Gå til innhold

Hvor mye orker din 9 åring før det "topper seg"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 9 år, som er utad helt normal. Flink på skolen , populær blandt venner og vet hvordan han skal oppføre seg.

"Problemet" er at han blir veldig overstimulert. Jeg ønsker dele dette innlegget for å høre om det er helt normalt for 9 åringer gjevnt over.

Eks på program denne helgen, som for han har blitt for mye..,og skapt negativ atferd.

Fredag: skolen, fotballtrening 16 til 18, venn med hjem som spiste med oss, så på klubben 18 og hjem 20. Dusj og tv til 2130. Han ønsker gå på klubben, og det er en viktig sosial arena. Også fotball.

Lørdag: tur i skogen med pappaen og søsteren,  1 times tid. Ble stressa at de gikk seg litt vill. Bursdag selskap til venn i klassen 16 til 18. Hjem, hvor besteforeldre ventet.. vi foreldrene skulle i selskap. Han begynte da å hyle og skrike over at vi ikke skulle gå, løp etter bilen. Mannen bar han inn og vi kjørte. Har ikke skjedd noe galt med tanke på besteforeldrene. Han nektet å snakke med dem, gikk på rommet og sendte en haug sms til oss om at vi måtte komme hjem. Vi drakk ikke, kom hjem i 23 tiden. Da sov han naturligvis. Noen hadde sikkert sagt vi burde utgått å dra, men tenker da hadde han fått viljen sin og ikke blitt grensesatt. 

Søndag: han er trøtt og tuller og tøyser masse. F eks tar på kostymer, tuller og fjoller når vi skal spille kort. Har en helt rolig dag idag. Skal i middag kl 15 til nær familie.

Er virkelig en sånn helg for mye for et barn på 9 år? Er ingenting som tyder på at det er noe galt med han, men er en hårfin balanse mellom hvile og aktivitet tydeligvis.

Anonymkode: ab87c...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som hørtes mest rart ut var at dere dro fra en 9 åring i emosjonell affekt, lot han være hjemme alene i 5 timer på kvelden til tross for at han ba dere komme hjem. Hørtes trist ut at han hadde sovnet for seg selv innen dere kom hjem. 

Helgen hørtes full ut, ungen får mest sannsynlig for lite hvile og for lite søvn etter sitt behov, og lite forståelse når han forsøker å si ifra (med emosjonelle utbrudd) om at det blir for mye for ham. 

Så helt normalt barn, som trenger hjelp til å sette grenser for seg selv, og kanskje litt mer emosjonell forståelse? 

Anonymkode: 6fca8...4bf

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars barn, bare det at dere klare å dra fra et barn som skriker og gråter, løper etter bilen skriker at dere ikke vet hva dere holder på med. Dere høres selvopptatte ut og klare ikke å se barnet her, var viktigere at dere fikk dratt ut...

Anonymkode: c1417...b2e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som hørtes mest rart ut var at dere dro fra en 9 åring i emosjonell affekt, lot han være hjemme alene i 5 timer på kvelden til tross for at han ba dere komme hjem. Hørtes trist ut at han hadde sovnet for seg selv innen dere kom hjem. 

Helgen hørtes full ut, ungen får mest sannsynlig for lite hvile og for lite søvn etter sitt behov, og lite forståelse når han forsøker å si ifra (med emosjonelle utbrudd) om at det blir for mye for ham. 

Så helt normalt barn, som trenger hjelp til å sette grenser for seg selv, og kanskje litt mer emosjonell forståelse? 

Beklager, jeg leste litt fort. Trodde ungen var hjemme alene, men ser nå at besteforeldrene var hjemme med ham. 

Får han nok søvn blir mitt reviderte spørsmål da. Min erfaring er at slike utbrudd er helt normalt av og til, og at det er slitsomt både for voksen og barnet selv. Skjer det ofte? 

Skrevet (endret)

Slik jeg ser det, er fredagen veldig travel på tampen av en skoleuke, og han er for sent i seng med stimuli helt opp mot sengetid. Sengetiden kan være grei om han klarer å sove lenge neste morgen.

Mye annet kan også spille inn. Hvor mye støy er det på skolen, og hvor sliten er han før fredagen kommer? Men ja, jeg ville ikke vært overrasket om barnet fikk en reaksjon i dette tilfellet. 

Endret av Hactar
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alene hjemme?! Han var med søsteren og besteforeldrene. Han kunne gått ut til dem.......

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det er for mye for andre barn eller ei er irrelevant - det er tydelig at det er for mye for deres sønn, og dere må da ta grep som gjør at han ikke blir så sliten at det rakner for ham.

Anonymkode: 99cda...ef7

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi snakket med han lenge før vi dro. Da satt han på badet å sinne....

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Stakkars barn, bare det at dere klare å dra fra et barn som skriker og gråter, løper etter bilen skriker at dere ikke vet hva dere holder på med. Dere høres selvopptatte ut og klare ikke å se barnet her, var viktigere at dere fikk dratt ut...

Anonymkode: c1417...b2e

Barn skal altså få føye foreldrene som de vil? Når man er 9 år forstår man at foreldrene kommer tilbake.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Hactar skrev (12 minutter siden):

Slik jeg ser det, er fredagen veldig travel på tampen av en skoleuke, og han er for sent i seng med stimuli helt opp mot sengetid. Sengetiden kan være grei om han klarer å sove lenge neste morgen.

Mye annet kan også spille inn. Hvor mye støy er det på skolen, og hvor sliten er han før fredagen kommer? Men ja, jeg ville ikke vært overrasket om barnet fikk en reaksjon i dette tilfellet. 

Vi så mesterne mester som er en tradisjon hos oss. Dumt å skru av rett før ferdig program.

Skrevet

Jeg synes det høres mye ut, og jeg er voksen 😅 Tenker det kan være greit å ha en dag hver helg der dere bare gjør ingenting. Slapper av hjemme, ser film osv. Kanskje en liten tur, men ikke noe mer enn det. Ikke noe anstrengende, ikke noe stress. Pass på at han får nok søvn. Kanskje kan det være greit om det er fredag eller lørdag i hans tilfelle.

Anonymkode: 7daf3...9fe

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi så mesterne mester som er en tradisjon hos oss. Dumt å skru av rett før ferdig program.

Hvorfor ikke flytte det til lørdagskveld? Vi har også samme tradisjon, men siden lørdagskveldene er roligere, så ser vi programmet sammen da i stedet for på fredag 😊

Anonymkode: de303...fc8

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er hva du definerer som hvile. Er det mye gaming eller telefon/TV, eller er det også tid uten inntrykk?

Anonymkode: 9a38f...095

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønte ikke fredag? Fotball til 18.00, besøk og spising og klubb fra 18.00? He??

Anonymkode: b574f...704

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke flytte det til lørdagskveld? Vi har også samme tradisjon, men siden lørdagskveldene er roligere, så ser vi programmet sammen da i stedet for på fredag 😊

Anonymkode: de303...fc8

Det er tradisjon å se det fredager og da blir både fredag og lørdag sent fordi klubben likevel er fredag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønte ikke fredag? Fotball til 18.00, besøk og spising og klubb fra 18.00? He??

Fotball til 17.

Skrevet

Det hadde vært altfor mye for mine barn. Særlig fredagen er jo stappet med program. Da er man gjerne sliten etter en lang uke. Men mine barn har en autoimmun sykdom som gjør dem fortere slitne enn andre, så jeg vet ikke. Barn er forskjellige, det spiller egentlig ingen rolle hva andre orker hvis det er for mye for din sønn, tenker jeg. Det viktige må jo være at han har det bra. 

Anonymkode: a623b...517

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det finnes ikke noen fasit, og mine barn er yngre, så jeg kan ikke sammenligne med dem. Men jeg syns det høres naturlig ut at det ble for mye for ham. På fredag skjedde det mye, på tampen av en lang uke. Jeg personlig hadde blitt sliten av det programmet. Men jeg ser bare på mine to barn, hvor ulik en kan være. Den ene elsker å ha med eller være med venner hjem, og går på en aktivitet etter barnehagen en dag i uka. Den andre er kaputt på ettermiddagstid på hverdager, og har ikke overskudd til å være sosial da. 

Anonymkode: 94147...02f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke reist fra en skrikende 9- åring som løp etter bilen. Jeg har en 9- åring selv.. Det handler ikke om at han skal dirigere oss, men heller være der til han er rolig igjen. Kanskje det hadde hjulpet med å være hos ham i et kvarter ekstra.. Fikk veldig vondt av ham ❤️

Det høres ut som at han er overstimulert

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde faktisk ikke reist fra en skrikende 9- åring som løp etter bilen. Jeg har en 9- åring selv.. Det handler ikke om at han skal dirigere oss, men heller være der til han er rolig igjen. Kanskje det hadde hjulpet med å være hos ham i et kvarter ekstra.. Fikk veldig vondt av ham ❤️

Det høres ut som at han er overstimulert

Ja absolutt ble han det, men vi prøvde roe han en time før, men da satt han på badet i sinne...

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo ikke la en ni-åring få dirigere hvorvidt foreldrene skal få gå bort på besøk en kveld eller ikke! Han høres litt egen ut, vil ha ting på sin måte? På den annen side virker det som om dere har proppet timeplanen hans litt vel full. Hvordan ser ukedagene, hverdagene ut? Du beskrev bare helgen i hovedinnlegget, men det er mange hverdager som leder opp til helgen som kan gjøre at det hele blir for mye for han og at det "topper seg" når helgen kommer.

Men dere reiser vel ikke bort hver helg, så hvordan oppfører han seg da i helgene? Normalt? ingen utbrudd?

Anonymkode: f58c4...056

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...