Gå til innhold

Nå vil barnas far ha mer kontakt med dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn med 1,5 års mellomrom med en latsabb av en mann.

Han har en god jobb med god inntekt, er en kjekk, snill og på mange måter oppegående, omsorgsfull mann. Men totalt giddalaus når det gjelder "kjedelige" ting. Han betalte for vaskehjelp for å slippe å gjøre noe som helst husarbeid, og bleieskift og nattevåk var det bare jeg som tok meg av. Det ble slutt et halvt år etter at den yngste ble født.

Nå har det gått 5 år, hvor han har hatt samvær annenhver helg, men også tar seg friheten til å f. eks. deise innom i barnehagen nå og da (han er advokat, og har en veldig fleksibel jobb). Han sier at han gjør det fordi han er glad i barna og de er glade i han, og det vet jeg 100%, men det er noe med det å ikke ta forpliktelsene sine seriøst.

Nå har han sagt at han ønsker delt omsorg, og begrunner det med at livssituasjonen hans har blitt bedre og han også er mer moden. Joda, det kan så være, men for meg stinker det av at han på kynisk vis har lempet alt ansvar over på meg i småbarnsfasen med skrik og bleieskift, mens når barna blir mer selvstendige og han kan forme dem i sitt bilde så skal han plutselig være likeverdig forelder.

Det sitter laaaangt inne å ville si ja til delt foreldreansvar…

Hva synes dere?

Anonymkode: e653c...2e8

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør det som er best for barna dine, og legger egne følelser til side.

Anonymkode: 6c43d...8bd

• Liker 26
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene er men kan mor bare bestemme hvor mye omsorg far skal ha ? Du kan selvfølgelig hevde at han ikke er egnet for omsorg også må BV inn og vurdere dette ? 

Anonymkode: b43d6...a49

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

........

Nå har han sagt at han ønsker delt omsorg, og begrunner det med at livssituasjonen hans har blitt bedre og han også er mer moden....................

Hva synes dere?

Det er forskjell på delt omsorg og delt foreldreansvar så det skulle ikke forundre meg om dere allerede har delt foreldreansvar.

Hva tenker du om en ny ordning om du ser bort fra alt som har med økonomi å gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner tankegangen, jeg har også en eks som lempet ansvaret og det kjipe over på meg, men er mer tilstede når barnet er større og "lettere". Irriterende, men jeg tenker bare jeg må fokusere på det som er best for forholdet mellom far og barn. 

Anonymkode: ea527...945

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan reglene er men kan mor bare bestemme hvor mye omsorg far skal ha ? Du kan selvfølgelig hevde at han ikke er egnet for omsorg også må BV inn og vurdere dette ? 

Bv bestemmer ikke noe rundt samvær. Om samværsforelderen ikke er i stand til å ha samvær, må den andre forelderen ta grep og ta saken til rettens vei.

Nå høres det ikke ut som at det er tilfelle  her da. Ts syns bare det er kjipt av far å ville ha mer samvær med barna etter de har blitt mer selvstendige.

Anonymkode: 6c43d...8bd

• Liker 6
Skrevet

Jeg kan forstå far her. For det er jo tross alt dette de anbefaler både fra bv, fvk og andre instanser med kompetanse på små barn i samlivsbrudd. At man (evt) øker samværet ettersom barna blir eldre.

Jeg skjønner at dette er kjipt for deg, men så lenge far en genuin i sitt ønske om å ha barna mer så kan det vel være litt fint også?

Anonymkode: f7e2d...ea1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han har en god jobb med god inntekt, er en kjekk, snill og på mange måter oppegående, omsorgsfull mann. Men totalt giddalaus når det gjelder "kjedelige" ting. Han betalte for vaskehjelp for å slippe å gjøre noe som helst husarbeid, og bleieskift og nattevåk var det bare jeg som tok meg av. Det ble slutt et halvt år etter at den yngste ble født.

Nå har det gått 5 år, hvor han har hatt samvær annenhver helg, men også tar seg friheten til å f. eks. deise innom i barnehagen nå og da (han er advokat, og har en veldig fleksibel jobb). Han sier at han gjør det fordi han er glad i barna og de er glade i han, og det vet jeg 100%, men det er noe med det å ikke ta forpliktelsene sine seriøst.

Nå har han sagt at han ønsker delt omsorg, og begrunner det med at livssituasjonen hans har blitt bedre og han også er mer moden. Joda, det kan så være, men for meg stinker det av at han på kynisk vis har lempet alt ansvar over på meg i småbarnsfasen med skrik og bleieskift, mens når barna blir mer selvstendige og han kan forme dem i sitt bilde så skal han plutselig være likeverdig forelder.

Hva synes dere?

Dette handler jo ikke bare om hva han «vil « , men hva som er barnets beste . Vil nesten si at tiden som kommer nå , er mer krevende enn småbarnsfasen. Når de begynner med skole , lekser og fritidsaktiviteter . Vil han være istand til å følge opp det? Det egner seg jo ikke for «latsabber « . Likens tenårene med barn litt i opprør , enda mer lekser , fritidsaktiviteter og forberedelser til voksenliv , er han istand til å håndtere det? Vil si at småbarnsfasen var den «enkleste « delen av oppveksten . Mulig han har litt vrangforestillinger om hva som venter nå. Hadde ikke automatisk gitt han 50/50 . Heller prøvd meg gradvis frem med 70/30 , 60/40 , å sett hvordan han håndterer det . Det er ingen logikk i at noen som er istand til å fraskrive seg det tyngste ansvaret i 5 år plutselig kan komme inn å kreve delt ansvar . Gradvis opptrapping må vær veien å gå. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Forstår veldig godt at du opplever dette som urettferdig. Virkelig. 

Likevel er det slik verden er. Han har all rett på sin side, og du skal ikke se bort fra at du kommer til å kose deg litt med mer fritid også. 

Barna dine kommer alltid til å være glade i deg. Men de har rett til å være glade i pappaen sin også, selvom han er en latsabb. 

Anonymkode: bcc04...1c4

• Liker 3
Skrevet

Du mener vel delt omsorg, jeg regner med at han har foreldransvaf. Har han ikke det er det bare å gi det for det vil han få uansett. Men delt omsorg kan du greit si nei til hvis du ikke mener det er best for barna.

Anonymkode: 038dd...3f7

• Nyttig 1
Skrevet

Når barna deres blir hornonelle tenåringsbomber som kritiserer dere og krangler med dere hele tiden, blir det mer utfordrende igjen! 
Si ja til delt omsorg nå, så slipper du å ta hovedstøyten i tenårene også. 

Anonymkode: 489dc...d3c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei mor kan ikke bestemme hvor mye omsorg far skal ha. Men hvis de ikke blir enige seg i mellom så må han ta saken til retten for å få mer omsorg. Familievernkontoret er en mulighet i første omgang, men de kan ikke bestemme, det må være en enighet foreldrene imellom også der.

Anonymkode: c9934...a7a

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forstår veldig godt at du opplever dette som urettferdig. Virkelig. 

Likevel er det slik verden er. Han har all rett på sin side, og du skal ikke se bort fra at du kommer til å kose deg litt med mer fritid også. 

Barna dine kommer alltid til å være glade i deg. Men de har rett til å være glade i pappaen sin også, selvom han er en latsabb. 

Anonymkode: bcc04...1c4

Han har ikke nødvendigvis ALL rett til å gå inn og ut av ansvarsrolle som han vil. Hvis man går rettens vei,  vil begges omsorgsevner  bli grundig  utredet . Er  ikke  så sikker på at han ville blitt tilkjent 50/50 i omsorg . 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon, og jeg skjønner at det føles urettferdig og hele pakka. Men her må du bare tenke på barnas sitt beste. 

Anonymkode: d7386...75f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skriver at han er snill og på mange måter omsorgsfull. Enn om du sier det til han at du forstår og setter pris på at han er mer interessert i barna nå. Og at du også setter skikkelig pris på det om han prøver å se dette fra din side. Altså hvordan du har stått på i årevis og så skal han inn og ta mer ansvar nå som det er blitt enklere.

Hvis dette er noe han er interessert i å ta innover seg så hadde jeg spurt om han kunne vurdere å kompensere meg rundelig økonomisk eller på andre måter for fraværet sitt. Men dette har det ingen hensikt å ta opp hvis han ikke er interessert i å se dette fra din side.

For det høres ikke ut som om du er i mot at han har mer samvær, det er urettferdigheten som gnager. Og jeg tror anerkjennelse fra han kan føre til at det er mye enklere for deg å samarbeide med han.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner du føler det er urettferdig. Har det akkurat på samme måte. Det har nesten ikke vært hjelp å få de første tre årene av barnas liv. Melder seg helt ut. Når de nærmer seg tre kommer han plutselig på banen og skal være superpappa. Han forstår ikke hvorfor barna er mammadalter.............

Anonymkode: fffb2...f8b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Far er ikke blitt bedre eller har skjerpet seg, barna er større, og det er mindre stress og arbeid med dem. Derfor vil han ha mer samvær. 

Anonymkode: 01524...02d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Abendstern
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far er ikke blitt bedre eller har skjerpet seg, barna er større, og det er mindre stress og arbeid med dem. Derfor vil han ha mer samvær. 

Anonymkode: 01524...02d

Dreier dette som deg og han eller hva som er best for barna? 

Skrevet

Hvis han er advokat, og dette går til retten om du nekter ..... ja, så har du nok tapt.

Anonymkode: 499cd...10d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...