AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Begynte å lure på hvor ofte folk blir utsatt for catfish når de drar ut på date via tinder osv? Selv har jeg ikke så mye erfaring med nettdating og lurer på om det er vanlig. Har du noen gang opplevd at daten så ikke ut som på bildene eller kanskje at de løy om alderen, hva de jobbet med/studerer osv?😊 Anonymkode: b723c...1d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 På nettby haha! En dritsøt helt normal fyr tok kontakt, så helt vanlig ut. Så ble vi godt kjent og gikk over til Messenger, og da innrømmer han at han ser litt annerledes ut.. ja ok, tenkte at vi hadde så god kontakt at det ikke hadde så mye å si. Han så helt annerledes ut, men fortsatt kjekk. Men venninna mi trodde ikke det stoppa der, og han hadde ikke oppgitt rett navn heller, så når han gjorde det, fant hun ut at han hadde kone og 3 unger. Første og eneste gang jeg har gått på det hehe Anonymkode: c397e...191 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Ja, skrev en stund med en som hadde veldig utydelig bilde. Men han skrev veldig bra, og hadde veldig bra humor. Så tenkte jeg uansett kunne møte han, for regna med at jeg ville få det gøy uansett om det ikke ble noe mer. Så viste det seg at han var PU, og det var hans personlige assistent som hadde skrevet med meg. En annen gang skulle jeg på date med en mann på 40 år, som så veldig bra ut for alderen sin. Jeg var 32 år da. På daten kommer en mann som ser ut som en bestefar, helt hvitt hår og overvektig. Han var både eldre enn han skrev, bildet var over 10 år gammelt, og han hadde hatt 2 hjerteinfarkt og en del sykdom siden da, som gjorde at han så eldre ut. Anonymkode: 0e08e...b7a 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Har opplevd catfishing flere ganger, men ikke at det gikk så langt at vi møttes. Det var menn som brukte bilder av andre menn Nr 1: han ene gjorde det for å sexte og få dristige bilder. Jeg avslørte at det var fake fordi alle snappene han sendte av "seg selv" var inni ett og samme rom, og med samme sengetøy i over en måned og sendte identiske snapper flere ganger på forskjellige dager som skulle være fra samme dag/nye (dette var videoklipp og bilder han hadde stjelt fra et annet sted og tydeligvis ikke hadde kontroll på hvilke klipp han hadde sendt før og ikke. Snappene så ekte ut som om de nettopp var tatt men jeg har lært i ettertid at man kan laste opp videoer i et filter som gjør at det ser ut som at det er opptak som nettopp er tatt og ikke fra kamerarull) . Når jeg spurte han om å vinke til kamera eller ta snap ute så snakket han det alltid bort. Han var svensk og så kjekk at det nesten så fake ut så jeg burde sett det som rødt flagg fra starten av. Han sa han ikke hadde facebook men hadde screenshots fra facebook grupper med memes på storyen min. Han ble sint og manipulerende når jeg begynte å si nei til å sende dristige bilder, og han sendte meg ved feil en snap der han hadde screenrecordet vår snap og skrev som tekst noe som "Hahaha fellas här är ennu en hoe, enjoy!". Altså at han screenrecordet at han og jeg sextet og fikk bilder av meg og denne chatten sendte han videre i skjult skjermopptak til andre gutter. Han blokkerte meg når jeg konfronterte han. Garantert en eller annen ung taper som ikke dro damer ellers som seg selv og prøvde å få status ved å behandle damer dårlig og spre bilder videre med andre som er ulovlig. Jeg lærte av den gangen og har aldri sendt noen selfies eller rumpebilder av meg selv igjen. Jeg gjorde det fordi han chattet med meg hver dag en stund først så jeg begynte å like han og trodde han likte meg. Nå vet jeg bedre at mye chatting og komplimenter ikke trenger å bety annet enn at han kjeder seg, er kåt og vil ha oppmerksomhet. Nr 2: En som også brukte bilder av en annen enn seg selv. Han prøvde også tidlig å komme igang med sexting men jeg sa at jeg ikke var interessert i det. Vi chattet en ukes tid om helt vanlig ting, han sendte meg snaps fra bilkjøring, mat, treningsstudio, arbeidspulten sin osv men aldri av seg selv. Når jeg spurte om å få se snap av han så sendte han bare sånne hvor kun ene siden av kjeven og øret syntes, ikke engang halve ansiktet. Jeg begynte å lukte lunta og tok screenrecording av de snappene han sendte meg for å få de som stillbilde. Da sammenlignet jeg det med bildene på Tinder og så at det ikke var samme øre, at føflekk manglet, hårlinjen var helt anderledes osv. Konfronterte han og han innrømte det med en gang og sa unnskyld og sendte bilde av den ekte seg og spurte om vi kunne fortsette å ha kontakt fordi han likte meg. Jeg ha han en lekse om løgn og bedrag og oppfordret han til å jobbe med selvbildet sitt og blokka han. Nr3: Denne fikk jeg aldri bevist som de to andre at var catfish men er ganske sikker på det. Vi matchet og han også prøvde å vri samtalen inn på sexting, utrolig kjekk fyr og en sånn alle damer sveiper like på. Denne gangen var det jeg som spurte han om snap først fordi jeg mistenkte jeg ble catfishet og ville se live snap. Han ville ikke utveksle snap. Vi chattet bare en dag og først løy han om at han hadde lest samme bøker som meg (kunne ikke diskutere innholdet i dem, og jeg har lært fra før at catfisher prøver å tilpasse seg jentas interesser og fake egne interesser for at hun skal tro man er like), han kunne heller ikke fortelle hva jobben hans gikk ut på så virker som han bare tok en yrkestittel uten å vite hva det var, så etter en stund begynte han å spørre om merkelige ting om hva jeg syns om gutter som ikke hadde hatt sex og hva slags utseende jeg likte og sånn, om det var viktig at det var god skjeggvekst og høyde, om jeg likte menn som var frempå og som sloss eller rolige menn osv. Det virket som en som egentlig bare var ekstremt usikker på seg selv og prøvde å lære å forstå jenter bedre, tipper rundt 20 årene. Han var hvertfall ikke den 30 åringen med selvtillit og livserfaring som han utga seg for å være i profilen sin! Når vi sa god natt så hadde han slettet meg dagen etter. Nr 4 tells ikke helt som catfish siden han faktisk viste den ekte seg, men han brukte et fake navn og fake snap. Jeg fant ut ekte navnet hans ved å sjekke facebook siden for en side han sa han var med å drive og sjekket likesene på de siste postene. Fant utrolig nok bilde av han der under et annet navn. Han ble ganske sjokka når jeg kalte han for ekte navnet hans på den fake snappen hans men i innrømte at han hadde en egen snap til tinder og ikke var ute etter noe seriøst hehe. Ja man blir litt detektiv når man har opplevd catfishing!!! 😂 Anonymkode: 05503...ee3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Det du bør være mest obs på er menn som ser veldig bra ut, da er det 99% sikkert fake profil. Ikke bli med på sexting med noen samme hvor god connection du føler dere har og samme hvor mye du vil at han skal like deg! Og menn som sier de er i 40 årene hvis du er yngre enn dem så juger de på alderen. Senest i går fikk jeg nytt bilde av en som sa han var 42 på Tinder. Bilder han sendte var myyye eldre og jeg sa rett ut "Bruker du ti år gamle bilder på Tinder? 😂" han sa "ok 8 år siden", viste seg han egentlig var 51 år Vil si det er ganske vanlig å bli lurt på Tinder og annen nettdating. Anonymkode: 05503...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 Flere ganger, men aldri møttes da jeg har avslørt dem før det kom så langt. De brukte bilder av andre menn Anonymkode: b6875...9c1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Flere ganger, men aldri møttes da jeg har avslørt dem før det kom så langt. De brukte bilder av andre menn Anonymkode: b6875...9c1 Kanskje det kan være nyttig om du også deler hvordan du avslørte dem Tenker dette er et viktig tema egentlig, for vi lærer ikke mye om nettsikkerhet på sånne arenaer. Mennesker er tillitsbaserte vesner men bør vite hva de skal se etter for å avsløre personer som ikke er den de utgir seg for å være! Anonymkode: 05503...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kanskje det kan være nyttig om du også deler hvordan du avslørte dem Tenker dette er et viktig tema egentlig, for vi lærer ikke mye om nettsikkerhet på sånne arenaer. Mennesker er tillitsbaserte vesner men bør vite hva de skal se etter for å avsløre personer som ikke er den de utgir seg for å være! Anonymkode: 05503...ee3 Hvis fyren er kjekk lønner det seg å ta en Google image reverse for å se om han ligger ute på nett. Får du umiddelbart svar etter match vært obs. Vær ekstra obs om fyren skriver på engelsk. «Jeg er en engelskmann som for tiden jobber i Bergen og er interessert i krypto» med bilde av en høy og kjekk mann bør få varsellampene til å blinke. Og 99% av de som spør om å flytte samtalen over på WhatsApp er svindlere. Anonymkode: b6875...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 Haha, ble catfishet av en dame på nettdating for sikkert 20 år siden. Hun brukte falskt bilde. Hun så HELT annerledes ut i virkeligheten og var i tillegg eldre enn oppgitt og drøyt overvektig. Det verste var at hun ble kjempesur på MEG fordi jeg konfronterte henne med det, fordi var jeg liksom så overfladisk at utseendet var alt som betydde noe, hæ? Anonymkode: 7a6e7...96b 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kanskje det kan være nyttig om du også deler hvordan du avslørte dem Tenker dette er et viktig tema egentlig, for vi lærer ikke mye om nettsikkerhet på sånne arenaer. Mennesker er tillitsbaserte vesner men bør vite hva de skal se etter for å avsløre personer som ikke er den de utgir seg for å være! Anonymkode: 05503...ee3 Be de sende deg et bilde hvor de holder opp et ark av navnet ditt på hehe Anonymkode: c397e...191 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis fyren er kjekk lønner det seg å ta en Google image reverse for å se om han ligger ute på nett. Får du umiddelbart svar etter match vært obs. Vær ekstra obs om fyren skriver på engelsk. «Jeg er en engelskmann som for tiden jobber i Bergen og er interessert i krypto» med bilde av en høy og kjekk mann bør få varsellampene til å blinke. Og 99% av de som spør om å flytte samtalen over på WhatsApp er svindlere. Anonymkode: b6875...9c1 Ja jeg gjorde reverse image search av disse men fikk ingen offentlige treff. De alle skrev på norsk, ikke med google translate. En av de var svensk og skrev svensk. Ingen nevnte whats app. Nå blander du catfisher med svindlere, som er de som gjerne bruker engelsk og vil fort over på whats app for å etterhvert svindle penger. Catfisher er noe annet, de har et annet mål, og er ofte personer som sliter psykisk eller med selvbilde og må late som de er andre enn de er (se MTV sin serie catfish) Det er et lurt tips å ta google reverse image search og bing reverse image search, men mange av catfishene har nok gjort det selv og sikrer seg mot at ikke bildene de har valgt å stjele og bruke dukker opp der. Så ingen treff på reverse image search betyr ikke at man nødvendigvis er trygg og personen er ekte fordet Anonymkode: 05503...ee3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Be de sende deg et bilde hvor de holder opp et ark av navnet ditt på hehe Anonymkode: c397e...191 Ja det er omtrent det jeg har begynt å be dem om haha. Selfie med et spesielt håndtegn, eller når de sier de er et spesielt sted så ber jeg om selfie derfra 😛 Gidder nesten aldri bruke tinder eller involvere meg med menn derfra lenger. Det er mer stress enn koselig Anonymkode: 05503...ee3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er omtrent det jeg har begynt å be dem om haha. Selfie med et spesielt håndtegn, eller når de sier de er et spesielt sted så ber jeg om selfie derfra 😛 Gidder nesten aldri bruke tinder eller involvere meg med menn derfra lenger. Det er mer stress enn koselig Anonymkode: 05503...ee3 Ja det er like greit å ta tyren ved hornene fra start føler jeg, helt enig Anonymkode: c397e...191
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er like greit å ta tyren ved hornene fra start føler jeg, helt enig Anonymkode: c397e...191 De jeg har spurt om det syns jeg er en smule corny og paranoid men når jeg sier kort at jeg har blitt catfishet før og så lenge de oppriktig vil bli kjent med meg så er det ikke noe problem å sende et sånn bilde. Jeg har blitt spurt om det er par ganger selv også av menn som har blitt catfished og vil få bekreftet at jeg er ekte, helt greit syns jeg! Fremover med all fotomanipulasjon som går an blir det nok bare mer av falske profiler desverre Anonymkode: 05503...ee3 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg gjorde reverse image search av disse men fikk ingen offentlige treff. De alle skrev på norsk, ikke med google translate. En av de var svensk og skrev svensk. Ingen nevnte whats app. Nå blander du catfisher med svindlere, som er de som gjerne bruker engelsk og vil fort over på whats app for å etterhvert svindle penger. Catfisher er noe annet, de har et annet mål, og er ofte personer som sliter psykisk eller med selvbilde og må late som de er andre enn de er (se MTV sin serie catfish) Det er et lurt tips å ta google reverse image search og bing reverse image search, men mange av catfishene har nok gjort det selv og sikrer seg mot at ikke bildene de har valgt å stjele og bruke dukker opp der. Så ingen treff på reverse image search betyr ikke at man nødvendigvis er trygg og personen er ekte fordet Anonymkode: 05503...ee3 Nei, blander ikke de begrepene. Ene catfishen med falskt bilde ville primært flørte og sexte, han var nok stygg og måtte bruke et falskt bilde. Catfish betyr jo at man er en annen enn man utgir seg for Anonymkode: b6875...9c1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, skrev en stund med en som hadde veldig utydelig bilde. Men han skrev veldig bra, og hadde veldig bra humor. Så tenkte jeg uansett kunne møte han, for regna med at jeg ville få det gøy uansett om det ikke ble noe mer. Så viste det seg at han var PU, og det var hans personlige assistent som hadde skrevet med meg. En annen gang skulle jeg på date med en mann på 40 år, som så veldig bra ut for alderen sin. Jeg var 32 år da. På daten kommer en mann som ser ut som en bestefar, helt hvitt hår og overvektig. Han var både eldre enn han skrev, bildet var over 10 år gammelt, og han hadde hatt 2 hjerteinfarkt og en del sykdom siden da, som gjorde at han så eldre ut. Anonymkode: 0e08e...b7a 😂😂😂 Anonymkode: b8d9e...9cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #18 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har opplevd catfishing flere ganger, men ikke at det gikk så langt at vi møttes. Det var menn som brukte bilder av andre menn Nr 1: han ene gjorde det for å sexte og få dristige bilder. Jeg avslørte at det var fake fordi alle snappene han sendte av "seg selv" var inni ett og samme rom, og med samme sengetøy i over en måned og sendte identiske snapper flere ganger på forskjellige dager som skulle være fra samme dag/nye (dette var videoklipp og bilder han hadde stjelt fra et annet sted og tydeligvis ikke hadde kontroll på hvilke klipp han hadde sendt før og ikke. Snappene så ekte ut som om de nettopp var tatt men jeg har lært i ettertid at man kan laste opp videoer i et filter som gjør at det ser ut som at det er opptak som nettopp er tatt og ikke fra kamerarull) . Når jeg spurte han om å vinke til kamera eller ta snap ute så snakket han det alltid bort. Han var svensk og så kjekk at det nesten så fake ut så jeg burde sett det som rødt flagg fra starten av. Han sa han ikke hadde facebook men hadde screenshots fra facebook grupper med memes på storyen min. Han ble sint og manipulerende når jeg begynte å si nei til å sende dristige bilder, og han sendte meg ved feil en snap der han hadde screenrecordet vår snap og skrev som tekst noe som "Hahaha fellas här är ennu en hoe, enjoy!". Altså at han screenrecordet at han og jeg sextet og fikk bilder av meg og denne chatten sendte han videre i skjult skjermopptak til andre gutter. Han blokkerte meg når jeg konfronterte han. Garantert en eller annen ung taper som ikke dro damer ellers som seg selv og prøvde å få status ved å behandle damer dårlig og spre bilder videre med andre som er ulovlig. Jeg lærte av den gangen og har aldri sendt noen selfies eller rumpebilder av meg selv igjen. Jeg gjorde det fordi han chattet med meg hver dag en stund først så jeg begynte å like han og trodde han likte meg. Nå vet jeg bedre at mye chatting og komplimenter ikke trenger å bety annet enn at han kjeder seg, er kåt og vil ha oppmerksomhet. Nr 2: En som også brukte bilder av en annen enn seg selv. Han prøvde også tidlig å komme igang med sexting men jeg sa at jeg ikke var interessert i det. Vi chattet en ukes tid om helt vanlig ting, han sendte meg snaps fra bilkjøring, mat, treningsstudio, arbeidspulten sin osv men aldri av seg selv. Når jeg spurte om å få se snap av han så sendte han bare sånne hvor kun ene siden av kjeven og øret syntes, ikke engang halve ansiktet. Jeg begynte å lukte lunta og tok screenrecording av de snappene han sendte meg for å få de som stillbilde. Da sammenlignet jeg det med bildene på Tinder og så at det ikke var samme øre, at føflekk manglet, hårlinjen var helt anderledes osv. Konfronterte han og han innrømte det med en gang og sa unnskyld og sendte bilde av den ekte seg og spurte om vi kunne fortsette å ha kontakt fordi han likte meg. Jeg ha han en lekse om løgn og bedrag og oppfordret han til å jobbe med selvbildet sitt og blokka han. Nr3: Denne fikk jeg aldri bevist som de to andre at var catfish men er ganske sikker på det. Vi matchet og han også prøvde å vri samtalen inn på sexting, utrolig kjekk fyr og en sånn alle damer sveiper like på. Denne gangen var det jeg som spurte han om snap først fordi jeg mistenkte jeg ble catfishet og ville se live snap. Han ville ikke utveksle snap. Vi chattet bare en dag og først løy han om at han hadde lest samme bøker som meg (kunne ikke diskutere innholdet i dem, og jeg har lært fra før at catfisher prøver å tilpasse seg jentas interesser og fake egne interesser for at hun skal tro man er like), han kunne heller ikke fortelle hva jobben hans gikk ut på så virker som han bare tok en yrkestittel uten å vite hva det var, så etter en stund begynte han å spørre om merkelige ting om hva jeg syns om gutter som ikke hadde hatt sex og hva slags utseende jeg likte og sånn, om det var viktig at det var god skjeggvekst og høyde, om jeg likte menn som var frempå og som sloss eller rolige menn osv. Det virket som en som egentlig bare var ekstremt usikker på seg selv og prøvde å lære å forstå jenter bedre, tipper rundt 20 årene. Han var hvertfall ikke den 30 åringen med selvtillit og livserfaring som han utga seg for å være i profilen sin! Når vi sa god natt så hadde han slettet meg dagen etter. Nr 4 tells ikke helt som catfish siden han faktisk viste den ekte seg, men han brukte et fake navn og fake snap. Jeg fant ut ekte navnet hans ved å sjekke facebook siden for en side han sa han var med å drive og sjekket likesene på de siste postene. Fant utrolig nok bilde av han der under et annet navn. Han ble ganske sjokka når jeg kalte han for ekte navnet hans på den fake snappen hans men i innrømte at han hadde en egen snap til tinder og ikke var ute etter noe seriøst hehe. Ja man blir litt detektiv når man har opplevd catfishing!!! 😂 Anonymkode: 05503...ee3 Oi!! Viktig å være forsiktig🫢🫢 Ts Anonymkode: b723c...1d5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #19 Skrevet 12. februar 2023 Opplevd 1 gang han ene løy om alder, sa han var 38. Men egentlig var han 44. Han er fortsatt på tinder men med et helt annet navn enn han hadde da vi møttes. Så han presenterer seg selv ved ulike navn. Anonymkode: 2e301...24a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 Tasta mye sex med en fyr som sa han hadde stor pikk,han sendte bilder av den,men følte noe ikke stemte.Googlet stor pikk,fikk opp bildene han hadde sendt.Han ble stille da jeg sa fine bilder du fant på nett🤣 Anonymkode: 13f4b...28d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå