles, blir det mer negativt enn positivt? Hva synes du om å ha hund, positivt mot negativt? Hadde du valgt annerledes dersom du fikk skru tiden tilbake? Anonymkode: 8d02e...9e9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Vi har ikke hund nå, så jeg kan vel svare hvorfor ikke. - Vi prøver å få barn og ønsker ikke småbarn samtidig som vi har hund. Alle vi kjenner som f. eks har hatt hund først og deretter fått barn sier at hunden blir lidende av dette. Mindre lange turer, får ikke bli med på lek innendørs med baby og det siste man vil om morgenen er å ordne med luftetur. Har dere større barn (da tenker jeg 10+ år) så blir det noe annet. - Upraktisk hvis man vil reise bort. De jeg kjenner med hund reiser kun på bilferie om sommeren. Hvis dere syns det er topp og f. eks har en hytte, så er det kanskje ikke noe problem. Men ellers er det mye mer styr å få hundepass enn kattepass, er min erfaring. På sikt vil vi kanskje ha hund, når vi evt. har store barn (da tenker jeg 12+ år, og en hunderase som barna kan lufte alene). Da tenker jeg fordelene er at barna lærer omsorg for dyr og ansvar. At vi voksne får beveget oss og kommet oss ut. Og at vi får et tilskudd til familien som elsker oss alle uansett. 🥰 Anonymkode: d6883...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Vi fikk hund i fjor sommer. Det har vært tidvis intenst, litt stress med å venne seg til hundeliv, men mye hygge også. Har barn på 12+, så har jo kunnet fordele ansvaret mer. Barna kan fint ta ansvar, gå tur, plukke opp, passe hunden og være med på å trene den etc. Fordelen som familie med barn er jo at man allerede er rutinepreget, man vet hvordan hverdagen ser ut, når man har fri og ferie etc. Man har uansett ikke et veldig spontant liv og er vant til å planlegge. Vi har kalkulert feriepass inn i budsjettet slik at vi kan betale for kennel om vi ikke har andre muligheter, feks. Akkurat dette med ferier etc er egentlig ikke det jeg synes er mest negativt med hund, det er jo noe man vet om og kan forberede seg på. Positivt er det at man MÅ ut og gå tur med hunden uansett, sånn at man kommer seg alle ut av sofaen. I tillegg er det jo trivelig med en hund, treffe kjente med hund for tur sammen etc. Hund kan være veldig sosialt, rett og slett. Viktigste er uansett at man er realistisk med hensyn til ansvar, kostnader og at man faktisk velger en hund som passer til den livsstilen man faktisk har og ikke den man ønsker seg... Jeg ser ofte at mange biter over litt for mye og velger hund som krever mer enn man egentlig hadde tid til og alle planene om aktivt hundeliv med agilitiy og søk ikke får plass i en travel hverdag, da blir det mange frustrerte hunder og hundeeiere. Anonymkode: 01ecd...715 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Positivt - kos, glede og selskap. Negativt - kostnader, ansvar, oppfølging, turer, oppdragelse, påvirkning av ferieplaner, osv. Anonymkode: 8494d...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Negativt: det er kjempedyrt, man blir veldig bundet, man må gå tur selv om det regner sidelengs og man har feber og vannblemmer under begge beina, bråk, mas, pelsstell, kloklipp, ørerens, tannstein osv, får aldri være alene. Positivt: Selskap, trim. Anonymkode: 2f13f...6c6 1
Tradegy Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 (endret) Ville sett på muligheten for å låne en hund eller bli fòrvert. Typ delehund, for å sjekke ut i hverdagen Fordelen er helt klart at det er psykisk positiv forsterkning. Ulempen er vel at man blir helt ustyrtelig glad i dem Endret 12. februar 2023 av Tradegy 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 Jeg planlegger alle ferier med hund. Det er altså slutt på sydenturer og der som man ikke kan ha med hund. Det går fint;) Ser resten bare som positivt. Alltid ut uansett vær. Bor på østlandet og der er det egentlig svært lite dårlig "Vær" Anonymkode: 42f92...44f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 Husk at du ikke bare må ha tid til tur, men også kurs og trening. Det koster, og det samme gjør godbiter og andre ting. Ville også sjekket ut litt hundesport, selvom hunden kanskje skal være familiehund kan det være sykt gøy å trene litt, bare fordi det er gøy å trene hund🥳 Ville også vært forberedt på at hunden kan trenge mer aktivitet enn det som er vanlig for rasen, frøkna mi trenger feks mental aktivisering og har stor arbeidskapasitet. Det er trening hun liker best selv og noe hun trenger i hverdagen selvom rasen er mest kjent som familiehund. Anonymkode: cc3b5...41b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Negativt: det er kjempedyrt, man blir veldig bundet, man må gå tur selv om det regner sidelengs og man har feber og vannblemmer under begge beina, bråk, mas, pelsstell, kloklipp, ørerens, tannstein osv, får aldri være alene. Positivt: Selskap, trim. Anonymkode: 2f13f...6c6 Ville du valgt hund igjen? Anonymkode: 7dc38...52a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 Jeg fikk hund med eksen, så beholdt jeg hunden etter bruddet. Jeg tror ikke jeg hadde skaffet hund alene. Jeg hadde vært for usikker på hva jeg hadde gått til og følt at det ikke passet livsstilen min. Samtidig har jeg alltid ønsket meg hund og følt at det var noe jeg ville oppleve i livet. Jeg er utrolig glad for at jeg har henne nå. Eksen ville selge henne etter bruddet, og jeg er så ekstremt glad for at jeg kjempet for å beholde henne. Fordeler: -Man kommer seg opp og ut hver dag. Det er ekstremt sunt for kroppen. -En bestevenn. Man føler seg aldri alene. Jeg kan føle at angsten forsvinner når jeg koser med hunden min. -Får gjort mange aktiviteter og truffet mange folk som jeg ikke hadde truffet ellers. -Jeg tok førerkort kun fordi jeg ville gå på spennende turer med hunden - hadde nok ikke tatt det uten. Ulemper: -Man må opp på tur hver dag. Uansett vær. Uansett om man er syk. Uansett hvor lite man har lyst. -Ferier blir påvirket. Nå har jeg funnet en veldig fin kennel som hunden tidlig ble forberedt på å være i, så hun har det alltid kjempefint når hun er der. Men jeg hadde undervurdert hvor ekstremt mye jeg savner henne når jeg er bortreist. Jeg har også en jobb hvor jeg kan bo hvor som helst i hele verden, kunne flydd rundt og tatt tre måneder her, tre måneder der. Med hunden er jeg mer bundet. Nå kan vi heldigvis dra rundt i Europa, og det er planen etter hvert. -Det er dyrt. Anonymkode: 33449...cc5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Negativt: det er kjempedyrt, man blir veldig bundet, man må gå tur selv om det regner sidelengs og man har feber og vannblemmer under begge beina, bråk, mas, pelsstell, kloklipp, ørerens, tannstein osv, får aldri være alene. Positivt: Selskap, trim. Anonymkode: 2f13f...6c6 Jeg er veldig glad jeg ikke har hund og kunne aldri hatt det 😁 Beundrer energien til hundeeiere da. Anonymkode: 6080e...003
saranghae Skrevet 13. februar 2023 #12 Skrevet 13. februar 2023 Eneste negative jeg ser: den grusomme sorgen og smerten i hjertet de etterlater seg når de drar over regnbuebroen😭😭❤️ og at vi aldri får nok tid sammen med de❤️ og at levealderen er kortere enn vår😭 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #13 Skrevet 13. februar 2023 Noen hunder er "enklere" enn andre i den forstand at de er lettlærte, vennlige, trygge, tilpasningsdyktige og tåler å være alene hjemme. Men ingen hunder kommer hjem "perfekte", alt dette må læres, og det er deres ansvar. Det koster å gå på kurs og trene, både i form av tid og penger, så dette må dere være forberedt på. Valpeperioden er en ting, men for mange er unghundtiden verst, og den varer frem til hunden er 2, kanskje 3 år. Du skriver ikke hvor gamle barna er, men det kan være lurt å vente med hund til de er så store at de kan klare seg selv. Hund er for de aller fleste mest kos og hygge, men det er også viktig at man er innstilt på at det blir mye arbeid. Anonymkode: 6904e...47d 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #14 Skrevet 13. februar 2023 Å ha hund bare for å "ha" ville vært meningsløst for meg, jeg har hund fordi jeg liker å delta på hunderelaterte aktiviteter (kurs, trening, konkurranse etc). Og nettopp fordi jeg har hund som hobby er det verdt det for meg. Å ha hen hund rekende rundt som en utgiftspost uten noe særlig mål og mening hadde jeg aldri gidda. Da bruker jeg heller de pengene på noe morsomt. Anonymkode: e3d4a...36a 1
Mardina Skrevet 13. februar 2023 #15 Skrevet 13. februar 2023 Eneste negative jeg synes det er med å ha hund, er at de ikke lever like lenge som oss. Og at man en dag må ta farvel 💔 Ellers ser jeg ikke noe negativt med å ha hund 😍 Jeg elsker hunden min og gruer meg skikkelig til den dagen jeg må la han gå..... 😥 😭 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #16 Skrevet 24. februar 2023 Positivt: - Du har en lojal venn som alltid er der, og som alltid er glad for å se deg! - Du har en læremester i hvordan man skal leve i nuet. Hunder er "mindfullness" i praksis 😁 - Du har en som alltid vil gå på tur med deg, og du MÅ ut på tur mer eller mindre hver dag, hele året. Resultatet er at man selv blir i bedre form/sunnere. - Hunder gjør mange rare, morsomme og søte ting. De er underholdende vesener å være sammen med! - For de som er interessert i sosiale aktiviteter, er hunder en god vei inn i et "miljø". Man kan delta på hundeklubb-treninger, utstillinger, konkurranser osv. Negativt: - Hunder lever kun 12-15 år, og det er helt j*vlig vondt å miste de. Når hundene mine begynner å bli rundt 6-7 år ca. begynner jeg alltid å tenke at "nå nærmer slutten seg". ☠️ Det er trist å se at hunden eldes, blir grå på snuten og stiv i beina. Mange hunder blir også syke, spesielt visse raser er veldig utsatt for diverse lidelser. - Hvis man kjøper hunden som valp: Valper er slitsomme og kan være utrolig irriterende. De tisser inne, biter på alt, bjeffer høyt og intenst, piper og sutrer. Det er MYE jobb å ha valp. Hadde de ikke vært så søte hadde nok ingen orket alt maset med å ha valp. - Hunder er sjelden "perfekte". De kan ha personlighetstrekk, eller utvikle atferd, som er plagsom og vanskelig å håndtere for oss mennesker. Noen hunder bjeffer og drar i båndet når de møter andre hunder, noen kan ikke gå løse pga jaktinstinkt, osv. Man må være forberedt på å trene på problemene, og/eller lære seg å leve med et dyr som har utfordringer. Anonymkode: baf37...40b 1
MyMichelle Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 En hund blir som et familiemedlem. Det er så mye positivt at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Det er kos, en hund møter en med tillit og kjærlighet, en hund er en som får en med ut på tur selv om man er lat. For meg var mine hunder solskinnet i mitt liv. Det er dyrt å ha hund. Men egentlig er det bare to ting jeg synes er negativt. Det ene er at man ikke bare kan reise hvor og når man vil. Man må tenke på hundens behov først. Men det som virkelig er forferdelig er når hunden blir syk og må avlives. Avgjørelsen er hard, og savnet er enormt 💔 1
Portia Catonis Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 Billigere enn barn, og elsker deg bestingelsesløst (i motsetning til barn...). Får deg ut på tur når du har lyst til å være lat. Får deg til å le, og du har alltid selskap. Gjør at man kommer i kontakt med andre hundefolk. Ulemper: Hår overalt, oppkast på tepper, tygging på sko (valp), ruller seg i bæsj, drar inn masse sand i hus og bil, krever oppmerksomhet når det passer som dårligst... Hele slekta melder seg til å passe hunden når den er valp, men da vil man ikke la dem gjøre det av frykt for at de gir den uvaner. Når dyret er rundt året gammel, veier 30 kg og er full av energi er det ingen som vil passe 1
NettoppJa Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Positivt: En lang, lang liste. Selvfølgelig alle de åpenbare som selskap, ut på tur osv... Vi elsker hunden vår så høyt, og hun er en fullverdig del av familien som vi setter av tid til og tar hensyn til i hverdagen vår. Hun er bestevennen til datteren vår, og gir utrolig mye positive vibber i familien. Gjør mye morsomt, rart og gøy, og vi ler masse av henne. Hun er alltid med oss inne og ute og tilpasser seg det vi driver med. Negativt: Hunden vår har velutviklet vokt- og jaktinstinkt som kan være slitsomt å håndtere til tider. Gir seg mest til kjenne utendørs, og vi må alltid "passe på" omgivelsene når vi er på tur. I bånd kan hun kan også finne på å utagere (bjeffe/halse) på enkelte hunder og voksne, men det begynner vi å få bukt med med intens trening. Det tar tid og er en tålmodighetsprøve!!
Nevrosererroser Skrevet 25. februar 2023 #20 Skrevet 25. februar 2023 Jeg har en senior nå på 13,5, det er åpenbart at vi ikke har han hos oss for alltid, det er en av de store negative tinga som mange andre har nevnt. Jeg er glad i å ha hund og trives veldig med det men jeg må inrømme at jeg er usikker på om jeg vil ha hund igjen. Min har blitt utsatt for to veldig stygge angrep av andre hunder, begge gangene var det båndtvang, min var i bånd. Den ene av de som angrep var løs, den andre sleit seg fra eier. Slikt sette en støkk i en selv om det er aldri så usannsynlig at det skal skje igjen. Jeg opplever at det er veldig mange med hund som ikke burde ha hund nå etter pandemien, mange hunder som er dårlig sosialisert og oppdratt eller bare er veldig mye hund for eieren. Andre hundeeiere som lar hundene gå løs, mener de må få lov å hilse selv når en sier nei, eller som synes det er helt greit at de hopper opp på en og klorer og søler til fordi hundefolk tåler jo litt søle, joda, men hunden din burde fortsatt ikke få klatre opp beinet på fremmede. Andre hundeeiere som ikke viser hensyn eller forstår hunder generelt, for eksempel lar hunden hilse for så å fortelle at tispa har kennelhoste diare og løpetid. Eller den klassiske «min er baaaare snill» for så å le når den gjør utfall med tenna først og si at han aldri har likt andre hanner. Folk som klager på hundebæsj når de ser en selv om en ikke kan noe for andre hundeeieres manglende evner til å plukke opp. Hundebæsj overalt er ekkelt selv for andre hundeeiere. Stort sett er det mest kos med hund, jeg er helt OK med å ha noen begrensninger pga hunden og setter han foran mye annet men det er jo det åpenbare med at man alltid må planlegge alle dager, hver dag uansett vær, føre og form etter at hunden er 100% avhengig av en for alt. En kan ikke spontant reise bort en helg uten å ordne med pass eller bare løpe ut døra om en har forsovet seg, hunden må ha sitt. Det kan også føre til at man ikke kan få besøk av folk som er redde, allergiske eller bare ikke vil være rundt hund. Det kan føre til uvventa kostnader, vetrinær, ny sofa etter uhell og nye sko fordi gullklumpen kjeda seg. Ferier blir fort mye dyrere om en må betale for hundepass og en kan risikere at ting skjer med hunden slik at en må reise hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå