Gå til innhold

Kan årsaken til tannverk være bruk av halspastiller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med periodevis tannverk i ca 3 år nå. Det kommer og går i perioder og er alltid i samme tann / samme område i munnen. Jeg har prøvd å se om det er et mønster for å finne ut hvorfor jeg får det, og har funnet ut at hver gang jeg tar repsils trigger det tannverken min. Sliter mye med vondt i halsen om nattaen og sovner da gjerne med en repsils i munnen, og da har jeg tannverk i dager etterpå. Kan jo ikke vite for sikkert at det er det, men har merket at jeg ofte får tannverk ved forkjølelse og igår «testet» jeg å ta en repsils og da fikk jeg tannverk. Har vært hos tannlege og de finner ingenting galt!

Anonymkode: 62e9c...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du anspenner deg sikkert ubevisst for å ikke svelge pastillen. Er forresten utrolig skadelig mot tennene dine. Syrebombe direkte mot tanna i 8 timer. Du må passe på.du har vondt i halsen på natten fordi du sover med åpen munn.

Anonymkode: 833cf...034

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stramme muskler i nakke/skulder, lichen, for hard bruk av tannbørste kan feks være årsaker som kommer og går. Jeg har hatt de alle.

Anonymkode: 12f94...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en tynn ullhals og ha den på om natta i stedet. Jeg tipper du enten begynner å tygge på repsilsen og kanskje også fortsetter å tygge på den siden slik at du til dels skjærer tenner akkurat der du pleier å få tannverk, fordi du både tygger og gnisser så blir også musklene slitne, noe som kan føre til mer følelse av tannverk.

Opplever du mye sår hals innvendig, hjelper det til dels å sove med en hals. Hvis det i stedet egentlig er nakken som er problemet, men bare oppleves som sår hals, burde du vurdere en annen pute. Puteskift kan også hjelpe hvis du har en tendens til å ligge med kjeven på full åpning, noe som kan framprovosere sår hals om natta fordi du ender med å puste med åpen munn.
Er du i tillegg tett i nesen, vil det også hjelpe mot munnpusting hvis du skyller nesen skikkelig før sengetid, enten med saltvann eller saltvannspray, og evt en liten dusj vanlig nesespray for å holde nesen åpen over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...