AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #21 Skrevet 20. februar 2023 Jeg kjøpte min for noen uker siden, Cura pearl på salg hos Jysk. Er veldig fornøyd hittil! Føler jeg endelig oppnår mer av den dype søvnen. Jeg veier 62kg og kjøpte en på 7kg, passe tung for meg. Er ganske fysisk svak pga sykdom, så noe tyngre hadde jeg ikke klart å håndtere. Følte meg litt støl etter de første nettene. Jeg syns ikke den oppleves varm. Hittil har jeg sovet med den over en tynn fiberdyne, har det kaldt på soverommet. Det føles litt tett og tungt, men det er jo litt av poenget. Anbefaler i alle fall alle som er nysgjerrig å teste. Du får sannsynligvis solgt den igjen på finn om det ikke passer deg likevel. Anonymkode: 17a5a...66a 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #22 Skrevet 20. februar 2023 Myrmica skrev (10 timer siden): Dere som bruker vektdyne, blir det varmt og tett? Nysgjerrig på å prøve, men jeg blir fort klam og svett under min lette fiberdyne, så er redd det ville blitt for varmt 😅 Nei, de er tvert imot litt svalere/kjøligere enn vanlige dyner. På vinterstid blir det faktisk litt for kaldt med bare vektdyna. Jeg bruker da en vanlig dyne i tillegg, enten oppå eller under vektdyna. Samboer syns det blir styrete med to dyner, så han bruker ikke vektdyna si om vinteren. Made4u skrev (20 timer siden): Min tanke er at det er psykiske heller enn fysiske grunner som medfører at noen mennesker sover dårlig, heller enn å gå til innkjøp av vektdyne så burde dem det gjelder gjøre noe med de psykiske grunnene til hvorfor de sover dårlig. Det blir å angripe egne problemer på helt feil måte, å betale overpris for en dyne ingen skulle måtte trenge, og med det tenke at nå er alt så mye bedre og problemene er løst. Nei, slik er det ikke. For min egen del har jeg alltid mislikt lette sommerdyner, tepper etc når jeg skal sove. Det er liksom noe som mangler, jeg føler meg utildekket og sårbar. Nesten som hvis et dyr skulle lagt seg til å sove i åpningen av hiet, utsatt for vær, vind og farer i stedet for helt inne i hiet, i ly for været og i skjul fra fiender. Vektdynen blir på en måte hiet mitt. Jeg føler meg trygg og beskyttet. Kanskje er det noe terapi jeg burde jobbet med i stedet, men vektdynen er billigere på sikt. Anonymkode: f668c...381 1
Gjest Made4u Skrevet 20. februar 2023 #23 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, de er tvert imot litt svalere/kjøligere enn vanlige dyner. På vinterstid blir det faktisk litt for kaldt med bare vektdyna. Jeg bruker da en vanlig dyne i tillegg, enten oppå eller under vektdyna. Samboer syns det blir styrete med to dyner, så han bruker ikke vektdyna si om vinteren. For min egen del har jeg alltid mislikt lette sommerdyner, tepper etc når jeg skal sove. Det er liksom noe som mangler, jeg føler meg utildekket og sårbar. Nesten som hvis et dyr skulle lagt seg til å sove i åpningen av hiet, utsatt for vær, vind og farer i stedet for helt inne i hiet, i ly for været og i skjul fra fiender. Vektdynen blir på en måte hiet mitt. Jeg føler meg trygg og beskyttet. Kanskje er det noe terapi jeg burde jobbet med i stedet, men vektdynen er billigere på sikt. Anonymkode: f668c...381 Selv kan jeg sove med tung dyne, lett sommerdyne eller teppe, eller naturell og uten noe bredd over meg... Sover like godt i alle tilfeller og om sommeren er det siste best. Det ligger jo i hodet, men jeg forstår jo hva du mener med å føle deg utildekket og sårbar (følte jeg også i starten når jeg var yngre uten dyne eller noe bredt over meg, men slik er det ikke lenger). Men nå kan jeg sove i et rom med lyd på konsert-nivå eller et rom fylt med venner som sågar tidvis dulter fysisk bort i meg, jeg bruker ikke energi på å irritere meg over forstyrrelser. Andre derimot, de reagerer på det minste og irriterer seg over alt, jeg stenger derimot omgivelsene ute når jeg vil sove. Det eneste som tar søvn fra meg er dataskjermen og det at jeg er et B-menneske, elleri perioder tanker og følelser. Men da er vi jo inne på mitt poeng, altså at det sitter i hodet og at det har sine psykiske årsaker. Snart leggetid her nå, for tiden sover jeg veldig greit, mest fordi dette er en veldig grei periode synes jeg. Og da er man desto opplagt, så jeg vil få en energisk dag på jobben i morgen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #24 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 0.55): Vurderer vektdyne, men har liksom som mål å ikke kjøpe ting jeg ikke strengt tatt trenger. Har vanlig fiber. Men jeg har det med å våkne om natten og ligge urolig. Noen med erfaring? Anonymkode: 6f116...b8f Absolutt. Som å få klem hele natten. Uvant i starten men svært uunnværlig etterhvert. Clas Ohlsson pleier å ha tilbud til 500kr. Verdt å prøve ut. Husk at anbefalt er 10% av kroppsvekt. Anonymkode: a7793...073
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #25 Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei, de er tvert imot litt svalere/kjøligere enn vanlige dyner. På vinterstid blir det faktisk litt for kaldt med bare vektdyna. Jeg bruker da en vanlig dyne i tillegg, enten oppå eller under vektdyna. Samboer syns det blir styrete med to dyner, så han bruker ikke vektdyna si om vinteren. For min egen del har jeg alltid mislikt lette sommerdyner, tepper etc når jeg skal sove. Det er liksom noe som mangler, jeg føler meg utildekket og sårbar. Nesten som hvis et dyr skulle lagt seg til å sove i åpningen av hiet, utsatt for vær, vind og farer i stedet for helt inne i hiet, i ly for været og i skjul fra fiender. Vektdynen blir på en måte hiet mitt. Jeg føler meg trygg og beskyttet. Kanskje er det noe terapi jeg burde jobbet med i stedet, men vektdynen er billigere på sikt. Anonymkode: f668c...381 Jeg opplever heller tvert i mot at vektdynen regulerer seg bra selv. Kjøligere om sommeren og varmt om vinteren. Akkurat passe. For kaldt, så bruk et teppe i tillegg. Anonymkode: a7793...073
Sheik Skrevet 20. februar 2023 #26 Skrevet 20. februar 2023 Har slitt med dårlig søvn halve livet. Lå veldig urolig. Jeg ligger mer rolig nå med vektdyne. Jeg sover bedre enn før, ikke optimalt, men i stedet for å ikke sove noe, får jeg i det minste sove NOE. Flere podcaster jeg hører på reklamerer for vektdyne, så jeg brukte rabattkode fra dem (kan også brukes med tilbud på nettbutikken til Cura). Så jeg synes den er verdt det! Synes ikke den bråker, og synes heller ikke den er varmere enn andre dyner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå