Gå til innhold

Kjenner ikke at han skal kaste opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stesønn på 13 år. I kveld kom han inn å sa at han hadde vondt i magen. Smertene kom tagvis i noen timer. Jeg spurte om han var kvalm. Det var han ikke. Plutselig kaster han opp på gulvet. Jeg ble litt irritert og spurte om hvorfor han ikke sa ifra så hadde jeg hentet ei bøtte. Han kjente ikke at det kom før det var for seint. Så sier han at akkurat det samme har skjedd hjemme hos mammaen 3-4 ganger det siste året. Er det ikke rart at han ikke kommer seg på toalettet? Og det er vel ikke å ha magesmerter og oppkast etterpå flere ganger.? Han sier at etter han har kastet opp så går smertene bort 

Anonymkode: cc64c...a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stesønn ja.

Anonymkode: 59193...9c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stesønn ja.

Anonymkode: 59193...9c1

?

Skrevet

Jeg har et barn med cøliaki som kaster opp av gluten. Når det skjer kommer det brått og omtrent uten forvarsel overhode. Rekker hun å snu seg for å ikke treffe noe er det maks.

Anonymkode: 28ddf...635

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har et barn med cøliaki som kaster opp av gluten. Når det skjer kommer det brått og omtrent uten forvarsel overhode. Rekker hun å snu seg for å ikke treffe noe er det maks.

Men ikke magesmerter først? Han har det i noen timer før han kaster opp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men ikke magesmerter først? Han har det i noen timer før han kaster opp 

Alle reagerer forskjellig, men hvis oppkastet kommer uten grunn kan det være lurt å be legen om en blodprøve for å sjekke.

Skrevet

Sånn ble jeg av noro virus. Hadde ikke noe særlig kvalme, ikke noe jeg tenkte over, før det plutselig bare kom opp… 🤮

Om han har litt lette mageplager kronisk, cøliaki, matintoleranse av noe slag - så kan han være vant til at magen kjennes hele tiden. At det ikke er noe han tenker over, for det er alltid slik.

Sånn hadde jeg det før mine matintoleranser ble diagnostisert. Hadde ikke opplevd selv at jeg var kvalm, eller hadde noe særlig vondt i magen.

Men innimellom kom bare alt opp.

Var fryktelig vanskelig å se et mønster i det. For jeg kunne spise litt av det jeg ikke tåler så godt, uten å spy. Men spiser jeg litt av det samme flere dager på rad, da blir det for mye for kroppen.

Da er det akkurat som om kroppen vil kvitte seg med ‘giften’ og bare vrenger magen tom. 😕 

Det kommer fryktelig plutselig. Også kjennes det bedre etterpå. Uten at jeg følte meg spesielt kvalm på forhånd.

Anonymkode: 32d7f...bd6

• Liker 2
Skrevet

Ville tatt en tur til lege, ikke helt normalt å ha flere ganger nei.

Ang plutselig oppkast så er jeg også slik. Kan kjenne meg litt "uggen" også plutselig kommer det. Må alltid ha tilgjengelig noe å spy i umiddelbar nærhet viss jeg er dårlig. Har selvfølgelig hatt vanlig omgangssyke o.l og da er jeg kvalm på en helt annen måte. 

Anonymkode: 434f4...623

Skrevet

Sånn er jeg også. Kjenner det ikke før det plutselig kommer uten forvarsel. 

Anonymkode: a2b72...48b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånn ble jeg av noro virus. Hadde ikke noe særlig kvalme, ikke noe jeg tenkte over, før det plutselig bare kom opp… 🤮

Om han har litt lette mageplager kronisk, cøliaki, matintoleranse av noe slag - så kan han være vant til at magen kjennes hele tiden. At det ikke er noe han tenker over, for det er alltid slik.

Sånn hadde jeg det før mine matintoleranser ble diagnostisert. Hadde ikke opplevd selv at jeg var kvalm, eller hadde noe særlig vondt i magen.

Men innimellom kom bare alt opp.

Var fryktelig vanskelig å se et mønster i det. For jeg kunne spise litt av det jeg ikke tåler så godt, uten å spy. Men spiser jeg litt av det samme flere dager på rad, da blir det for mye for kroppen.

Da er det akkurat som om kroppen vil kvitte seg med ‘giften’ og bare vrenger magen tom. 😕 

Det kommer fryktelig plutselig. Også kjennes det bedre etterpå. Uten at jeg følte meg spesielt kvalm på forhånd.

Anonymkode: 32d7f...bd6

Han er bra igjen i dag. Kastet opp 2 ganger i går kveld og sov hele natten. 

Skal si til far at han eller mor bør ta han med til legen. 

Han sier selv at han ikke vet om han ikke tåler noe mat. De gangene det har skjedd så har han spist forskjellig mat 

Skrevet

Har en 15-åring som ikke klarte å komme seg på do før han måtte spy for litt siden. Følte seg ikke i form, litt hodepine og slapp, men spyingen kom helt ut av intet og han kunne ikke holde seg.  Han følte seg bedre etter å ha spydd. Spying uten omgangssyke kan komme av mye rart.  Og nei, man kan ikke alltid holde seg. 

Anonymkode: f9f2a...305

• Liker 1
Skrevet

Å spy på gulvet er sånn som kan skje, å ikke verdens undergang. Unødvendig å bli sur for noe sånt. Selv om man har vondt i magen så betyr ikke det at man må spy, å noen ganger kan det komme uten forvarsel (uggenhet osv). 

Anonymkode: 7e2fc...5ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...