Gå til innhold

Mild/lavgradig lipødem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med mild form for lipødem her? Nivå 1, eller hvordan man graderer det?

Jeg mistenker dette, men ble avfeid uten at legen kastet mer enn et blikk på meg. Hun sa at på de med lipødem henger leggen ut over ankelen som en haremsbukse. Jeg prøvde å si noe om lav grad, men kom ikke til orde.

Mener jeg har både lest og sett bilder av ulike grader. Stemmer ikke dette? 

Hun sa også at om det er hovent i leggene og det hjelper litt med støttestrømpe, så er det ikke lipødem. Men hvorfor er kompresjon en del av behandlingen da...?

Har noen lyst til å vise bilder av hvordan det kan se ut når det ikke er veldig typisk og langtkommen?

Anonymkode: 6962b...a70

Skrevet

Det er ikke noen som er mer erfaren enn fastlegen din der du bor? Jeg tror ikke fastleger kan nok om dette, det er jo relativt "nytt". Jeg tenkte å sjekke ut dette selv, og har dyktig fastlege, men dette tror jeg ikke han kan noe om.

Anonymkode: e00dc...72d

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke be om henvisning når hun har utelukket det så til de grader. Jeg har MYE greier nå, med behandling, utreding og henvisninger i øst og vest. Så jeg gruer meg fælt for å komme med ennå en ting. Føler veldig på at man blir tatt mindre seriøst jo mer man har, fordi man automatisk blir sett på som klagete. Selv om det jeg sliter med er reelt nok og påvist på prøver osv. Vil gjerne finne litt mer ut av om dette er noe å vurdere før jeg tigger meg til henvisning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke be om henvisning når hun har utelukket det så til de grader. Jeg har MYE greier nå, med behandling, utreding og henvisninger i øst og vest. Så jeg gruer meg fælt for å komme med ennå en ting. Føler veldig på at man blir tatt mindre seriøst jo mer man har, fordi man automatisk blir sett på som klagete. Selv om det jeg sliter med er reelt nok og påvist på prøver osv. Vil gjerne finne litt mer ut av om dette er noe å vurdere før jeg tigger meg til henvisning. 

Jeg tenkte privat 😊

Anonymkode: e00dc...72d

• Liker 1
Skrevet

For mange år siden sa min fysioterapeut til meg at jeg ikke hadde lipødem fordi jeg ikke har det overhenget over anklene. Nå har hun derimot bekreftet at jeg har det. Det har blitt mer kunnskap om lipødem blant helsepersonell generelt, og det henget er ikke et must. Lipødemet kan utvikle seg, og ikke alle har det i legger, noen har det bare i lår f.eks.

Kompresjon brukes for å mykgjøre vevet og minske smerter, men man kan også gå ned i størrelse. Lipødem i seg selv er ikke væske, men betent fett, eller betent bindevev, de lærde strides. 

Noen har lipolymfødem, altså både lymfe og lipødem. Da får man væskeopphopning i tillegg til fett. 

Hvis du googler lipødem vil du se bilder der ikke alle har heng over anklene og at mange ser relativt slanke ut i leggene. 

Anonymkode: 984cd...263

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...