Gå til innhold

sukkermetabolisme i kroppen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Hei. Faren min har fått kreft (lavdifferensiert malignt b-celle-lymfom, for de spesielt interesserte..). Det han oppdager er en påfallende sammenheng mellom symptomer (smerter, trøtthet, slitenhet, og nye kuler) - og kosten! Det er nesten ikke så vi tror det selv, og det er vanskelig å finne noe særlig om kosthold man bør ha når man først HAR FÅTT kreft. (Står mye om forebyggende). Men hos ham har det altså svært mye å si at han kutter ned på karbohydrater, ikke bare mono- og disakkarider, men også stivelse. Han går altså på en VELDIG streng Atkins-type-diett.

Noen som har erfaringer eller linker knyttet til dette?

Hva skjer med sukkermetabolismen i kroppen når han nesten "kveler" KH-inntaket sitt? Vet jo at kroppen lager sukker selv, båder fra glykogenlageret i leveren (men det er nok brukt opp for lengst), fra proteiner og fra fett. Men hva skjer med _blodsukkeret_ - holdes det stabilt? Er det like stor forskjell på blodsukkernivå på fastende og "mett" hjerte ved en slik diett, som det er ved mer normalt kosthold? Noen som vet normale intervaller for blodglukose ved slikt kosthold?

Noen som har erfaringer eller tanker? Vet jeg stiller ganske vanskelige spm.. men kanskje det er noen som virkelig har peil her?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodsukkernivået vil fremdeles holde seg innenfor normalt interval, men kanskje en smule lavere enn ved et vanlig kosthold. Kroppen er veldig flink til å holde orden på slikt. Over nitti prosent av energien han bruker, vil komme fra fettforbrenning, men hjernen er alltid avhengig av tilgang på glukose, selv om den hovedsakelig bruker ketoner i en slik tilstand.

Glukosenivået vil også være svært stabilt, i motsetning til hos vanlige folk, hvor det kan svinge temmelig kraftig etter måltider med karbohydrater.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Takk for svar! Stemmer overens m det jeg mener å ha forstått, men du sier det så klart og greit og fint. :)

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Kan jeg forresten spørre om din (medisinskfaglige) bakgrunn? (Stud.med.? Lege? Treningsnarkoman ;) Ser slik ut på den der fine avataren, hihi).. Grunnen til at jeg spør, er _ikke_ at jeg trekker dine kunnskaper i tvil, men når jeg forteller/viser pappa ditt innlegg, blir han sikkert nysgjerrig. (Han er sånn der vitebegjærlig-forsker-til-fingerspissene, skjønner du..) (Men du må jo ikke si da.. eh.. men det er jo underforstått. Så omstendelige vi var her da.. flinke med parantesene også.. hm, mrjm, ja..) ;)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Ok. Takk. :) (ingen tilfeldig avatar, mao)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...