Gå til innhold

Er søndager blitt den nye "jeg gjør hva faen jeg vil dagen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er blitt verre og verre de site årene, der mange bruker søndager til veldig støyende aktiviteter, det være seg oppussing med støyende maskiner, heftig støyende nedvask og støvsuging, støyende ommøblering og hva mer. 

Kort sagt bråk man forbinder med mandag-fredag og kanskje en lørdag iblant. Aldri søndager.

Hvorfor skjer dette? Hvorfor bryter folk samtlige ordensregler på søndager med å holde på slik som dette?

Anonymkode: eb8ec...a05

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg syns det er blitt verre og verre de site årene, der mange bruker søndager til veldig støyende aktiviteter, det være seg oppussing med støyende maskiner, heftig støyende nedvask og støvsuging, støyende ommøblering og hva mer. 

Kort sagt bråk man forbinder med mandag-fredag og kanskje en lørdag iblant. Aldri søndager.

Hvorfor skjer dette? Hvorfor bryter folk samtlige ordensregler på søndager med å holde på slik som dette?

Folk driter helt klart mer i omgivelsene nå enn man gjorde før ja. Lite hensyn til andre og man gir blanke i at det er noe som heter Lov om Helligdagsfred som faktisk gir oss som vil ha ro rett. Man skylder på at loven er gammeldags og tar seg til rette. Loven gjelder likefullt hva den enkelte mener om den og jeg skulle ønske den ble hardere håndhevet.

Anonymkode: 72c3f...4d5

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes at alt er som før, var ikke noe roligere på søndager for førti år siden med unntak av butikkene som er åpne - og det er til det bedre. Prøv å ta deg en tur ut i søndagstrafikken. Alle kjører i 30 i 40-sonen. Alt er rolig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er gjerne den dagen i uka man har tid til slikt? Støvsuging må man tåle på en søndag. 

Anonymkode: 2a937...e07

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Husk at det kun er utilbørlig larm det er forbud mot, ikke all larm.

Skrevet

Enig med deg, ts. Folk har blitt mer egoistiske og enkelte demonstrerer at de ikke er kristne. Som om det har noe med saken å gjøre. En dag i uka med stillhet er virkelig ikke mye forlangt. 

Anonymkode: 8b1c9...3a6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er gjerne den dagen i uka man har tid til slikt? Støvsuging må man tåle på en søndag. 

Anonymkode: 2a937...e07

Nei, ærlig talt. Det der er bare tull. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

men du klarer det

Anonymkode: 47b67...539

• Liker 1
Skrevet
Kokeplate skrev (48 minutter siden):

Husk at det kun er utilbørlig larm det er forbud mot, ikke all larm.

I gata her er det (varierer med sesong): høytrykksspyler, drill, sag, motorsag, hekklipper, gressklipper, snekring, løvblåser, snøfreser, muttertrekker, slipemaskin, spikerpistol og sikkert masse annet jeg ikke kan navnet på. Og først og fremst søndager, hver søndag og helligdag hele året, også 17.mai, i jula og 1.mai. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

men du klarer det

Anonymkode: 47b67...539

Klarer hva? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler på at lydnivået på en vanlig støvsuger kan defineres som «utilbørlig larm» ut fra lovens definisjon. Din personlige mening om hva som er larm teller ikke.

Anonymkode: 5f570...11b

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva er greia liksom, sitter du i ro og leser bibelen eller hva er problemet? Hva gjør TS på søndagen - ligger på sofaen og hviler?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler på at lydnivået på en vanlig støvsuger kan defineres som «utilbørlig larm» ut fra lovens definisjon. Din personlige mening om hva som er larm teller ikke.

Det som er tull er at man ikke har mulighet til å gjøre det ellers i uka. Det er tull. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

I gata her er det (varierer med sesong): høytrykksspyler, drill, sag, motorsag, hekklipper, gressklipper, snekring, løvblåser, snøfreser, muttertrekker, slipemaskin, spikerpistol og sikkert masse annet jeg ikke kan navnet på. Og først og fremst søndager, hver søndag og helligdag hele året, også 17.mai, i jula og 1.mai. 

Så nå skal man ikke kunne måke oppkjørselen med snøfreser på en søndag heller nå etter et snøfall? Skal man kanskje gjøre det klokken 05 mandags morgen i stedet før man drar på arbeid?

Endret av VXL100
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
VXL100 skrev (1 minutt siden):

Hva er greia liksom, sitter du i ro og leser bibelen eller hva er problemet? Hva gjør TS på søndagen - ligger på sofaen og hviler?

Jeg -som ikke er ts- sitter på verandaen og drikker kaffe, hører på fuglene og vinden og lader opp til arbeidsdag på mandag 💚

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dunking av støvsugerhode hard og rett i veggene er helt unødvendig og utilbørlig larm. De fleste har en støvsuger som avgir ok lyd i dag, men den dunkinga må opphøre.

• Liker 1
Skrevet
VXL100 skrev (Akkurat nå):

Så nå skal man ikke kunne måke oppkjørselen med snøfreser på en søndag heller nå etter et snøfall? Skal man kanskje gjøre det klokken 05 mandags morgen i stedet før man drar på arbeid?

Jeg illustrerer all støyen. Jeg forstår at snøfreser kan være nødvendig. Kan være, altså. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som er tull er at man ikke har mulighet til å gjøre det ellers i uka. Det er tull. 

Tja, angående hekktrimming og gressklipping: her jeg bor regner det store deler av året. Dersom den eneste dagen det er opplett i løpet av flere uker er en søndag, plager det meg ikke nevneverdig at naboene gjør denne type hagearbeid når det ikke øser ned. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Om naboen klipper gresset, eller kjører snøfreseren på en søndag irriterer meg ikke. 

Anonymkode: d667a...ae5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fet = ikke ulovlig

Kursiv = kan være ulovlig, men er ikke nødvendigvis det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...