AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Jeg husker ikke selv hvordan jeg var som tenåringsjente, for jeg har vokste opp i en helt annen tidsalder (80 tallet), men blir litt oppgitt over tenåringsjenter jeg møter. Synes mange er litt selvgode men det kan jo være at de bare er usikre og har lite respekt for voksne siden de ofte baksnakker, ler og blikker voksne. I dag var jeg på treningssenteret og så tre unge jenter på ca 14 år som prøvde alle apparatene uten å vaske etter seg. Jeg sa til de på en hyggelig måte at de måtte vaske og forklarte hvorfor, og de nikket. Da jeg gikk fra de bare fortsatte de å bruke alle apparatene uten å vaske. En time senere så jeg at de ikke skjønte hvordan apparatene fungerte, de trente helt feil med rygg, nakke og knær i alle retninger, og hadde altfor tung vekt på. Jeg tipset de hvordan de kunne gjøre én øvelse riktig og lettere, og spurte om de hadde fått veiledning ang apparatene og øvelser og de nikket og sa ja, men jeg så jo de ikke hadde peiling. Etter de to gangene jeg snakket til de var det mye blikking, baksnakking og latter om meg. Kanskje jeg begynner å bli litt lei tenåringsjenter siden jeg jobber i en dagligvarebutikk og opplever ofte at helt ned til 7 Klasse jenter stjeler rusbrus, og når de blir tatt er de ofte stor i kjeften. Det virker ikke som foreldrene deres synes det er krise at de oppfører seg sånn heller, eller tar jeg feil? Anonymkode: 4c055...b7a 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Altså, barn og unge oppfører seg ofte helt ulikt sammen med foreldre og alene. Og å trekke slutningen at foreldre ikke bryr seg, er både rar og overdrevet. Noen bryr seg ikke, men de fleste foreldre ønsker at ungen skal skikke seg, det tør jeg påstå. Jeg tror ikke det er kjønn som gjør at de ikke vasker eller stjeler, men kanskje det er kjønn som gjør at du tør å snakke til dem. Hadde du korrigert tre gutter? Gi dem litt slækk, la dem finne ut av ting selv. Nitti prosent av folka på mitt treningssenter vasker ikke etter seg, så jeg bare vasker før jeg bruker og etterpå. Null problem. At noen gjør øvelser feil er ikke mitt problem. Anonymkode: 898f6...e0a 1
anonymLala Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg husker ikke selv hvordan jeg var som tenåringsjente, for jeg har vokste opp i en helt annen tidsalder (80 tallet), men blir litt oppgitt over tenåringsjenter jeg møter. Synes mange er litt selvgode men det kan jo være at de bare er usikre og har lite respekt for voksne siden de ofte baksnakker, ler og blikker voksne. I dag var jeg på treningssenteret og så tre unge jenter på ca 14 år som prøvde alle apparatene uten å vaske etter seg. Jeg sa til de på en hyggelig måte at de måtte vaske og forklarte hvorfor, og de nikket. Da jeg gikk fra de bare fortsatte de å bruke alle apparatene uten å vaske. En time senere så jeg at de ikke skjønte hvordan apparatene fungerte, de trente helt feil med rygg, nakke og knær i alle retninger, og hadde altfor tung vekt på. Jeg tipset de hvordan de kunne gjøre én øvelse riktig og lettere, og spurte om de hadde fått veiledning ang apparatene og øvelser og de nikket og sa ja, men jeg så jo de ikke hadde peiling. Etter de to gangene jeg snakket til de var det mye blikking, baksnakking og latter om meg. Kanskje jeg begynner å bli litt lei tenåringsjenter siden jeg jobber i en dagligvarebutikk og opplever ofte at helt ned til 7 Klasse jenter stjeler rusbrus, og når de blir tatt er de ofte stor i kjeften. Det virker ikke som foreldrene deres synes det er krise at de oppfører seg sånn heller, eller tar jeg feil? Anonymkode: 4c055...b7a Så lenge de ikke skader seg på apparatene er det nok ikke så farlig at de gjør øvelser feil. Tipper de bare henger der for å være sosiale mer enn å trene seriøst. Ser mange som ikke vasket av apoaratene etter bruk forresten, nesten så det er mer normalt enn å gjøre det. Pleier du å si i fra til alle, eller kun disse jentene? I så fall fremstår du kanskje som litt belærende, med en ovenfra og ned holdning mot de yngre enn deg.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Jeg gir beskjed uansett kjønn og alder, men har erfart at unge gutter har mer respekt og gjør det jeg ber de om, men det kan jo være tilfeldig. Ts Anonymkode: 4c055...b7a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Svaret, ts, er dessverre mer negativt for din generasjon enn for barna du snakker ned. Barn på 10-18 år er oppdratt av voksne født på 1980-tallet. De er et produkt av adferden og oppdragelsen mødre og fedre på din alder har valgt å utsette dem for. Baksnakker de? Ja, da er det fordi deres mødre født i 1985 baksnakker. Har de dårlig evne til å lære av observasjon? Ja, så er det fordi mor på 37 ikke har vist dem, gjennom eget levd liv, verdien av å lære av andres, ikke egne, feil. Jeg er også født på 1980-takllet. Og opplever helt andre barn og ungdom enn du. Kanksje fordi jeg husker min generasjon som barn og ungdom. Mobbende, selvgode og uten kunnskap om det aller meste. Oppdratt av en generasjon voksen som stort sett ikke hadde noe begrep om vitenskap, politikk eller annet. De hadde knapt fullført ungdomsskolen og evnet knapt se forbi egen nese. Og dette lærte vi. Så ble vi voksne, og noen av oss valgte å tilegne oss kunnskapen våre foreldre manglet. Andre, som du ser fra ditt synspunkt, valgte å fortsette å lære opp maste generasjon i uvitenhet. Men dette er ikke flertallet. Flertallet unge nå er mye bedre enn de var «før i tiden». Verden går fremover. Og, du? Du er voksen. Det gir deg ikke rett på respekt. Respektfull adferd er det eneste som kan gi deg den retten. Velger du å være en Karen både vil og skal alle, barn som voksne, behandle deg med den nedlatenheten du fortjener. Anonymkode: 34fb3...8ff 2 1
anonymLala Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gir beskjed uansett kjønn og alder, men har erfart at unge gutter har mer respekt og gjør det jeg ber de om, men det kan jo være tilfeldig. Ts Anonymkode: 4c055...b7a Da tror jeg du ville brukt mye av tiden din på å gå rundt til folk og gi beskjed, noe som kanskje ikke virker helt realistisk, i hvertfall på disse jentene? Mulig de føler seg litt forhåndsdømt når du tar kontakt for å ‘’korrigere’’ de to ganger. Mange er nervøse for å trene på senter blant andre, spesielt 14 år gamle jenter vil nok være ekstra sårbare. ps: på mitt senter er det ingen som vasker av apparatene etter seg. Hadde jeg brydd meg ville jeg heller vasket av apparatet selv før bruk. Endret 12. februar 2023 av anonymLala
Gjest Abendstern Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 Du beskriver et klart mindretall av tenåringsjentene. Når det er sagt så er fri oppdragelse langt mer utbredt i dag enn tidligere, så der har du årsaken.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Svaret, ts, er dessverre mer negativt for din generasjon enn for barna du snakker ned. Barn på 10-18 år er oppdratt av voksne født på 1980-tallet. De er et produkt av adferden og oppdragelsen mødre og fedre på din alder har valgt å utsette dem for. Baksnakker de? Ja, da er det fordi deres mødre født i 1985 baksnakker. Har de dårlig evne til å lære av observasjon? Ja, så er det fordi mor på 37 ikke har vist dem, gjennom eget levd liv, verdien av å lære av andres, ikke egne, feil. Jeg er også født på 1980-takllet. Og opplever helt andre barn og ungdom enn du. Kanksje fordi jeg husker min generasjon som barn og ungdom. Mobbende, selvgode og uten kunnskap om det aller meste. Oppdratt av en generasjon voksen som stort sett ikke hadde noe begrep om vitenskap, politikk eller annet. De hadde knapt fullført ungdomsskolen og evnet knapt se forbi egen nese. Og dette lærte vi. Så ble vi voksne, og noen av oss valgte å tilegne oss kunnskapen våre foreldre manglet. Andre, som du ser fra ditt synspunkt, valgte å fortsette å lære opp maste generasjon i uvitenhet. Men dette er ikke flertallet. Flertallet unge nå er mye bedre enn de var «før i tiden». Verden går fremover. Og, du? Du er voksen. Det gir deg ikke rett på respekt. Respektfull adferd er det eneste som kan gi deg den retten. Velger du å være en Karen både vil og skal alle, barn som voksne, behandle deg med den nedlatenheten du fortjener. Anonymkode: 34fb3...8ff Jeg er født i 1969 men var tenåring på 80 tallet, skulle det stå i hovedinnlegget. Ts Anonymkode: 4c055...b7a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Svaret, ts, er dessverre mer negativt for din generasjon enn for barna du snakker ned. Barn på 10-18 år er oppdratt av voksne født på 1980-tallet. De er et produkt av adferden og oppdragelsen mødre og fedre på din alder har valgt å utsette dem for. Baksnakker de? Ja, da er det fordi deres mødre født i 1985 baksnakker. Har de dårlig evne til å lære av observasjon? Ja, så er det fordi mor på 37 ikke har vist dem, gjennom eget levd liv, verdien av å lære av andres, ikke egne, feil. Jeg er også født på 1980-takllet. Og opplever helt andre barn og ungdom enn du. Kanksje fordi jeg husker min generasjon som barn og ungdom. Mobbende, selvgode og uten kunnskap om det aller meste. Oppdratt av en generasjon voksen som stort sett ikke hadde noe begrep om vitenskap, politikk eller annet. De hadde knapt fullført ungdomsskolen og evnet knapt se forbi egen nese. Og dette lærte vi. Så ble vi voksne, og noen av oss valgte å tilegne oss kunnskapen våre foreldre manglet. Andre, som du ser fra ditt synspunkt, valgte å fortsette å lære opp maste generasjon i uvitenhet. Men dette er ikke flertallet. Flertallet unge nå er mye bedre enn de var «før i tiden». Verden går fremover. Og, du? Du er voksen. Det gir deg ikke rett på respekt. Respektfull adferd er det eneste som kan gi deg den retten. Velger du å være en Karen både vil og skal alle, barn som voksne, behandle deg med den nedlatenheten du fortjener. Anonymkode: 34fb3...8ff Karen? Det er lite respektfullt å omtale meg som det. Ts Anonymkode: 4c055...b7a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 anonymLala skrev (43 minutter siden): Da tror jeg du ville brukt mye av tiden din på å gå rundt til folk og gi beskjed, noe som kanskje ikke virker helt realistisk, i hvertfall på disse jentene? Mulig de føler seg litt forhåndsdømt når du tar kontakt for å ‘’korrigere’’ de to ganger. Mange er nervøse for å trene på senter blant andre, spesielt 14 år gamle jenter vil nok være ekstra sårbare. ps: på mitt senter er det ingen som vasker av apparatene etter seg. Hadde jeg brydd meg ville jeg heller vasket av apparatet selv før bruk. Jeg tenkte de ikke visste at man egentlig skal vaske etter seg, siden jeg ikke hadde sett de før og de virket litt "lost". Hvis man nyser i hendene og tar på manualer etterpå, slik som den ene jenten gjorde, er det jo greit å vaske utstyret. Ts Anonymkode: 4c055...b7a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 Tenåringer var sånn på 80-tallet også. Hilsen en som husker hvordan det var å være tenåring på 80-tallet. Anonymkode: 1893e...f27 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 Det du beskriver er helt normal, uskyldig tenåringsatferd. Dagens ungdom har aldri vært mer streite, skoleflinke, snille, perfekte. De drikker midndre, begår lite kriminalitet, har et tett og nært forhold til foreldene sine. Det du opplevde her er "ingenting". Anonymkode: 6bbcd...adc 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenåringer var sånn på 80-tallet også. Hilsen en som husker hvordan det var å være tenåring på 80-tallet. Anonymkode: 1893e...f27 Ok, da er det vel det at jeg var oppdratt til å være høflig til alle, også fremmede voksne som prøvde å være hyggelig. Ts Anonymkode: 4c055...b7a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 Du virker veldig opphengt i andre mennesker. Skjønner det med vask av apparater, men jeg følger aldri med på hvordan andre mennesker trener. Anonymkode: a9368...b27
Daria Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 De høres ut som en helt normale gruppe tenåringsjenter, særlig tatt i betraktning at en eller annen ukjent dame som sannsynligvis er eldre enn mødrene deres flere ganger har lagt seg opp i hva de driver med... De aller fleste av dem (mvh har jobbet 14 år i vgs) er både høflige og hyggelige, men så gjør gruppedynamikken sitt innimellom.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du beskriver er helt normal, uskyldig tenåringsatferd. Dagens ungdom har aldri vært mer streite, skoleflinke, snille, perfekte. De drikker midndre, begår lite kriminalitet, har et tett og nært forhold til foreldene sine. Det du opplevde her er "ingenting". Anonymkode: 6bbcd...adc Bare synes det er rart at de nikket og sa ja, men bare fortsatte med det samme og ikke tok mine tips. Ja jeg vet at de som vokser opp nå er "generasjon perfekt", som som er opptatt av å ha et perfekt ytre og perfekt liv. Vi har vel aldri hatt flere unge som sliter psykisk heller. ts Anonymkode: 4c055...b7a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, da er det vel det at jeg var oppdratt til å være høflig til alle, også fremmede voksne som prøvde å være hyggelig. Ts Anonymkode: 4c055...b7a Så kommer det an på hvordan du snakket med ungdommen eller om du snakket til. Stor forskjell. De er sikkert oppdratt til å være høflig, men siden du sier du ikke husker hvordan du var som tenåring, så du var du nok sikkert fnisete, visket og tisket om ukjente mennesker, som er helt normalt blant tenåringer uansett om det var 1980-tallet eller i 2023. Anonymkode: 1893e...f27 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #18 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare synes det er rart at de nikket og sa ja, men bare fortsatte med det samme og ikke tok mine tips. Ja jeg vet at de som vokser opp nå er "generasjon perfekt", som som er opptatt av å ha et perfekt ytre og perfekt liv. Vi har vel aldri hatt flere unge som sliter psykisk heller. ts Anonymkode: 4c055...b7a De ville vel være høflig, samtidig som de synes det var plagsomt at du blandet deg. Psykisk helse var tabu å snakke om inntil relativt nylig, og er det fremdeles i mange miljøer, så det er jo ikke rart at statistikken sier at "flere" sliter i dag. Kunnskapen er også større. Tallet må sees i kontekst. Anonymkode: 6bbcd...adc 1 1
BobbySocks Skrevet 12. februar 2023 #19 Skrevet 12. februar 2023 Hadde du snakket til meg TO ganger på treningssenteret hadde jeg og blikket deg. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Hadde du snakket til meg TO ganger på treningssenteret hadde jeg og blikket deg. Uansett hva jeg hadde sagt til deg? Ts Anonymkode: 4c055...b7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå