Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og dama er i begynnelsen av 30-årene, og har vært gift i 5 år. Vi har ingen barn, og eier ikke hus eller noe sånt sammen. Ekteskapet fungerer ikke lenger, og jeg har begynt å tenke på skillsmisse. Men er det sånn at man MÅ være separert i flere år først, selv om vi er enige om skillsmissen og ikke har barn? Kan vi ikke bare bli skilt og være ferdig med det? Jeg føler jeg er så fanget og låst, og at staten "tvinger" meg til å ha en relasjon til en dame jeg egentlig er ferdig med. Jeg vil jo gjerne ut på markedet igjen, og vil ikke være "knytt fast" i et forhold som egentlig er over for lenge siden. Så, må jeg virkelig være separert i flere år før jeg er ordentlig fri?

Anonymkode: ee228...368

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bo fra hverandre 1 år. Så kan man skilles.

Jeg har noen uker igjen 🥳🥳

Anonymkode: fee43...9f5

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og dama er i begynnelsen av 30-årene, og har vært gift i 5 år. Vi har ingen barn, og eier ikke hus eller noe sånt sammen. Ekteskapet fungerer ikke lenger, og jeg har begynt å tenke på skillsmisse. Men er det sånn at man MÅ være separert i flere år først, selv om vi er enige om skillsmissen og ikke har barn? Kan vi ikke bare bli skilt og være ferdig med det? Jeg føler jeg er så fanget og låst, og at staten "tvinger" meg til å ha en relasjon til en dame jeg egentlig er ferdig med. Jeg vil jo gjerne ut på markedet igjen, og vil ikke være "knytt fast" i et forhold som egentlig er over for lenge siden. Så, må jeg virkelig være separert i flere år før jeg er ordentlig fri?

1 år fra separasjonsbevilgningen er registrert. 

Du er ikke knytt fast du er fri til å gjøre hva du vil unntatt å gifte deg på nytt i løpet av det året.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Må bo fra hverandre 1 år. Så kan man skilles.

Jeg har noen uker igjen 🥳🥳

Anonymkode: fee43...9f5

Du kan bo sammen i kortere perioder uten at separasjonen er ugyldig. Dette for at paret skal ha mulighet til å "prøve" på nytt uten av det blir konsekvenser. 

Skrevet

Glemte å si at dersom ene parten motsetter seg skillsmissen etter 1 år kan det gå opp til 6 mnd ekstra. Da må skillsmissen avgjøres ved dom, noe som ikke er et problem annet en at det tar litt ekstra tid pga sen behandling i rettsaparatet. 

• Liker 1
Skrevet

Tvungen seperasjonstid er ett år, det året kan du gjøre som du vil og når året er gått sender du enkelt inn skilsmissepapirene og så får du vedtak om skilsmisse i posten litt etter.

Anonymkode: b6a7c...478

Skrevet

Det er sånt man setter seg inn i når man går til det steget og gifter seg. 

Anonymkode: 2e215...a58

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

..er det sånn at man MÅ være separert i flere år først, selv om vi er enige om skillsmissen og ikke har barn? Kan vi ikke bare bli skilt og være ferdig med det? 

Du må være separert 12 mnd.

Anonymkode: ec949...d30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må være separert 12 mnd.

Ofte går det litt lenger enn 12 måneder på grunn av saksbehandlingstid hos Statsforvalteren og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ofte går det litt lenger enn 12 måneder på grunn av saksbehandlingstid hos Statsforvalteren og. 

De har ikke så lang saksbehandlingstid på enkle skilsmisser hvor begge skriver under på både separasjon og skilsmisse. 

Skrevet

Å være separert... Grunnen til at jeg aldri kommer til å gifte meg igjen. Kan ikke fatte at staten skal være bremsekloss i noe voksne folk er enige om.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De har ikke så lang saksbehandlingstid på enkle skilsmisser hvor begge skriver under på både separasjon og skilsmisse. 

Jo. Litt lenger enn ett år kan det ta. 

Jeg ble skilt i 2016. Det sto at man ikke kunne søke skilsmisse før det var gått minst 12 måneder av separasjonsperioden, der man måtte bo atskilt.

Jeg merket av datoen i kalenderen, og postla skilsmissesøknaden (signert av oss begge) dagen før det var gått eksakt ett år. 

Det tok vel 1½-2 måneder etter det før jeg fikk skilsmissebevilgningen i posten på papir. Skal legge til at dette var midt på sommeren, så mulig de kontoransatte var få pga ferieavviklinger og at det derfor tok litt lenger tid. Men en måned eller to må man nok regne med før man får skilsmissen sin innvilget etter søknad. Skulle jeg tippe, etter min erfaring.

NB! Nå tror jeg man kan søke om skilsmisse på nett og få innvilgelsen på nett elektronisk også. Mener det sto noe om det et sted jeg leste, men da jeg fikk skilsmisse i 2016 var det ikke innført ennå.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Joda, jeg jobber der og sjefen min skriver under på papirene, og det tok i hvert fall tre måneder før jeg fikk brevet i posten 😅 (2021)

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda, jeg jobber der og sjefen min skriver under på papirene, og det tok i hvert fall tre måneder før jeg fikk brevet i posten 😅 (2021)

Det varierer vel rundt omkring hos de ulike statsforvalterne hvor lang saksbehandlingstiden er?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (3 minutter siden):

Det varierer vel rundt omkring hos de ulike statsforvalterne hvor lang saksbehandlingstiden er?

Jada, poenget var i utgangspunktet at det kan ta lenger tid enn 12 måneder,  og så svarte jeg på noen som skrev at de ikke har lang saksbehandlingstid 😊

Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Å være separert... Grunnen til at jeg aldri kommer til å gifte meg igjen. Kan ikke fatte at staten skal være bremsekloss i noe voksne folk er enige om.

De voksne folka har jo selv valgt at de ikke lenger ønsker å være selvstendige og egne individer. De må gjerne tvinges til et år ekstra. Bør ikke være noe stress siden det var null stress å love bort hele livet noen år tidligere.

Anonymkode: 88b71...b69

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja du har liksom mange andre (under 40 år tenker jeg meg) særlig menn. Skal ikke holdes nede, ikke være lojale, ikke begrense seg, ikke forsake andre som frister etc. etc. Du vil storme ut og ende i fortapelsen. Ja du får Lykke til med det da.

Anonymkode: cda78...d24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De voksne folka har jo selv valgt at de ikke lenger ønsker å være selvstendige og egne individer. De må gjerne tvinges til et år ekstra. Bør ikke være noe stress siden det var null stress å love bort hele livet noen år tidligere.

Selvfølgelig er man like selvstendig og et eget individ som gift. Man har bare inngått en kontrakt med en jambyrdig partner, som dreier seg om forsørgelse og fordeling av arv. Kontrakter kan sies opp. Ingen grunn til at staten skal bremse en prosess som voksne folk er enige om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...