Gå til innhold

Prøvere og møte med andre gravide på sykehus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har prøvd å få barn i 2 år og har opplevd gjentatte spontanaborter (12stk på rad) i løpet av den tiden. Sist vi hadde time på sykehuset var det første som møtte oss i døren, par som ventet barn og hele venterommet fullt av gravide. Jeg syntes det var så forferdelig og prøvde å holde det inni meg, men så bare sprutet det ut. Jeg begynte rett å slett å hylgrine. Jeg skammet meg for å vise alle disse følelsene offentlig, men jeg klarte ikke å stoppe. 

Jeg må si at jeg synes det er helt forferdelig at behandling av infertilitet skal ha samme venterom som de som venter barn. Noen andre som har opplevd det samme? 

Anonymkode: f88ef...8b0

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor forståelse for dette💔 Går det an å si ifra til de på sykehuset? Vet ikke om det er et stort el lite sykehus(og om det derfor går an å undersøke/samtale/timer på en annen avdeling? Har selv opplevd litt forskjellig av type dødfødsel, sa, kjemisk osv. På mitt sykeshus fikk jeg velge selv om jeg ville møte opp på føden(for undersøkelse) eller akuttmottaket(gynekolog kom dit istedetfor slik at jeg slapp å møte masse gravide og baby’er) og senere har jeg blitt fulgt opp på poliklinikk(som også er langt unna gravide og baby’er)

Jeg har også knekt sammen slik som deg og sagt ifra at det oppleves retraumatiserende og dette har de gått langt for å imøtekomme❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker sist gang jeg ventet for å få bekreftet MA at det var 3 andre par der som var for ultralyd eller noe sånt, alle med babymage og i lykkelig babyboble. Der satt jeg vitende at jeg hadde et dødt foster i magen min. Det var vondt. 

Og da jeg vikk utskrapning, var det bare en gardin mellom meg og en kvinne som hadde fått abort. Hørte henne snakke med legen om prevensjon før hun ble utskrevet. Jeg spurte bare hvor fort jeg kan prøve igjen. 💔

Anonymkode: 0b2e4...623

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier litt om hvor prioritert kvinnehelse er syns jeg. Det burde vært mulig å hatt ulike venterom, og ivareta kvinnen bedre. 

Da vi fikk beskjed om at det var en MA på 8 ukerskontrollen gikk vi inn lykkelige, og ut samme døra knust - og til venterommet hvor det sitter par i alle slags situasjoner - noen som skal på innsett, noen skal ha uttak, noen er gravide og noen har mista. 

Husker på uttak også så satt jeg å venta på at jeg skulle inn, på samme rom som de som hadde hatt uttak ble lagt inn på. Jeg grua meg, og det ble ikke bedre av å se folk som kom helt likbleke og gråtende inn liksom... 

Anonymkode: 1d914...038

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er en ganske vanlig opplevelse. Det opplegget legger sten til byrden, kan man si. Veldig vondt og føles unødvendig å få det i fleisen på den måten. Det er nok av gravide damer rundt i samfunnet ellers, så man er jo nødt til å møte de følelsene tidt og ofte, det er jo ikke mulig å skjerme seg helt akkurat! Men det er noe med hvorfor man er akkurat der på det venterommet,  kontrasten blir så veldig stor :( 💔

Anonymkode: a8080...92c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har vært gjennom fire prøverørsforsøk i det offentlige. 

Jeg måtte gjennom venterommet, og også der familie ofte traff den nyfødte, hver gang jeg var innom klinikken.

Jeg parkerte ved siden av menn med gravide koner som forventningsfullt ankom føden. 

Jeg gikk rett forbi kiosken der det var fullt av blomster, kort, ballonger og blomster, for de som var på besøk. 

Jeg så forventningsfulle fedre og besteforeldre. Og ikke minst de gravide. 

Jeg slapp å vente sammen med dem, da. Jeg måtte bare parkere, og gå gjennom venterommet/kiosk. Så ned i en mørk kjeller, til venterommet på infertilitetsavdelingen. Det var en liten skoeske uten vinduer, med pinnestoler. 

Anonymkode: 6f50d...7de

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele verden er full av mennesker som får barn. Beklager, men det må man nesten bare tåle.

Anonymkode: eb289...ed2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det egentlig vært noe bedre om det var to venterom? Hadde ikke det bare flyttet smerten til det skillet der man skal gå inn den ene eller andre døra? Så må man plassere seg selv i "båsen for ikke gravide" når alt man ønsker er å sitte på det andre rommet.

Anonymkode: b170d...381

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hele verden er full av mennesker som får barn. Beklager, men det må man nesten bare tåle.

Jeg er uenig. Når der gjelder kvinner som har mistet,  kanskje flere ganger, eller prøver desperat å bli gravide, så burde de faktisk slippe å dele rom eller venterom med kvinner som er gravide, har født eller tatt abort

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sinnsykt at det er ett venterom slik. Alle jeg forteller det til synes det hele er hjerterått og et stort FUCK YOU til alle som prøver. Gni det inn liksom.

Helt utrolig at det ikke er ordnet på en bedre måte.

På Rikshospitalet er det også slik at man hører de nyfødte når man sitter og venter.

Det er faktisk helt latterlig.

Anonymkode: 3b7b3...3a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og det tålte jeg. Hver eneste dag. Med søsken og venninner, kollegaer, og ellers. Og særlig da jeg måtte gjennom denne parkeringen, og venterommet. 

Du da? Ingenting som gjør litt ekstra vondt? En mor som er død, slik at morsdagen i dag er litt ekstra tung? En voldtekt, som gjør at slik brettes ut i nyhetene gjør at du blir uvel? 

Som innimellom gjør det godt å dele med likesinnede? 

Uansett..... 

Mitt tips til deg, om livet ditt er så begredelig at dette er det du har å bidra med i en tråd der TS som har gjennomgått noe helt forferdelig, er å ta et første steg i eget liv; dropp å ta driten din ut mot andre, og begynn å fokusere på deg selv og egen lykke. 

Anonymkode: 6f50d...7de

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, hvorfor gidde å gjøre noe dritt til bittelitt mer levelig, liksom? Hvorfor lindre noe som helst? La oss bare glemme alt som heter medfølelse, takt og tone. Brutal ærlighet og alltid gni det vonde i trynet på folk.

Håper du er et par knepp mer omsorgsfull og grei med menneskene rundt deg i det virkelige liv.

Anonymkode: a8080...92c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for alle tilbakemeldinger. Leser her at vi er mange som føler på det samme. Når til og med noen dyreklinikker har ulike venterom for de med hund og katt, bør man i det minste kunne forvente dette for oss kvinner. 

I Danmark har de egene avdelinger for kvinner som har opplevd gjentatte tap bl.a.

Jeg er utrolig takknemlig for de velferdsgodene vi har og utrolig dyktig helsepersonell vi har her i Norge, men jeg har også kjent på et ekstremt sinne de siste årene og virkelig fått føle på kroppen at kvinnehelse har vært nedprioritert for lenge. Det føles urettferdig og skammelig! Det er kun vi som føder barn! 

Anonymkode: f88ef...8b0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker vi skulle på etter samtale og oppfølging etter dødfødsel rett over termin og måtte gå forbi de rommene vi var i og var på ultralyd, og hørte bankende hjerter slå! Helt for jævlig!!! 

Anonymkode: c3824...08f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Husker vi skulle på etter samtale og oppfølging etter dødfødsel rett over termin og måtte gå forbi de rommene vi var i og var på ultralyd, og hørte bankende hjerter slå! Helt for jævlig!!! 

Anonymkode: c3824...08f

Samme her, hadde ettersamtaler med lege og jordmor på svangerskapspoliklinikken. Tenkte ikke på det før timene, men når jeg var der og gikk inn døra til klinikken så bare slo det mot meg. 

Anonymkode: 8711d...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...