Gå til innhold

Søt lukt i kjellerstua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kjellerstue, som ligger under jorda. Det er rømningsvindu med lufteventil og åpen opp trapp til første etg, så det er luftsirkulasjon. Det er varmekabler i gulvet, som står på hele året.

Jeg kjenner en litt søtlig lukt der nede, ikke veldig ille, men jeg merker den. Hva kan det være og hvordan bli kvitt den?

Jeg tørker klær i kjellerstuen ca en gang i uken, men da setter jeg alltid på avfuktermaskinen jeg har kjøpt og som sakt er det åpent opp til neste etg (ikke dør), varmekabler som står på 18 grader (det er varmt nok der nede og kjellerstuen brukes ikke ofte).

Har noen tips?

Anonymkode: 05039...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søtlig lukt høres ut som fukt/muggsopp. Jeg hadde det i en leilighet, og det viste seg at det var fullt av skjulte fuktskader. Selv om du har god ventilasjon så kan det være at drenering og/eller fuktsikring mot bakke er mangelfull. 

Anonymkode: b7fa3...bca

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøpte huset for 1.5 år siden og i tilstandsrapporten står det at det ikke ble målt fukt? Huset er 40 år gammelt.

Hva gjør jeg/ hvem ringer jeg? 

Skrevet

Samler avfukteren mye vann? Å tørke klær i en allerede fuktig kjeller er heller ikke det smarteste. 

• Liker 3
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Samler avfukteren mye vann? Å tørke klær i en allerede fuktig kjeller er heller ikke det smarteste. 

Nei, oftest samler den ikke vann i det heletatt evt en cm hvis jeg tørker mye. Jeg bare kjøpte den inn for å være sikker på at det ikke skulle bli fukt. Jeg tørker det meste i trommel i etg over, men ull og penere klær lufttørker jeg.

Skrevet

Du ber jo om muggproblemer om du tørker klær i en kjeller, og spesielt en så gammel en. Beste rådet er å aldri kjøpe hus med kjeller.

Anonymkode: 2ad57...8a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være skyllemiddelet jeg bruker? Som avgir lukt?

....huff, det er vel størst sjans for at det er fukt/sopp/drenering... Det blir dyrt vil jeg tro..

Skrevet

Lik lukter faktisk søtt som sukett🤭 kanskje det er noe dødt i ventilasjonen eller veggen?

Anonymkode: 91416...36d

• Liker 1
Skrevet

Død mus i veggen kanskje. 

Anonymkode: 60b91...f1e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lik lukter faktisk søtt som sukett🤭 kanskje det er noe dødt i ventilasjonen eller veggen?

Anonymkode: 91416...36d

Typ mus eller rotte? Har ikke sett en eneste mus eller hørt lyder, men det betyr jo ikke at de ikke er der. Jeg kan ikke kjenne lukt i resten av huset, så da er det vel evt i vegg.

Hvor begynner jeg å undersøke/ringe? Skadedyrfirma eller dreneringsfirma? Det er sykt mye snø ute, bør jeg vente til våren?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kjøpte huset for 1.5 år siden og i tilstandsrapporten står det at det ikke ble målt fukt? Huset er 40 år gammelt.

Hva gjør jeg/ hvem ringer jeg? 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan det være skyllemiddelet jeg bruker? Som avgir lukt?

....huff, det er vel størst sjans for at det er fukt/sopp/drenering... Det blir dyrt vil jeg tro..

Tilstandsrapporter er ofte fulle av feil, dessverre. Badet mitt fikk TG1, ingen fukt målt. Da Polygon kom, målte de fukt flere steder, og badet måtte rives. Under flisene skjulte det seg masse muggsopp. 

Enkleste måten å finne ut om det er skyllemiddelet er jo å la være å tørke klær i kjelleren en stund og se om lukten gir seg. Evnt ikke bruke skyllemiddel/parfymert vaskemiddel.

Hvis den ikke gir seg, så bør du kontakte inneklima-eksperter som f.eks Mycoteam. Kommer an på hvor i landet du bor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tilstandsrapporter er ofte fulle av feil, dessverre. Badet mitt fikk TG1, ingen fukt målt. Da Polygon kom, målte de fukt flere steder, og badet måtte rives. Under flisene skjulte det seg masse muggsopp. 

Enkleste måten å finne ut om det er skyllemiddelet er jo å la være å tørke klær i kjelleren en stund og se om lukten gir seg. Evnt ikke bruke skyllemiddel/parfymert vaskemiddel.

Hvis den ikke gir seg, så bør du kontakte inneklima-eksperter som f.eks Mycoteam. Kommer an på hvor i landet du bor. 

Takk for tips. Da bør jeg kanskje starte med Mycoteam? Er redd dette blir dyrt.. Er alene om utgiftene.

Skrevet

Jeg hadde samme problem, det er nok døde mus eller rotter i veggene.

Anonymkode: d8a71...425

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk for tips. Da bør jeg kanskje starte med Mycoteam? Er redd dette blir dyrt.. Er alene om utgiftene.

Start med å ikke tørke klær i kjelleren og se om lukten forsvinner. Så kontakter du det firmaet som er mest praktisk for deg mtp hvor du bor. Så kommer det an på å om lukten var der med en gang du tok over, eller om dette er noe nytt. For å gjøre det mest ryddig, så kontakter du selgers forsikringsselskap i dag, senest i morgen (via nettside), og forklarer at det er lukt i kjeller, og at du er i prosess med å avdekke hva som er problemet. 

For hvis dette er skjult feil/mangel i forbindelse med huskjøp, så kan du ha krav på å ha dekket utbedringskostnader. Men, det kommer helt an på hva det står i takstrapport, om f.eks mangelfull drenering er påpekt. 

Du bør også kontakte ditt eget forsikringsselskap og høre om de kan sende ut noen for å sjekke for skadedyr. Antar du har dette dekket av forsikringen din, greit å sjekke. Antar de vil sende ut folk fra f.eks Pelias. Hvis det ikke dreier seg om mus/rotter, så bør du kontakte Mycoteam for å få tatt en vurdering. 

Jeg syns forøvrig det ikke høres ut som avfukteren din er særlig effektiv hvis den ikke samler særlig vann etter klesstørk. Hos meg syns det veldig godt i beholderen etter jeg har brukt den for klestørk, og klærne er tørre på rekordtid. 

Ha også i bakhodet at det ikke trenger å være pågående fukt for at det skal være gamle fukt og muggskader, så ikke bruk avfukteren som et "bevis" på at det ikke er fukt.

Jeg tenker enten fukt/mugg eller døde dyr. 

Skrevet

Lukten er svak, mine barn og gjester kjenner det ikke. Jeg kjenner det, men flyttet fra stort nytt hus med Villavent og veldig bra utluftning til eldre hus og helt annet ventilasjon. Kjenner det er vanskelig å klage til kjøper, mulig jeg er for godt vant? Ullklærne mine ble nesten tørre på under 3 timer før jeg la meg nå, men de henger fortsatt på stativet, bare for at jeg skal være sikker på at de er tørre. Avfukteren måler 39 nå av 100. Den viste seg å virke når jeg overtok huset og varmekablene hadde vært avslått i lang tid, da ble det vann i beholderen, nå blir det lite. Jeg tørker ikke mye klær samtidig. I dag to ullgensere, to par ullsokker og en ullsinglet. Rommet er over 40 kvm og åpent opp til neste etg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Lukten er svak, mine barn og gjester kjenner det ikke. Jeg kjenner det, men flyttet fra stort nytt hus med Villavent og veldig bra utluftning til eldre hus og helt annet ventilasjon. Kjenner det er vanskelig å klage til kjøper, mulig jeg er for godt vant? Ullklærne mine ble nesten tørre på under 3 timer før jeg la meg nå, men de henger fortsatt på stativet, bare for at jeg skal være sikker på at de er tørre. Avfukteren måler 39 nå av 100. Den viste seg å virke når jeg overtok huset og varmekablene hadde vært avslått i lang tid, da ble det vann i beholderen, nå blir det lite. Jeg tørker ikke mye klær samtidig. I dag to ullgensere, to par ullsokker og en ullsinglet. Rommet er over 40 kvm og åpent opp til neste etg.

altså klestørk i seg selv gir ikke lukt som du beskriver. med mindre du bruker noe parfymerte midler som kan gi denne lukten. La være å tørke klær i det hele tatt i kjelleren i 1 ukes tid, og se om lukten gir seg. 

Skrevet

Høres mer ut som, nevnt flere ganger, død mus/rotte i veggen.

Anonymkode: d4f53...245

• Liker 1
Skrevet

Råttent lik ? 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Kjenner ikke lukten nå, skrudde opp varmekablene, men har kontaktet Mycoteam med spørsmål om dette. Noen med erfaring fra de?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 11.06):

Nei, oftest samler den ikke vann i det heletatt evt en cm hvis jeg tørker mye. Jeg bare kjøpte den inn for å være sikker på at det ikke skulle bli fukt. Jeg tørker det meste i trommel i etg over, men ull og penere klær lufttørker jeg.

Sikker på at avfukteren funker bra? Jeg har en vaskekjeller hvor luftfuktigheten er på rundt 32%, og når jeg tørker klær fyller kammeret seg rimelig kjapt opp. Kommer ingenting når det ikke er våte klær der.

Anonymkode: e952c...f9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...