Gå til innhold

Hvordan endrer man tankegang?? Å godta seg selv som man er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så sliten av å hele tiden kjefte på meg selv og være skuffet av meg selv, når jeg innerst inne vet at det jeg har og den jeg er er mer enn bra nok. ☹️ Har nå gått til psykolog i snart to år og gruppeterapi i et halvt år uten at jeg føler jeg blir noe bedre på dette. 

Nok en søndag nå hvor jeg føler meg dårlig etter en helg med gamle studievenner, de har så mye på g. Planlegger bryllup, har kjøpt seg hus osv. Alene føler jeg at jeg ser søt ut, men på bilder sammen med venninner ser jeg ut som et troll. Da ser jeg at nesa mi er stor og huden min er stygg, fordi venninnene mine er så mye mer feminine i trekkene og har gyldnere hud. 

Men jeg er så sliten av å tenke meg selv så ned. Jeg VET jeg er bra nok, er bare det at jeg glemmer det og hjernen min mener noe annet 457 ganger i løpet av døgnet. 

Og det hjelper ikke å gå til psykolog og terapi tydeligvis. Plis noen, hva slags selvhjelp kan dere anbefale for å få endret tankegangen her? 

Anonymkode: 761eb...650

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du må gjøre, er å slutte å sammenligne deg selv med andre. 

Livet er en lang prosess, og vi skal igjennom forskjellige ting til forskjellige tider. Husk at hvordan ting ser ut på utsiden, ikke nødvendigvis er fryd og gammen bak fasaden. At noen etablerer seg og er "penere" betyr ikke at de har det bedre, verken nå eller på sikt. 

Spør deg selv om hvorfor det å gifte seg og kjøpe hus er det som er suksess. Hva er suksess, egentlig? Samfunnet vårt er bygget opp med så mye feilaktige forestillinger, som bidrar til å skape uro hos mennesker som "ikke får det til". Nei, man må ikke være gift og ha barn inne man er 30. Man man kan være singel og barnløs resten av livet, og være minst like lykkelig.
Jeg vet ikke hvor mange som gifter seg med feil partner pga forventninger.

Uavhengig av hvor vennene dine er i livet, hva ønsker du ut av livet? 

Jeg råder deg til å fokusere på det positive med deg selv. Egenskapene dine, handlingene dine. Gjør ting du trives med og gjør deg glad. Trening, hobby, hva som helst. Jo mer du dyrker ting som gir positive følelser, jo bedre har vi det. Øv på tilstedeværelse - her og nå. 

Hvis partner og familieliv er noe du ønsker, så kommer det når det er rett. Stol på det. Gå på dates, lev livet, og han som er rett for deg dukker opp når det er riktig.  

Hver dag, skriv en liste over positive ting med deg selv og dagen. Jo mer du mater underbevisstheten din med sånt, jo bedre selvfølelse. 

Anonymkode: fae47...94d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har stilt meg selv ett spørsmål når jeg begynner å sammenligne meg med andre som har hus, er gravide osv og det er «er det dette jeg ønsker meg?». Og overraskende nok var svaret nei. Jeg er på en måte misunnelig fordi det er det samfunnet og familie og venner forventer av meg, men jeg vil egentlig ikke leve det livet. Jeg vil ha frihet. 

Har du prøvd å se hva dine behov egentlig er, hvis du bare skulle tatt hensyn til deg selv?

Når det kommer til utseendet vet jeg ikke helt, men hva hadde du fått ut av å ha mer feminine trekk og gylden hud? Utseende sier lite om folks personlighet og gode egenskaper og jeg setter gode egenskaper langt over utseende når jeg møter et menneske. Hvis du innerst inne er bra nok så vet du dette og må bare øve på å minne deg på det. Fokuser på de gode kvalitetene dine. 

Anonymkode: eca83...44a

• Liker 1
Skrevet

Ikke sammenligne deg med andre.

Anonymkode: 10121...c1a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har stilt meg selv ett spørsmål når jeg begynner å sammenligne meg med andre som har hus, er gravide osv og det er «er det dette jeg ønsker meg?». Og overraskende nok var svaret nei. Jeg er på en måte misunnelig fordi det er det samfunnet og familie og venner forventer av meg, men jeg vil egentlig ikke leve det livet. Jeg vil ha frihet. 

Har du prøvd å se hva dine behov egentlig er, hvis du bare skulle tatt hensyn til deg selv?

Er dette jeg prøver å jobbe med. For i motsetning til deg har svaret mitt alltid vært ja. Vi har vært en jentegjeng siden førskolen som har holdt sammen i alle år og vi har alltid pratet om dette med å gifte seg, få barn osv. Jeg har blitt utfordret i behandlinga til å tenke annerledes. Som å sette pris på det livet jeg har akkurat nå, og tenke at hvis jeg hadde hatt barn måtte jeg stått opp tidlig og sovet dårlig. Eller at jeg kan flørte med den jeg vil fordi jeg er singel. 

Men jeg klarer liksom ikke mer enn et øyeblikk av gangen før tankene igjen er over på det jeg ikke har 

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Går også til psykolog for dette, jeg er helt syk av depresjon over hvordan livet mitt er. Jeg har et barn, fin leilighet, god jobb, god lønn, men uten partner er ikke livet mitt verdt å leve. Og jeg klarer ikke en gang innerst inne å tenke at jeg tar feil, jeg er så overbevist om at det er en mangel ved meg selv at det er en sannhet for meg selv. 

Håper du finner ut av det ❤️

Anonymkode: 18cd6...708

Skrevet

Et tips kan være å fokusere på takknemlighet.

Lag deg en liten seanse hver kveld og skriv ned i en dagbok: tre ting jeg er takknemlig for i dag.

Hvis du begynner å fokusere på det daglig, vil du kanskje bli mer fornøyd med alt du har i livet ditt?

Kan jo begynne med helt grunnleggende ting. Jeg er glad for at jeg ikke bor i Tyrkia og er rammet av jordskjelv. Eller "mindre" ting: Jeg er takknemlig for at kroppen min er frisk. Bruk gjerne litt tid på å forestille deg livet ditt om du ble lam, fikk en alvorlig sykdom osv. Tenk på mennesker som rundt deg som sliter med noe du ikke sliter med. 

Og så kan det hjelpe å utvide perspektivet ditt. Du er født her, i denne tiden. Kan en bli heldigere? 

Vi har ett liv. Og vi styrer i stor grad hvordan vi bruker det. Hva VIL du i livet ditt? Hva hindrer deg i å nå dette?

Kanskje et slikt fokus over tid vil gjøre at du tenker mindre på en litt stor nese, eller at du ikke har alt det veninnene dine har?

Og så er det viktig å huske på at ALLE sliter med sitt. Folk har komplekser for de minste ting. Ting du ikke har enset. Og folk har problemer i forholdet, med psyken, i familien osv, selv om de ser vellykkede ut. 

Anonymkode: 08c12...00d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette jeg prøver å jobbe med. For i motsetning til deg har svaret mitt alltid vært ja. Vi har vært en jentegjeng siden førskolen som har holdt sammen i alle år og vi har alltid pratet om dette med å gifte seg, få barn osv. Jeg har blitt utfordret i behandlinga til å tenke annerledes. Som å sette pris på det livet jeg har akkurat nå, og tenke at hvis jeg hadde hatt barn måtte jeg stått opp tidlig og sovet dårlig. Eller at jeg kan flørte med den jeg vil fordi jeg er singel. 

Men jeg klarer liksom ikke mer enn et øyeblikk av gangen før tankene igjen er over på det jeg ikke har 

Dette med takknemlighet som nevnes over er en fin øvelse på å leve litt i nåtiden ❤️. Alle øyeblikk hvor du klarer å være tilstede teller. Ellers kan det være fint å engasjere seg i en hobby eller andre sosiale settinger hvor giftemål, hus og barn ikke er hovedtema. Jeg går blant annet i en treningsgruppe hvor fokuset ligger der, samt jeg har ei annen venninne som casually dater, men ikke vil gifte seg eller ha barn. 

Det tøffeste for meg er når alle rundt meg har et annerledes liv. Det er enklere å ha litt ulike kretser sosialt hvor de såre temaene ikke alltid er i hovedfokus. Vi er faktisk mange som ikke har A4 livet enten vi vil det eller ikke. Du er ikke alene. 

Anonymkode: eca83...44a

Skrevet

Ikke sammenlign deg selv på sånne gruppebilder. Det du ser, og det andre ser, er helt ulike ting:P Når jeg ser meg selv på bilder så føler jeg at 95% av ansiktet mitt består av kinnene mine og resten bare "drukner" i dette:P Venninna mi ser ikke dette overhodet. Venninna mi på en annen side føler det samme om nesa si, at den bare overdøver alt annet, men det kan ikke jeg se. Så ikke se bort fra at de andre på bildet tenker nøyaktig det samme, hvor du og de andre er de som er pene mens de selv ser ut som et troll.

Anonymkode: 0cca3...7dd

Skrevet (endret)

For meg så hjelper det å ha litt oversikt over hvordan hjernen fungerer.  Vi alle har en indre kritiker inni oss. Noen vil kalle den superegoet. Det er den delen av oss som holder på hva som er "rett og galt", og alt vi har lært fra samfunnet at er pent og stygt, ondt og godt, normer og regler, stereotypier, og er den som har ansvaret for å få deg til å føle på skam og skyld, når du har gjort noe galt, for at du skal kunne lære av det. Funksjonen er der for at vi skal kunne tilpasse oss og fungere sammen med andre mennesker, som et samfunn.

Problemet oppstår når vi føler på skam og skyld på steder vi ikke kan dra nytte av det, og på ting vi ikke "fortjener" å føle skam og skyld på. Og vi ender opp i negative tankemønstre som blir destruktive og ødeleggende. Og vi leter kanskje febrilsk etter måter å løse det problemet på. Når det er noe å ikke løse, eller løsningene ikke er aktuelle, står vi egentlig igjen med to valg. Enten fortsette å banke oss selv opp, fortsette å kritiserer oss selv. Eller så kan vi gi slipp, akseptere og tilgi og la det være være. Stille spørsmål til om problemet egentlig er så stort. Få litt oversikt over det. Er det egentlig så viktig hvordan nesen din ser ut? Om huden din er gylden? Prøv å få tak på dine egne verdier, i all kaoset av verdier vi har blitt servert utenifra fra vi ble født. 

Vi mennesker trenger ikke å være perfekte. Det er ingen som er det. Vi trenger ikke å være vakre. Vi trenger bare å overleve, og finne vår måte å leve vårt best mulig liv på. Uansett hvor vakker man er, hvor rik man er, så skal vi en dag alle dø. Jeg finner det ganske beroligende. Det viser liksom så tydelig at vi alle er likeverdige, uavhengig av det ytre staset.

"In France, they call the beauty of youth, "the evil beauty". You don't have it because of you, but because you're born with it. The other kind of beauty is your own work and it takes forever."

Også vil jeg forresten anbefale meditasjon, som du sikkert har fått høre før. Det hjelper med å være her og nå og i øyeblikket, som er det eneste som egentlig eksisterer. Det vil også styrke fokuset ditt og du vil føle på større klarhet, kontroll og oversikt i tankene og følelsene dine. Kan anbefale appen "headspace" til å starte med.

Heier på deg 🥰 Du fortjener å føle deg bra.

Endret av Linya
  • Nyttig 1
Skrevet

HVA er "bra nok" og hva har utseende og prestasjoner med det å gjøre? 

Det virker som du ikke lever et liv du liker, og det virker som du ikke vet hva du liker eller ønsker. Ville tatt tak der, i stedet for å bruke livet på å nå en standard som ingen av oss vet hvem har definert en gang. 

Anonymkode: 19ca0...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

HVA er "bra nok" og hva har utseende og prestasjoner med det å gjøre? 

Det virker som du ikke lever et liv du liker, og det virker som du ikke vet hva du liker eller ønsker. Ville tatt tak der, i stedet for å bruke livet på å nå en standard som ingen av oss vet hvem har definert en gang. 

Anonymkode: 19ca0...734

Synes det høres ut som om TS vet akkurat hva hun ønsker, men at hun ikke lever det livet?

Anonymkode: 18cd6...708

Skrevet

Du må snakke fint til deg selv. Å ikke gjøre det bryter deg ned. Øv deg på å snakke positivt til deg selv i tankene. 

Anonymkode: ab92e...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...