Gå til innhold

Jeg tjener dobbels så mye som eks, men jeg gruer meg til å kreve bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 4 barn, eks har alltid betalt boliglån, jeg har betalt husleie som er nå like mye som boliglånet, uten om det har jeg betalt alt. mat, forsikring på 2 biler, bompenger, idrett til alle barn, skolemelk, telefon, strømmetjenester, klær til barna osv. pga av det har jeg aldri penger til overs, jeg har ikke kjøpt meg klær foruten om noen basisklær som truser og sokker på 14 år, eks har kjøpt seg klær og brukt egne penger til interesser, etter at det ble slutt har jeg begynt å kreve eks å betale halvparten, han er nå harnisk for han har ingen penger, å han mener jeg skal forsørge barna for jeg tjener mer enn han, etter så mange år, hvor jeg aldri har kunne bruke noe på meg selv, så merker jeg hvor deilig det er at eks også må bidra, nå står jeg og må velge om jeg vil kreve eks for bidrag, eller om jeg må stå alene, han er rasende for han ikke har penger til kos lengere men føler at det ikke er mitt problem, samtidig som jeg har dårlig samvittighet, for jeg vil jo ikke at han skal ha det kjipt. Jeg har akkurat flyttet ut, om eks betaler noe vil jeg ikke ha overflod, men jeg vil ha litt igjen som jeg eller familien kan kose seg med

Anonymkode: 07214...831

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og eksmannen inngikk privat avtale med at han kunne betale 3000 tilsammen for begge barna i måneden, grunnet han er veldig dårlig økonomisk, altså han har alltid brukt penger på seg selv, ikke betalt regninger, osv. Også at det da skulle gå via NAV innkreving,  da vil jeg alltid få pengene uansett.

Anonymkode: 0131a...5af

• Liker 1
Skrevet

Om dere ikke blir enige vil NAV kunne blande seg inn, eller dere kan be NAV fastsette månedsbeløp. Da settes det etter prosent hvor mye dere har barna hver og etter inntektene. Før du eventuelt bestemmer deg for å blande inn NAV, finn ut hvilke regler de opererer etter så ikke overraskelsen blir alt for stor. Av det lille jeg har sett så vektlegger de prosent samvær (altså hvor de bor mest) mer enn inntekt så hvis barna er mest hos deg vil han måtte betale en del tusenlapper hver måned for det.

Anonymkode: 0dbab...0f4

Skrevet

Du har jo vært dumsnill i mange år da.

Men om du tjener dobbelt så mye - er du sikker på at det ikke er du som blir bidragspliktig til ham….?

For det er mulig.

Sjekk ut bidragskalkulatoren hos NAV.

Har dere barna 50-50 skal alle utgifter for barna, klær, idrett osv deles likt mellom dere to.

Men - han kan likevel kreve deg for bidrag når inntektsforskjellen er så stor.

Det ville antakelig vært klokt av ham å be om at bidraget beregnes av NAV…

Anonymkode: 32a1c...9f6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Om dere ikke blir enige vil NAV kunne blande seg inn, eller dere kan be NAV fastsette månedsbeløp. Da settes det etter prosent hvor mye dere har barna hver og etter inntektene. Før du eventuelt bestemmer deg for å blande inn NAV, finn ut hvilke regler de opererer etter så ikke overraskelsen blir alt for stor. Av det lille jeg har sett så vektlegger de prosent samvær (altså hvor de bor mest) mer enn inntekt så hvis barna er mest hos deg vil han måtte betale en del tusenlapper hver måned for det.

Anonymkode: 0dbab...0f4

Jeg har foreldre ansvar og omsorg, han har kun besøk under tilsyn

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 4.11):

100 % ?

Anonymkode: cb2c4...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 3.11):

Krev bidrag via NAV, og la de ta kranglene med han. På tide at han bidrar for ungene sine! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 4.11):

Under tilsyn? 
Er han under poltitetterforskning ? 

Anonymkode: 99abc...544

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

100 % ?

Anonymkode: cb2c4...529

De har vel neppe delt omsorg når det er samvær under tilsyn.

Anonymkode: 124e5...eb4

• Liker 1
Skrevet

Så klart skal du kreve han for bidrag! Det er penger til barna dine, for å sikre at de har det best mulig. Far får være egoistisk igjen når barna er ferdig med vgs. Han bure være takknemlig for de 14 årene han fikk.

Anonymkode: 97a1a...2c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 3.23):

han mener jeg skal

Ja vel, la han bare mene det. Det har ikke noe å si.

Ta bidraget via Nav, la de beregne det og kreve det inn. Du trenger ikke hans tillatelse forå gjøre det. Det er også hans barn, ergo er han også ansvarlig for å forsørge de på lik linje som deg.

Drit i hva han mener. Det er irrelevant.

føler at det ikke er mitt problem

Du trenger ikke å føle det engang, det er ikke ditt problem! Han har hatt alle muligheter til å spare seg opp i og med at han ikke har bidratt opp gjennom årene. Bu-fuckings-hu-

Nav! Ikke ta diskusjonen med han. Sier han noe, henvis han til nav. Han får ta den diskusjonen med de.

Anonymkode: 15142...e41

• Liker 1
Skrevet

Be NAV regne ut, så kan han ikke klage til deg om det er "urettferdig". Det koster å ha barn.

Anonymkode: 32948...8d5

Skrevet

Vi har 4 barn, eks har alltid betalt boliglån, jeg har betalt husleie som er nå like mye som boliglånet, uten om det har jeg betalt alt. mat, forsikring på 2 biler, bompenger, idrett til alle barn, skolemelk, telefon, strømmetjenester, klær til barna osv. pga av det har jeg aldri penger til overs, jeg har ikke kjøpt meg klær foruten om noen basisklær som truser og sokker på 14 år, eks har kjøpt seg klær og brukt egne penger til interesser, etter at det ble slutt har jeg begynt å kreve eks å betale halvparten, han er nå harnisk for han har ingen penger, å han mener jeg skal forsørge barna for jeg tjener mer enn han, etter så mange år, hvor jeg aldri har kunne bruke noe på meg selv, så merker jeg hvor deilig det er at eks også må bidra, nå står jeg og må velge om jeg vil kreve eks for bidrag, eller om jeg må stå alene, han er rasende for han ikke har penger til kos lengere men føler at det ikke er mitt problem, samtidig som jeg har dårlig samvittighet, for jeg vil jo ikke at han skal ha det kjipt. Jeg har akkurat flyttet ut, om eks betaler noe vil jeg ikke ha overflod, men jeg vil ha litt igjen som jeg eller familien kan kose seg med

Syns det er helt på sin plass at han betaler det han skal! Hannes barn og du har betalt alt i alle år!

Kjøp noe til deg selv. Du har lov og fortjent det!

Anonymkode: 79f13...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...