Gå til innhold

Jobb eller hobby - om å bidra i ekteskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en av partene ikke har vanlig jobb, men er «selvstendig næringsdrivende» og gjør noe andre karakteriserer som en hobby. Er dette egentlig en jobb? 

Konkret, la oss si at hobbyen har generert en inntjening på 1 million på fire år. Høres ok ut. Men utgiftene til hobbyen som partner har dekket, er på 500.000. 

Da er jo brutto inntekt bare 125.000 i året. Veldig dårlig betalt, mer som en 25 % stilling. 

Parten mener selv h*n bidrar like mye som parten i fulltids jobb og mener alltid at personen i jobb skal dekke opp for manglende inntekt. Ektefellen mener h*n må få seg en ekstrajobb. 

Hva mener KG!

Anonymkode: 8cd63...740

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva KG mener er jo fullstendig irrelevant.

I et ekteskap blir man enig med ektefellen om hvordan man gjør ting, på alle områder.

Greier man ikke bli enig har vi en ordning som heter skilsmisse...

Anonymkode: af2d1...dfc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis en av partene ikke har vanlig jobb, men er «selvstendig næringsdrivende» og gjør noe andre karakteriserer som en hobby. Er dette egentlig en jobb? 

Konkret, la oss si at hobbyen har generert en inntjening på 1 million på fire år. Høres ok ut. Men utgiftene til hobbyen som partner har dekket, er på 500.000. 

Da er jo brutto inntekt bare 125.000 i året. Veldig dårlig betalt, mer som en 25 % stilling. 

Parten mener selv h*n bidrar like mye som parten i fulltids jobb og mener alltid at personen i jobb skal dekke opp for manglende inntekt. Ektefellen mener h*n må få seg en ekstrajobb. 

Hva mener KG!

Jeg vet at jeg absolutt ikke hadde fikset en sånn situasjon. Da hadde jeg flyttet ut og latt partner ordne seg økonomisk selv med de midlene hen har som inntjening for å klare seg i hverdagen. Maken for en oppførsel! Om boligen er eid av deg hadde jeg solgt og flyttet inn i noe nytt alene, fin måte å få kommet seg ut av greia på i det minste. Fin måte å få partner til å innse realiteten på kanskje? Alvoret må gå opp for denne personen til slutt. 

• Liker 3
Skrevet
Fighter83 skrev (43 minutter siden):

Jeg vet at jeg absolutt ikke hadde fikset en sånn situasjon. Da hadde jeg flyttet ut og latt partner ordne seg økonomisk selv med de midlene hen har som inntjening for å klare seg i hverdagen. Maken for en oppførsel! Om boligen er eid av deg hadde jeg solgt og flyttet inn i noe nytt alene, fin måte å få kommet seg ut av greia på i det minste. Fin måte å få partner til å innse realiteten på kanskje? Alvoret må gå opp for denne personen til slutt. 

For et hysteri.

Anonymkode: c4ea4...afa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Første trinn - slutt å spons utgifter for enkeltmannsforetaket.

Det får vedkommende dekke selv, via hva hn klarer å generere av inntekt.

Å dekke utgiftene lar hn leve i fantasien ‘men jeg tjente jo en million’, når realiteten er kun 500 000.

Og det på 4 år.

Er dere gift, så har du forsørgingsplikt. Men det går jo på hus, hjem, mat og slikt. Du har ingen plikt til å sponse enkeltmannsforetak.

Du kan heller ikke tvinge personen til å jobbe. 😕 men slik du forteller det fremstår det totalt urimelig, spesielt når dere ikke er enige om utgiftsdekning og det ikke har vært noen avtale om dette?

Hn kan kanskje legge ned like mange timer som i full jobb…? Men når lønnsomheten er så lav, så må det sees på mer som en bigeskjeft.

At det hn driver med har preg av hobby er egentlig litt underordnet, og uvesentlig. Ikke noe du bør gjøre et poeng av. For hadde det generert nok inntekt ville det jo ikke vært noe problem.

Om dialogen føles låst, ville jeg forsøkt familievernkontoret.

Men slutt å betal utgifter for enkeltmannsforetaket!

Anonymkode: 55a10...420

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på å forsørge et voksent menneske som selv kunne jobbet, uansett om vi var gift eller ikke.

Sitte og more seg med hobbyen sin hver dag og la ektefellen forsørge seg og ev barn? Sleipt og frekt. 

Anonymkode: f1241...661

• Liker 2
Skrevet

La meg gjette, det er snakk om MLM som for eksempel NuSkin, Herbalife eller lignende. Man må slutte å sponse «bedriften» fra egne midler, for det kan ikke være en heltidsjobb om det ikke går rundt.. 

Anonymkode: b0ffb...d4f

• Liker 2
Skrevet

Så lenge vedkommende er frisk og oppegående og klarer å jobbe så hadde jeg nok ikke være helt fornøyd med at vedkommende ikke har en annen jobb ved siden av. Hvor mye tid brukes til denne jobben. Klarer dere dere økonomisk slik ståa er nå?  Det er vanskelig for utenforstående å svare noe konkret, dere kjenner situasjonen best selv. Men sånn min umiddelbare reaksjon er at det høres ikke greit ut siden det genererer såpass lite inntekt. 

Anonymkode: a5fac...6d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er snakk om en virksomhet som over år kan gå med et stort overskudd, så ville jeg støttet min partner i oppstarten. Og oppstart av en virksomhet kan fort ta 1- 10 år, alt etter innsats og grunnlag. 

Men dette forutsetter at omsetning og resultat gradvis blir større år for år, slik at man kan se for seg at dette virkelig kan gå an å leve av etter hvert, gjerne med et stort overskudd etter oppstartperioden. 

Hvis dette kun er noe vedkommende gjør for moro, innsatsen er mindre enn man forventer, og motivasjonen kun er for hobbybiten, så ville jeg nok satt ned foten og bedt om at partner tok en normal jobb og tok hobbybiten på fritiden. 

Skrevet

Det er ikke en virksomhet, men kan kanskje sammenlignes med en kunstmaler som bruker mye penger på maling, leie av studio, lerret etc. 

Og mener hun har bidratt til familieøkonomien med 1 million siste fire år, når realiteten er 500.000. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ikke en virksomhet, men kan kanskje sammenlignes med en kunstmaler som bruker mye penger på maling, leie av studio, lerret etc. 

Og mener hun har bidratt til familieøkonomien med 1 million siste fire år, når realiteten er 500.000. 

Vedkommende burde lære seg enkel matte. 

Nei, den med fast inntekt skal ikke betale for denne hobbyen.

Anonymkode: 3045e...9e1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da slutter du umiddelbart å sponse utgiftene til denne bigeskjeften, og opplyser henne om at det for det første ikke dreier seg om 1 million siden utgiftene må trekkes fra, og som et apropos så hadde det vært svært lite fordelt på 4 år selv om inntjeningen hadde vært denne millionen hun påstår (1 million delt på 4 år = 250 000,- i året = svært lite ift. en fulltidsjobb. Og når realiteten er halvparten av det igjen, altså 125 000,- i året så kan hun i grunn droppe hele greia og ta seg en deltidsjobb på Rema og likevel øke inntjeningen sin)

Anonymkode: d4cef...4a7

• Nyttig 1
Skrevet

Det kan ingen svare på. Hvis du synes det er ugreit, så er det ugreit. Da spiller det ingen rolle om f.eks. min mann hadde syntes det var helt greit å sponse dette. 

Uansett så er det snakk om at den men «normal» jobb sponser den andre her. Å tjene 125 000 før skatt er ikke en jobb, det er bare litt mer  enn en student har. Og alle studenter jeg vet om må jobbe i tillegg. Så hun lever jo på deg her.

Anonymkode: 6949e...cbe

• Liker 2
Skrevet

En må se på inntekt i forhold til tid som går med. 

Og tid i forhold til hva som kreves i forholdet.

Og hvordan økonomien skal fordeles i forholdet. 

Videre har fremtidsutsiktene mye å si.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

La meg gjette, det er snakk om MLM som for eksempel NuSkin, Herbalife eller lignende. Man må slutte å sponse «bedriften» fra egne midler, for det kan ikke være en heltidsjobb om det ikke går rundt.. 

Anonymkode: b0ffb...d4f

Om en har fradrag på alle disse pengene, hjelper det på.

Anonymkode: c4ea4...afa

Skrevet

Har dere prøvd sette dere ned, og snakke sammen? Se over inntekter og utgifter? Og kommunisere med hverandre?

Anonymkode: 67ae4...fbf

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet høres det ut som en dårlig deal. Men det er flere måter å bidra til felleskapet på. Dersom personen mener at h*n bidrar like mye fordi vedkommende gjør alt hjemme (husvask, klesvask, plenklipp, snømåking, handling, matlaging), så kan jeg kanskje være med på at det er ok for begge parter. Dette medfører jo at den som har lønnet arbeid får mer fritid.

Anonymkode: 87558...264

• Liker 2
Skrevet

Er dette en investering for fremtiden? Da hadde jeg akseptert å stille opp over en viss periode, for å gi partneren min mulighet til å bygge opp en virksomhet. 

Er 125.000,- minus skatt den forventede årsinntekten, og vedkommende ikke gidder å bidra mer økonomisk? Det hadde jeg ikke vært interessert i å sponse. Ikke i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så dette var helt riktig gjettet altså:

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å dekke utgiftene lar hn leve i fantasien ‘men jeg tjente jo en million’, når realiteten er kun 500 000. 

Det første du bør kreve er at økonomien i enkeltmannsforetaket holdes separat fra deres hverdagsøkonomi.

Inntekter og utgifter må gå via egen konto, regnskap føres osv.

Så får hn heller ta ut lønn, når det er mulig.

Sett dere også ned og gå gjennom felles økonomi sammen. Sett opp regnskap/budsjett for året. Hvor mye koster leveutgifter deres? Hvor stor/liten andel av  dem dekker hn?

Konkretiser og sett opp rammer.

For hn lever i fornektelse og fantasiland. Antakelig vet hn nok godt innerst inne at denne virksomheten ikke bærer seg som levebrød. Men det kan være vanskelig å innrømme, om en har jobbet mye med det, investert tid og innsats.

Da er det lett å gripe tip halmstrået ‘men jeg tjente en million’.

Og helt ‘glemme’ at utgiftene er dekket av deg. ‘Glemme’ fordi hn vet nok dette egentlig godt med seg selv.

Bruk evt dette med dyrtid og økte leveutgifter som brekkstang for å insistere på at dere må få inn mer penger i familieøkonomien. At selv en 50 % stilling vil kunne hjelpe dere mye i nå.

Og vis i regnskaper/budsjett hvordan dere vil få det økonomisk romsligere.

Er hun ikke villig til noe av dette, har du i grunn ikke annet valg enn å vurdere om du vil bli værende i forholdet 😕 

Du får spørre hvordan hn ser for seg å leve på egen inntekt om dere skiller lag…?

Men uansett - slutt å dekk utgifter for enkeltmannsforetaket!

Dra det sløret vekk fra øynene.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...