AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Grunnet en familiær situasjon, greide vi ikke å se at vi hadde noe alternativ enn å flytte. Dette nærmer seg et år siden. Huset ble lagt ut for salg, men grunnet en utrolig dårlig megler, ble det ikke solgt, til tross for bud. Vi har byttet megler, men den økonomiske situasjonen er jo som den er. Nå sitter vi med ti boliger og lån oppover ørene. Vi har klart oss frem til nå. Det er jo trangt, men det går greit. De neste månedene skal renta stige ytterligere. Jeg vet seriøst ikke hvordan vi skal få det til. Dette tynger så utrolig mye. Eneste trøsten er at det som var avgjørende for at vi flyttet, går bedre. Vi har nok reddet livet til den det er snakk om, fordi vi gjorde det. Samtidig føler jeg at mannen og jeg har ødelagt våre liv… Anonymkode: a52f9...886
Eva-Lena Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Jeg håper du mente to boliger og ikke ti. Hva med å leie ut den dere ikke får solgt en periode? 3
Snok1 Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Dere må sette ned prisen, så blir den solgt. 3
Million Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Eh... mener du TO boliger? Ikke ti, som du skriver? Da sitter man i den situasjonen dere er i nå, når man ikke får solgt. Man må betale på to lån (hvis begge boligene er belånte). Veldig kjip situasjon, og vanskelig, men det er ikke noen vei utenom. Annet enn at man kanskje kan leie ut boligen man prøver å selge for kortere perioder, for å få inn noen kroner i leie mens man prøver å selge. Men det er ikke så lett å selge en bolig der det bor leietagere, for de er jo ikke alltid så villige til å rydde, vaske og skygge banen for hver eneste visning, som de ikke tjener noe som helst på. Man må kanskje gi dem billigere leie enn markedsleie i kompensasjon for alle visningene, da kanskje det går glattere. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Sette ned prisen eller leie ut er vel de mulighetene dere har? Anonymkode: 47a44...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 Million skrev (4 timer siden): Eh... mener du TO boliger? Ikke ti, som du skriver? Da sitter man i den situasjonen dere er i nå, når man ikke får solgt. Man må betale på to lån (hvis begge boligene er belånte). Veldig kjip situasjon, og vanskelig, men det er ikke noen vei utenom. Annet enn at man kanskje kan leie ut boligen man prøver å selge for kortere perioder, for å få inn noen kroner i leie mens man prøver å selge. Men det er ikke så lett å selge en bolig der det bor leietagere, for de er jo ikke alltid så villige til å rydde, vaske og skygge banen for hver eneste visning, som de ikke tjener noe som helst på. Man må kanskje gi dem billigere leie enn markedsleie i kompensasjon for alle visningene, da kanskje det går glattere. Ikke så enkelt nei. Spørsmålet er om sikkerheten er bundet opp i den ene boligen eller om det er snakk om nok sikkerhet for begge boligene. Samtidig så er spørsmålet om de ellers har nok betjeningsevne på papiret og om gjeldsgraden er innafor. Sannsynligvis er ikke disse tallene innafor mtp tråden til TS og jeg vil anta at det derfor er snakk om mellomfinansiering? Når man har mer lån enn banken godtar så er alternativene å enten dumpe prisen på det gamle huset så lenge det gjør at de fortsatt ender opp med nok sikkerhet. Hvis det ikke går må det nye huset selges. Så det er ikke bare å leie ut, det spiller ingen rolle hvordan man finansierer det om ikke banken er med på det. TS, du må kontakte banken din og høre hvordan de stiller seg til saken. For meg høres det veldig rart ut at dere ikke har lagt en plan sammen med banken enda, men det kan hende den økonomiske situasjonen mtp finansiering er en annen enn jeg får inntrykk av igjennom innlegget ditt. Anonymkode: 6c735...cfc
Million Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så det er ikke bare å leie ut, det spiller ingen rolle hvordan man finansierer det om ikke banken er med på det. Anonymkode: 6c735...cfc Banken er først og fremst ute etter pengene sine, og å leie ut et usolgt hus vil sikre innkommende penger til å dekke lånet. Jeg tviler på at banken motsetter seg dette, hvis det er et hus som har ligget ute til salgs i ett år allerede (var det ikke det ts skrev?). TS skriver også at det er trangt økonomisk, og vil bli verre nå som renten skal stige. Jeg tviler egentlig på at banken vil motsette seg utleie for å sikre dem pengene sine, så sant boligen fremdeles ligger aktivt ute til salgs og eierne jobber med å få solgt og å få innløst boliglånet. Banken vet jo at eierne ikke har noen mulighet til å innløse lånet før det er kommet i stand et salg, så hva hjelper det å si nå "nei, dere får ikke forlenget lånet"? (ev mellomfinansiering som er tidsbegrenset) 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 Da må dere jo leie ut boligen, hvor pengene kommer fra utleie eller ikke bryr ikke banken seg om. Er først når banken ikke får pengene de reagerer. Om dere har mellomfinansiering, så vil jo den løpe ut snart antar jeg, så da vil det gjøres om til vanlig boliglån. Anonymkode: bd935...878
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 Det er jo dere som godtar er avviser bud. Blir litt stusselig å skylde på megler over at dere ble for grådige og nå sitter med katta i sekken. Anonymkode: 99bc8...fa3 4
Snublefot62 Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 Jeg forstår ikke helt hvorfor dere skylder på megler når dere faktisk har hatt bud? Det er dere som takker nei til bud, ikke megler. Uansett. Det er ikke noe magisk som skjer sånn sett. Dere må ha en dialog med banken for å finne løsninger som dere har økonomi til. Mellomfinansieringen løper som normalt men man som regel etter et halvt år betale både renter og avdrag på mellomfinansieringen, og det er ofte høyere rente på dette enn normalt boliglån. Men dette har dere sikkert hatt ei stund allerede? Så må en da vurdere å senke prisen for å få solgt, eller om evnt en skal leige ut i en periode til ting endrer seg. Men dette må dere ha en dialog med banken om, og vær obs på at utleige har sin risiko og utfordringer og kan gjøre det vanskeligere å selge. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 Million skrev (34 minutter siden): Banken er først og fremst ute etter pengene sine, og å leie ut et usolgt hus vil sikre innkommende penger til å dekke lånet. Jeg tviler på at banken motsetter seg dette, hvis det er et hus som har ligget ute til salgs i ett år allerede (var det ikke det ts skrev?). TS skriver også at det er trangt økonomisk, og vil bli verre nå som renten skal stige. Jeg tviler egentlig på at banken vil motsette seg utleie for å sikre dem pengene sine, så sant boligen fremdeles ligger aktivt ute til salgs og eierne jobber med å få solgt og å få innløst boliglånet. Banken vet jo at eierne ikke har noen mulighet til å innløse lånet før det er kommet i stand et salg, så hva hjelper det å si nå "nei, dere får ikke forlenget lånet"? (ev mellomfinansiering som er tidsbegrenset) Jeg jobber i bank og vi styres dessverre ikke av at vi "bare ønsker å tjene penger og ikke bryr oss om hvordan det betales". Vi er underlagt strenge krav fra Finanstilsynet og interne regler for sikre lån og risiko, og dette styrer det aller meste av hva vi kan godta og ikke. Hvis vi ender opp med kunder som har flere ganger lån i gjeldsgrad enn inntekt, ikke har betjeningsevne på papiret og vi heller ikke har sikkerhet for lånet så kan Finanstilsynet bøtelegge oss flere millioner kroner. Finansrådgiveren som har sittet på saken kan også miste autorisasjonen sin. Mellomfinansieringen gjelder i 6 mnd og kan i noen tilfeller forlenges. Av og til må vi kreve salg av den nye boligen fordi ingenting skjer eller at kunden ikke klarer å opprettholde sine forpliktelser rundt egenkapital. Så nei, det er ikke bare å leie ut hvis ikke tallene er på plass. Det overrasker meg at folk tror de er fritatt krav fra banken og Finanstilsynet bare fordi de leier ut. Anonymkode: 6c735...cfc 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da må dere jo leie ut boligen, hvor pengene kommer fra utleie eller ikke bryr ikke banken seg om. Er først når banken ikke får pengene de reagerer. Om dere har mellomfinansiering, så vil jo den løpe ut snart antar jeg, så da vil det gjøres om til vanlig boliglån. Anonymkode: bd935...878 Du tror at det er strenge krav til å få boliglån innenfor visse kriterier men at hvis man kjøper to fullfinansiert boliger så bare gjøres mellomfinansieringen om til 2 fulle boliglån i stedet slik at kunden bare kan eie 2 hus inn i evigheten uten at noen reagerer så lenge man betaler? Virkelig? Les svaret mitt over. Anonymkode: 6c735...cfc 1
Andrine& Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 Finn ut hvem som ga dere bud å ta kontakt. Dere må aktivt ha visninger selv å jobbe for å få dialog med folk som ønsker å gi bud. Det er ikke sånn at en megler fikser alt dette, megleren gjør kun det som er avtalt i prisen. Annonser huset selv å sett ned pris. Ta imot bud privat. Det er ingen grunn til å ta det rolig i deres situasjon. Blir det ikke salg denne runden så lei ut huset i en lengre periode. Ring banken å be om møte så dere er sikker på at dialogen er god. Alt kan selges til rett pris. Her må dere gjøre en innsats å tenke selv utifra markedet og situasjonen der dere bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå