Gå til innhold

Synlig arr etter kjønnsleppeoperasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal opereres på offentlig sykehus om kort tid og har forstått at det gjøres med trimme-metoden, eller "edge-trim", mens jeg ser at mange private klinikker opererer med "wedge"-metoden. Her er illustrasjon av de ulike metodene:

image.png.ecdacf5f2f55a15979c03ebe6c7afee3.png

Det jeg lurer på er hvilke erfaringer dere har med de ulike metodene? Har dere operert privat eller offentlig? 

Hvor lang tid tok det før sårene/arrene var helt grodd? Og er det veldig synlig etterpå at det er operert?

Legger dette innlegget under seksualitet da jeg tenker det er relevant i forbindelse med sex da jeg nylig møtte en mann jeg liker, men enda ikke har vært intim med. Ønsker ikke å informere om inngrepet, men er usikker på hvor lenge jeg bør vente med sex og hva jeg kan forvente av synlige arr etter inngrepet. 

Vil gjerne ha svar fra både kvinner som selv har operert og menn som eventuelt har sett arr eller vet om at partner har operert, men ikke selv har sett arrene. Alle svar mottas med takk!

image.png

Anonymkode: c5958...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke meningen at bildet skulle komme to ganger.

Skrevet

Siden du får operasjon av det offentlige, hvor lange er de? Har lange kjønnslepper selv og kunne gjerne operert, men lurer på hva som er grensen for å få det dekt? 

Anonymkode: 6abfd...88d

Skrevet

En venninne gjorde det og fikk tykke arr som fortsatt gjør sex smertefullt flere år etterpå.. Jeg har også lange lepper men bestemte meg for å slutte å tenke på operasjon som et alternativ pga det. Hadde aldri i verden turt det så får bare leve med mine lange, hjelper at menn elsker dem!

Håper det går bra når du skal operere, masse lykke til!

Anonymkode: cc59a...b72

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En venninne gjorde det og fikk tykke arr som fortsatt gjør sex smertefullt flere år etterpå.. Jeg har også lange lepper men bestemte meg for å slutte å tenke på operasjon som et alternativ pga det. Hadde aldri i verden turt det så får bare leve med mine lange, hjelper at menn elsker dem!

Oj, flere som har denne erfaringen? Har hørt det er et lite inngrep som det er svært få komplikasjoner med og at komplikasjoner også er svært sjeldent. Flere gynekologer jeg har vært hos har betrygget meg med dette og også sagt at de anbefaler at jeg gjør det når jeg plages såpass mye som jeg gjør i dag.

Skrevet

For min del så er det ikke menns oppfatning av hva som er pent som skal bestemme over hvordan mitt kjønnsorgan skal se ut.

Jeg syns det er stygt med så lange lepper og i tillegg gjør det vondt fordi de prøver å være med inn under samleie og kommer i klem mellom lårene, så jeg kommer til å operere bort mine 5 cm lange selv om mannen min ikke ønsker det. Det er ikke han som må leve med luggingen mellom lårene og konstant må pakke dem inn i sprekken under klærne.

TS, hvor lange er dine side ndu får det dekket? Jeg er villig til å betale selv også, men ønsker å forhøre meg først.

Anonymkode: c7ba1...dd1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden du får operasjon av det offentlige, hvor lange er de? Har lange kjønnslepper selv og kunne gjerne operert, men lurer på hva som er grensen for å få det dekt? 

Anonymkode: 6abfd...88d

Usikker på grensen, men mine er veldig lange. Ca 4-5 cm som henger ned. Mener de var 7-8 cm totallengde.

Skrevet

Jeg har ikke operert kjønnsleppene, men har både blitt klippet i forbindelse med fødsel og har tre rectoceleoperasjoner bak meg. Det blir arr, men avhengig av kompetansen på kirurgen og hvordan du leges med tanke på arrvev, kan det bli nesten usynlig eller du får synlige arr. Men jeg antar at inngrepet er på medisinsk grunnlag, og da er vel arr underordnet.

Rectoceleoperasjonene mine tok ca 6 uker før de var grodd såpass at jeg kunne tenke på samleie, men selv da var arrvevet hardt og ømt. Så jeg ventet lenger de siste operasjonene. 

Anonymkode: 56701...668

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del så er det ikke menns oppfatning av hva som er pent som skal bestemme over hvordan mitt kjønnsorgan skal se ut.

Jeg syns det er stygt med så lange lepper og i tillegg gjør det vondt fordi de prøver å være med inn under samleie og kommer i klem mellom lårene, så jeg kommer til å operere bort mine 5 cm lange selv om mannen min ikke ønsker det. Det er ikke han som må leve med luggingen mellom lårene og konstant må pakke dem inn i sprekken under klærne.

TS, hvor lange er dine side ndu får det dekket? Jeg er villig til å betale selv også, men ønsker å forhøre meg først.

Anonymkode: c7ba1...dd1

Enig med deg i at dette ikke gjøres for det estetiske, men for det praktiske. Jeg plages veldig og det er hovedproblemet for meg. Likevel tenker jeg jo på hvordan dette vil se ut etterpå da jeg ikke har fast partner som jeg har vært sammen med over tid. Ønsker ikke si så mye om operasjonen om jeg ikke må.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke operert kjønnsleppene, men har både blitt klippet i forbindelse med fødsel og har tre rectoceleoperasjoner bak meg. Det blir arr, men avhengig av kompetansen på kirurgen og hvordan du leges med tanke på arrvev, kan det bli nesten usynlig eller du får synlige arr. Men jeg antar at inngrepet er på medisinsk grunnlag, og da er vel arr underordnet.

Rectoceleoperasjonene mine tok ca 6 uker før de var grodd såpass at jeg kunne tenke på samleie, men selv da var arrvevet hardt og ømt. Så jeg ventet lenger de siste operasjonene. 

Anonymkode: 56701...668

Takk for nyttig info!

Tenker vel at det å klippe og sy igjen i.f.m fødsel blir gjort litt mere akutt enn en planlagt operasjon utført av en plastikkirurg. Håper ihvertfall det. Men du har rett i at arr er underordnet siden inngrepet gjøres på medisinsk grunnlag. Likevel vil jeg gjerne forhøre meg med andres erfaring. Dersom det å gjøre dette offentlig gir helt klart verre arr enn å gjøre det privat bør jeg kanskje vurdere å betale selv fordi om jeg kan få det dekket. Jeg ønsker jo selvfølgelig et best mulig resultat også estetisk, spesielt fordi jeg ikke ønsker at det skal synes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Gjorde venninnen din inngrepet privat eller offentlig?

Skrevet

Flere som har erfaring, selv eller fra andre? 😊

Skrevet

Anbefaler ikke å ta denne operasjonen.

Har operert to ganger på privatklinikker. Første gang med trim metoden. Det ble tatt alt for mye. Fikk svie i etterkant og satt igjen nesten uten kjønnslepper. Dette skjer desverre noen ganger, så det er jo en risiko.

Andre operasjon var en rekonstruksjon med hud fra klitoris. Hos en annen kirurg selvfølgelig! Kirugen brukte da huden til å lage nye kjønnslepper. Litt mer komplisert, og en mer risikabel operasjon. Dyrt var det også...

Resultatet ble ikke helt vellykket denne gangen heller, men kirurgen gjorde en god jobb. Endelig har jeg kjønnslepper igjen, men jeg hovnet mye opp og den ene leppen ble strekt ut, og ser litt ut som en klump. Har også et arr der hvor huden ble sydd på. Mulig jeg hadde en infeksjon. Det ser bedre ut nå enn det gjorde før, men utrolig hvor mye styr det har vært.

Alt i alt kostet dette over 70 000 kr.

Anonymkode: ed25e...5bf

• Hjerte 6
Skrevet
On 2/12/2023 at 12:47 PM, AnonymBruker said:

Usikker på grensen, men mine er veldig lange. Ca 4-5 cm som henger ned. Mener de var 7-8 cm totallengde.

Hvordan måler man dette? Fra hvor liksom? Helt fra innerste del, eller bare den delen som henger uttafor?

Anonymkode: 4cea5...607

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan måler man dette? Fra hvor liksom? Helt fra innerste del, eller bare den delen som henger uttafor?

Anonymkode: 4cea5...607

Vet ikke hvordan det måles, men mine henger langt nedenfor. Strekker jeg de kan jeg knyte de sammen. De er veldig lange og gir mye plager i hverdagen og også seksuelt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler ikke å ta denne operasjonen.

Har operert to ganger på privatklinikker. Første gang med trim metoden. Det ble tatt alt for mye. Fikk svie i etterkant og satt igjen nesten uten kjønnslepper. Dette skjer desverre noen ganger, så det er jo en risiko.

Andre operasjon var en rekonstruksjon med hud fra klitoris. Hos en annen kirurg selvfølgelig! Kirugen brukte da huden til å lage nye kjønnslepper. Litt mer komplisert, og en mer risikabel operasjon. Dyrt var det også...

Resultatet ble ikke helt vellykket denne gangen heller, men kirurgen gjorde en god jobb. Endelig har jeg kjønnslepper igjen, men jeg hovnet mye opp og den ene leppen ble strekt ut, og ser litt ut som en klump. Har også et arr der hvor huden ble sydd på. Mulig jeg hadde en infeksjon. Det ser bedre ut nå enn det gjorde før, men utrolig hvor mye styr det har vært.

Alt i alt kostet dette over 70 000 kr.

Anonymkode: ed25e...5bf

Dette høres ikke positivt ut i det hele tatt. Forstår at du ble operert på privatklinikker og håper da at de på offentlig sykehus ikke vil fjerne alt sammen. Kjønnslepper har jo en funksjon selv om mine er unormalt lange. Er jo skremmende å høre at det er så mange dårlige erfaringer der ute som det fortelles om her i tråden. Håper det går bra med deg nå i ettertid. Er det lenge siden du ble operert? Hvor lang tid tok det for sårene å gro? Og er selve arrene veldig synlige etterpå?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 12.40):

Elsker lange lepper 🙂 . Forstår ikke at dere skal gjøre noe med de, med mindre det er en plage for dere. 

Endret av Diry72
Ekstra info
Skrevet
Diry72 skrev (11 minutter siden):

Elsker lange lepper 🙂 . Forstår ikke at dere skal gjøre noe med de, med mindre det er en plage for dere. 

TS her. Det er fordi de er til stor plage at jeg skal operere. Jeg opereres offentlig grunnet medisinske indikasjoner og ikke pga det kosmetiske. "Normale" lange kjønnslepper er sikkert fint, men når de er unormalt lange og til stor plage for jenta er det bra at det går an å få hjelp for problemet. I forbindelse med dette spør jeg om andres erfaring. Vil jo helst at ting ser mest mulig naturlig ut etterpå. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her. Det er fordi de er til stor plage at jeg skal operere. Jeg opereres offentlig grunnet medisinske indikasjoner og ikke pga det kosmetiske. "Normale" lange kjønnslepper er sikkert fint, men når de er unormalt lange og til stor plage for jenta er det bra at det går an å få hjelp for problemet. I forbindelse med dette spør jeg om andres erfaring. Vil jo helst at ting ser mest mulig naturlig ut etterpå. 

Når de er en plage for dere jenter, så er det bra at man kan opereres på det offentliges bekostning. 

• Liker 1
Skrevet
Diry72 skrev (5 minutter siden):

Når de er en plage for dere jenter, så er det bra at man kan opereres på det offentliges bekostning. 

Så da er ikke operert kjønnslepper dealbreaker selv for en mann som elsker lange lepper dersom det er forståelige grunner bak inngrepet? Det er jo nyttig info det også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...