AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Vi har en gutt på 4.5 år som bor hos meg fast. Far har samvær annenhver helg og 1 dag i uken. Dette passer meg fint, jeg elsker all tid med sønnen vår. Nå har far fått andre arbeidstider og jobber skift, noe som gir fridager midt i uken. Nå vil far ta barnet ut av bhg for å ha samvær. Det kunne vært greit dersom far fant på artige ting sammen med barnet. Barnet kjeder seg hos far for de finner aldri på noe. Barnet sitter stort sett med IPad, mens far ser på tv eller gamer. Jeg vet at han er tiltaksløs da det var årsaken til at jeg gikk fra han. Nå mener ikke jeg at de skal være på badeland, lekeland eller andre dyre ting. Jeg vil bare at far feks er ute og leker med barnet i snøen, aker på akebrett eller andre morsomme ting for barnet. Det har ikke far interesse av. Jeg synes tiden barnet har i bhg er viktig da barnet utvikler seg sosialt og har det gøy med å lære ting. Dette vil som sagt ikke skje hos far. Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Er kjedelig tid med far viktigere enn læring og gøy i bhg? Jeg har flere ganger nevnt for far at barnet kjeder seg, men iflg far trives barnet veldig. Han sier barnet ikke vil være ute, men så fort far leverer barnet annenhver Søndag klokken 14, så vil barnet ut å leke sammen med meg. Anonymkode: 5aa2b...c33 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har en gutt på 4.5 år som bor hos meg fast. Far har samvær annenhver helg og 1 dag i uken. Dette passer meg fint, jeg elsker all tid med sønnen vår. Nå har far fått andre arbeidstider og jobber skift, noe som gir fridager midt i uken. Nå vil far ta barnet ut av bhg for å ha samvær. Det kunne vært greit dersom far fant på artige ting sammen med barnet. Barnet kjeder seg hos far for de finner aldri på noe. Barnet sitter stort sett med IPad, mens far ser på tv eller gamer. Jeg vet at han er tiltaksløs da det var årsaken til at jeg gikk fra han. Nå mener ikke jeg at de skal være på badeland, lekeland eller andre dyre ting. Jeg vil bare at far feks er ute og leker med barnet i snøen, aker på akebrett eller andre morsomme ting for barnet. Det har ikke far interesse av. Jeg synes tiden barnet har i bhg er viktig da barnet utvikler seg sosialt og har det gøy med å lære ting. Dette vil som sagt ikke skje hos far. Hva ville dere gjort i mitt tilfelle? Er kjedelig tid med far viktigere enn læring og gøy i bhg? Jeg har flere ganger nevnt for far at barnet kjeder seg, men iflg far trives barnet veldig. Han sier barnet ikke vil være ute, men så fort far leverer barnet annenhver Søndag klokken 14, så vil barnet ut å leke sammen med meg. Anonymkode: 5aa2b...c33 Beklager feil i overskrift. Skulle stå endre ikke øke. Timene vil bli det samme. Anonymkode: 5aa2b...c33
Ulven Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Hvis tiden kun blir brukt til skjerm, og ikke konstruktiv foreldre-barntid, ville jeg ikke gitt meg på at barnet skal i bhg. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 Ulven skrev (29 minutter siden): Hvis tiden kun blir brukt til skjerm, og ikke konstruktiv foreldre-barntid, ville jeg ikke gitt meg på at barnet skal i bhg. Jeg tenker det ikke blir tatt godt imot om jeg sier dette til barnefar. Sånn det er nå gleder jeg meg til han begynner på skolen, da kan ikke far ta barnet ut av skolen for å ha kjedelige samvær. Jeg skal ta denne kampen med han. Anonymkode: 5aa2b...c33
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Det kan ikke være slik at far konstant skal underholde barnet når barnet er på besøk. Barn må også få lov til å gjøre ting alene, og leke litt for seg selv. Jeg tenker at det må være en gyllen middelvei. Underholder du barnet kontinuerlig fra dere står opp til dere legger dere? Anonymkode: f224e...d49 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan ikke være slik at far konstant skal underholde barnet når barnet er på besøk. Barn må også få lov til å gjøre ting alene, og leke litt for seg selv. Jeg tenker at det må være en gyllen middelvei. Underholder du barnet kontinuerlig fra dere står opp til dere legger dere? Anonymkode: f224e...d49 Selvsagt gjør jeg ikke det, jeg har andre ting som må gjøres også som feks lage mat, husstell osv. Hos far skjer det ingenting og det liker jeg ikke. Syns du det er rart jeg reagerer på at barnet kjeder seg hos far? Barnet er jo stort nok til å ærlig fortelle at far bare ser tv eller gamer, aldri finner på noe som helst. Anonymkode: 5aa2b...c33 4
Taus Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selvsagt gjør jeg ikke det, jeg har andre ting som må gjøres også som feks lage mat, husstell osv. Hos far skjer det ingenting og det liker jeg ikke. Syns du det er rart jeg reagerer på at barnet kjeder seg hos far? Barnet er jo stort nok til å ærlig fortelle at far bare ser tv eller gamer, aldri finner på noe som helst. Anonymkode: 5aa2b...c33 Jeg synes ikke det er rart. Men nå har barna mine en far som er ganske lik med at han ikke gidder eller klarer å finne på noe med barna. Hadde latt barnet være i bhg.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker det ikke blir tatt godt imot om jeg sier dette til barnefar. Sånn det er nå gleder jeg meg til han begynner på skolen, da kan ikke far ta barnet ut av skolen for å ha kjedelige samvær. Jeg skal ta denne kampen med han. Anonymkode: 5aa2b...c33 Du betaler jo for en full barnehageplass, barnet er i barnehagen for avlastning, ja, men også for å lære. Så store barn trenger barnehagen og hvis far er såpass lat - så kommer barnet til å gå glipp av mye, verste utfall kan barnets utvikling sinkes pga far tar han ut. Far får forholde seg til helgesamvær og eventuelt en ettermiddag i uka, som alle andre. Vil han ha barnet mer så må han ha en jobb som samsvarer med nettopp det familielivet. Anonymkode: 7c550...d12 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker det ikke blir tatt godt imot om jeg sier dette til barnefar. Sånn det er nå gleder jeg meg til han begynner på skolen, da kan ikke far ta barnet ut av skolen for å ha kjedelige samvær. Jeg skal ta denne kampen med han. Anonymkode: 5aa2b...c33 Dette er samtaler du og far kan ta på FVK med en tredjepart, slik at han må oppføre seg. Og da har du eventuelle vitner også. Ikke ta slike samtaler muntlig uten bevis. Anonymkode: 7c550...d12 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #10 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er samtaler du og far kan ta på FVK med en tredjepart, slik at han må oppføre seg. Og da har du eventuelle vitner også. Ikke ta slike samtaler muntlig uten bevis. Anonymkode: 7c550...d12 Å få far til å møte opp på fvk går ikke, har forsøkt. Var såvidt han «orket» å møte på mekling etter bruddet. Anonymkode: 5aa2b...c33
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #11 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å få far til å møte opp på fvk går ikke, har forsøkt. Var såvidt han «orket» å møte på mekling etter bruddet. Anonymkode: 5aa2b...c33 Men da sier du bare nei. Dere må være enige om endringer. Anonymkode: ba2c7...a09 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 Hvordan vet du dette? Du har da ikke full oversikt over hva som foregår hos far? Dette synes mest av alt å være basert på dine egne erfaringer med hvordan han var da dere var et par. Jeg ser også at du skriver at barnet sier at far kun gamer og ser på TV, men et barn på 4,5 år klarer ikke nødvendigvis å fortelle alt som har skjedd/blitt funnet på av aktiviteter under samvær. Her tenker jeg at du må stole på far og at barnet har det fint hos han. Barn har uansett ikke vondt av å "kjede seg" litt et par dagen i uken dersom dette faktisk er tilfellet. Kanskje det er mye som skjer i hverdagen hos deg og far ser at barnet har behov for å få et lite avbrekk når han er hos han? Kanskje de egentlig (og sannsynligvis) finner på mer enn det du har en oppfatning av? Melder du fra til far om hva dere finner på for at barnet ikke skal kjede seg når h*n er hos deg? Tid med far er utrolig viktig for barn og annenhver helg + en ukedag er allerede svært lite tid med far for barnet. Jeg tenker du bør være glad for at far ønsker å være mer med barnet deres. Hva de finner på eller ikke finner på hos far, har du strengt tatt ingenting med. Du har uansett mesteparten av tiden med barnet, og da kan heller du sørge for at du er fornøyd med det du finner på med barnet når h*n er hos deg. Det er ingenting jeg skulle ønske mer enn at min BF ønsket tid med barnet vårt - sett pris på den situasjonen du nå er i og la barnet få tid med far. Etter min mening er i alle fall det siste du bør gjøre er i alle fall å prioritere "læring og gøy i barnehagen" fremfor tid med far. Tilpass deg den nye situasjonen slik at barnet får tilstrekkelig samvær med far. Til opplysning: forskning viser at barn har et stort behov for begge foreldre - ikke bare mor. Anonymkode: 530e8...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 Det er helt normalt å kjede seg av og til. Og kanskje det er kjedinga ungen forteller om, og utelater det som var gøy. Ungene her syter støtt og stadig om at de kjeder seg, og så hørte jeg de en halvtime før at de brølte av latter. "Det går helt fint" sier jeg da. Joda, vi finner på ting, og ungene har besøk og er på besøk. Og så kjeder de seg i mellom. Helt greit. Vi må puste ut også. De nye arbeidstidene, fører de til at han ikke kan ta de i helgene pga at han jobber da? I såfall skjønner jeg jo at han må bytte dager. Men kjipt om han holder barnet hjemme pga at da kan han sove lenger. Anonymkode: 69b22...70c 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 Er det du som skal legge føringa for hva som skal skje hos far når barnet er der? Husk, alle er ikke som deg, far kan også ha sine meninger - selv om ikke de stemmer med dine. Anonymkode: d4938...f95 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå