Gå til innhold

Jeg vil bo i mitt barndomshjem, det vil ikke mannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gift og har to barn. Fikk vite at foreldrene mine skal selge barndomshjemmet mitt, som besteforeldrene mine bygget og mamma vokste opp i. De solgte dette, og mamma og pappa tok over og jeg og søsknene mine har vokst opp i samme huset.

De har spurt meg og søsknene mine om noen av oss er interessert i å ta over huset, hvis ikke har de tenkt til å selge det. Søsknene mine bor i andre byer og er ikke interessert i dette, men jeg har veldig lyst til å ta over huset. Har snakket med mannen om dette, men han ønsker ikke å flytte fra byen vi bor i og ta over huset, og står veldig sterkt på sitt. Dette er noe jeg sterkt ønsker å gjøre, og jeg vil virkelig ikke at huset skal selges til noen andre enn noen i familien. Jeg vil ikke avslutte ekteskapet heller ettersom vi har det veldig fint sammen og stort sett er enige om ting.

Det jeg lurer på er om flere har vært i samme situasjon, og hvordan dere eventuelt løste dette.

Anonymkode: 99dbc...bdf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har dere i de ulike byene?

Tenker nettverk, jobb, og ikke minst livet til barna?

Hvilken stand er huset? Er det vedlikeholdt med tak, kledning, isolasjon, rør og elektrisk?

• Liker 6
Skrevet

Kan dere ha huset som feriehus? 

Anonymkode: 17038...147

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Mja, det er vel litt i overkant å flytte en hel familie for en random hus?

Jeg kan forstå en gård - men….

Mannen din ønsker ikke, så da er jo saken ferdig. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår mannen din. Jeg ville heller ikke flyttet til min manns barndomshjem, mye fordi det alltid ville føltes mest som "hans hus". Du har forståelig sterke følelser knyttet til huset, og det er sårt at det skal selges, men det er tross alt bare et hus. Minnene har du med deg for alltid uansett. Dere bo i et hjem og på et sted dere begge ønsker.

Anonymkode: ff689...85b

• Liker 14
Skrevet

Mannen din vil ikke. Så da skal ikke familien flytte dit.  

• Liker 3
Skrevet

Du vil flytte hele familien og hele livet deres til annen by på grunn av dine følelser for et hus? Jeg er på mannens side her altså - det er ganske massive endringer du vil pålegge ham og ungene.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke tvinge mannen din eller rive ungene opp med rota pga noen følelser for et hus. Når huset er solgt så er det ikke lenge før du har glemt hele huset.

Her vinner mannen din tenker jeg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan noen kan legge så mye følelser i et hus. 

Anonymkode: ff2cc...132

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville heller ikke flyttet til mannens barndomshjem. Og vi bor på hjemstedet hans til og med. 

Anonymkode: 99a3c...846

• Liker 3
Skrevet

Ett hus er bare noen planker.

Husk å lære dine egne barn det.

Ikke bli knyttet og bundet til ting. 

Vi har ben, ikke røtter.

• Liker 1
Skrevet

Her kunne du gitt oss litt mer. Hvis det er slik at dere nå bor i Lillestrøm og du vil flytte mannen til Fetsund så skjønner jeg han godt. Bor dere i dag i blokk og kan oppgradere, eller blir det bytte likt til likt i samme by? Det bør jo være en betydelig oppgradering i bostandard for at jeg ikke skal være enig i mannen din. 

• Liker 1
Skrevet
VXL100 skrev (32 minutter siden):

Her kunne du gitt oss litt mer. Hvis det er slik at dere nå bor i Lillestrøm og du vil flytte mannen til Fetsund så skjønner jeg han godt. Bor dere i dag i blokk og kan oppgradere, eller blir det bytte likt til likt i samme by? Det bør jo være en betydelig oppgradering i bostandard for at jeg ikke skal være enig i mannen din. 

Nja, Fetsund og Lillestrøm er knapt ett steinkast fra hverandre. Så om det er en bolig med grei standard hvor man også kan komme host økonomisk ut av det så er det ikke så ille. Man river ikke opp hele familien og ber dem starte på nytt sosialt og jobb/skole om man flytter innad i en kommune.

Er det derimot snakk om å flytte fra Oslo eller Grimstad til en liten by i Finnmark, så vil det være en helt enorm endring, som kan påvirke livet veldig. 

Men er enig i at det er lite info her. Både om boligstandard, alder på barna, hvor langt det er å flytte og jobb-muligheter må tas med i betraktningen. Vi vet heller ikke hva som er argumentene for og i mot å overta huset, utenom at TS ikke vil noen andre skal kjøpe det.

• Liker 1
Skrevet

Grunn til at jeg skriver Lillestrøm og Fetsund er fordi at jeg hadde aldri flyttet på meg fra Lillestrøm til Fetsund, det er et bytte nedover. Selv bor jeg i Oslo, og skulle jeg flyttet til Lillestrøm skulle jeg virkelig ha byttet meg oppover for å flytte. Hadde ikke flyttet til et hus like fint som et annet bare fordi det var hennes barndomshjem, og i hvert fall ikke om jeg fikk lenger vei eller måtte i på et døvere sted. 

TS - kom med info om bynavn så skal jeg fortelle deg hvor jeg ville bodd. Ingen som vet hvem du er her allikevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er gift og har to barn. Fikk vite at foreldrene mine skal selge barndomshjemmet mitt, som besteforeldrene mine bygget og mamma vokste opp i. De solgte dette, og mamma og pappa tok over og jeg og søsknene mine har vokst opp i samme huset.

De har spurt meg og søsknene mine om noen av oss er interessert i å ta over huset, hvis ikke har de tenkt til å selge det. Søsknene mine bor i andre byer og er ikke interessert i dette, men jeg har veldig lyst til å ta over huset. Har snakket med mannen om dette, men han ønsker ikke å flytte fra byen vi bor i og ta over huset, og står veldig sterkt på sitt. Dette er noe jeg sterkt ønsker å gjøre, og jeg vil virkelig ikke at huset skal selges til noen andre enn noen i familien. Jeg vil ikke avslutte ekteskapet heller ettersom vi har det veldig fint sammen og stort sett er enige om ting.

Det jeg lurer på er om flere har vært i samme situasjon, og hvordan dere eventuelt løste dette.

Anonymkode: 99dbc...bdf

Vel, nå har du din egen familie og dere skal skape et liv sammen, og en barndom for ungene. Ser ingen grunn til at du må bo i det huset. 

Anonymkode: bdfed...c59

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan noen kan legge så mye følelser i et hus. 

Anonymkode: ff2cc...132

56 minutter siden, MizzVic said:

Vi har ben, ikke røtter.

Jeg skjønner det veldig godt. Vi har også et barndomshus som min bror nå eier, han er tredje generasjon i vår familie som bor der. 

Jeg har vokst opp der og det er massevis av minner og følelser knyttet til hvert eneste rom i det huset. Hagen, skogen utenfor, nabohusene - alt er proppfullt av minner.

Det hadde gjort veldig vondt hvis det huset gikk ut av familien.

Anonymkode: 4fc1e...c33

• Hjerte 3
Skrevet

Dersom barndomshjemmet ditt ikke skulle selges, hadde du og mannen da flyttet til ny bolig? Trives dere i huset og nabolaget der dere bor? Innebærer boligkjøpet jobbytter? Skole/ barnehage/venne bytte for barna?  Vil barna flytte?

• Liker 3
Skrevet

Så du vil ta dine unger ut av SITT barndomshjem for å flytte inn i ditt.......?

Anonymkode: 50078...7c8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du vil ta dine unger ut av SITT barndomshjem for å flytte inn i ditt.......?

Anonymkode: 50078...7c8

Nettopp 🤯🤣

Anonymkode: bdfed...c59

Skrevet
MizzVic skrev (1 time siden):

Vi har ben, ikke røtter.

Et hjem er mer enn bare planker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...