Gå til innhold

Er det uhøflig å si HÆ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra en annen tråd.

Jeg er opplært til at det er uhøflig å si HÆ?, når man ikke forstår/hører hva andre sier. Hender selvsagt jeg sier det i uformell setting (familie/venner), men i liten grad til ukjente, i jobbsammenheng osv.

Jeg påpekte i en annen tråd at jeg synes det er uhøflig å si, men har blitt møtt med mange andre meninger, som at det er dialekt å si HÆ?, at folk på Østlandet er så fine at de ikke kan si HÆ?, at det er like høflig å si HÆ? som å si hva/hva sa du/jeg hørte ikke hva du sa/unnskyld mm.

Er det jeg som er snerpete, som synes det er uhøflig å si HÆ?

Og for all del; hvorvidt man sier HÆ? eller ei er ingen indiakasjon på om man er en snill person eller ei. Men det er nå en gang slik at visse måter å ordlegge seg på og visse handlinger oppfattes som mer/mindre høflige enn andre. og for noen er det å være høflig noe man ønsker å være.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Er enig med deg. Jeg kan godt si hæ til venner eller familie i en uformell sammenheng, men ikke til fremmede eller i formelle sammenhenger.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg sier 'hæ', annet enn kanskje på msn eller noe sånt - litt på tull. Ellers tror jeg heller jeg sier 'hm?', 'hva sa du?', eller 'en gang til?'

Jeg synes også i utgangspunktet at det er uhøflig å si 'HÆ?', men det finnes kanskje varianter av det også? Tonefall og slikt, mener jeg.

Skrevet

Jeg synes heller ikke det er spesielt høflig å si "hæ". Jeg sier det nok av og til blandt nærmeste familie, men ikke ellers.

Gjest christineemily
Skrevet

Jeg sier stort sett "hva?" , og lærer barna mine til ikke å si "hæ", men bryr meg ikke om hva andre sier.

Skrevet

Er også opplært til at det er uhøflig.

Synes dessuten det er en uting med folk som sier HÆ støtt og stadig, nærmest uten å tenke seg om eller prøve å høre etter.

Synes faktisk det virker litt uintelligent.

Gjest skindeep
Skrevet

Synest jeg ser for meg en gammel film hvor man sier

"unnskyld, hva sa De?? "

eller bare "unnskyld" ..

Jeg sier nok "hæ", synest ikke det er så veldig uhøflig! Kommer litt an på hvordan man sier det.

Sier man det med en søt liten pikestemme ( øhh..), så blir det nok godtatt! :ler:

Skrevet

Sier man det med en søt liten pikestemme ( øhh..), så blir det nok godtatt!  :ler:

Også på jobbintervju og npr man hilser på kjærestens foreldre første gang?

Gjest skindeep
Skrevet
Også på jobbintervju og npr man hilser på kjærestens foreldre første gang?

Altså, det er liksom "en del" av dialekten vår.. vanskelig å forstå..

Det er ikke så ille å si hæ her som på østlandet kanskje..

Skal man være litt pen på det så sier jeg kanskje "hm" eller "ka" da.. men bruker mest hæ.. og det gjør alle som bor her...

Skrevet

Vel, i min dialekt sier man "Hæ", og det er ikke sett på som uhøflig der jeg kommer fra. MEN siden jeg bor på Østlandet hvor alle synes "Hæ" er uhøflig, så sier jeg stort sett "unnskyld?" i formelle sammenhenger. Desverre passer ikke "hva sa du?" på min dialekt, det høres bare teit ut... "Hm?" fungere også i litt mer uformelle settinger.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Dette tror jeg er fryktelig dialektavhengig. På noen dialekter er faktisk ordet "hæ" den eneste brukbare erstatningen for ordet "hva" i denne sammenhengen. Må man snakke bokmål, plutselig, akkurat de gangene man ikke hører hva folk sier, selv om man snakker dialekt ellers?

Skrevet
Dette tror jeg er fryktelig dialektavhengig. På noen dialekter er faktisk ordet "hæ" den eneste brukbare erstatningen for ordet "hva" i denne sammenhengen. Må man snakke bokmål, plutselig, akkurat de gangene man ikke hører hva folk sier, selv om man snakker dialekt ellers?

Nei.

Jeg spurte bare om hva andre folk syntes. (PS, Ingen snakker bokmål...)

Høres merkelig ut om det på noen dialekter ikke finnes noe ord som sier "unnskyld", "Jeg hørte ikke hva du sa", "kan du gjenta det" og andre tilsvarende uttrykk. Hva slags dialekter er dette, som er så fattige på ord?

Gjest skindeep
Skrevet

Høres merkelig ut om det på noen dialekter ikke finnes noe ord som sier "unnskyld", "Jeg hørte ikke hva du sa", "kan du gjenta det" og andre tilsvarende uttrykk. Hva slags dialekter er dette, som er så fattige på ord?

Det finnes mange dialekter som ikke bruker "unnskyld", "jeg hørte ikke hva du sa", "kan du gjenta det" i dagligtale!

Jeg f.eks kommer fra nordvest landet. Og synest ikke dialekten min er så merkelig...

Skrevet

Vel, jeg er fra Nord-Norge, men synes ikke "hæ" er mer utbredt der enn her i Oslo hvor jeg bor nå. Og jeg er nå vant til å heller si "ka du sa?" eller noe annet istedet for "hæ".

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Nei.

Jeg spurte bare om hva andre folk syntes. (PS, Ingen snakker bokmål...)

Jeg sa at "hæ" er det eneste ordet som erstatter "hva" i denne sammenhengen på bla. min dialekt. Jeg sa ikke et ord om "unnskyld" eller noe av det andre.

Forøvrig synes jeg det er litt håpløst at mange her mener at noen dialekter er mer uhøflige enn andre i egenskap av hvilke spørreord de har.

Skrevet (endret)

Jeg sier hæ, og har aldri hørt noe om at dette er uhøflig. Det er rett og slett unaturlig for meg å si noe annet. Hvis noen mener jeg er uhøflig, eller virker uintelligent får det bare være, for det er absolutt ikke ment slik..

Endret av Milah
Skrevet

HÆ????

Mener dere at "HÆ" er uhøflig?

Er jo bare et slenguttrykk for "HVA" - og da burde det også være like uhøflig.

Jeg sier iallefall aldri "Unnskyld, men hva sa du" eller noe sånt.

Sier nok heller "Hæ, hørte ikke hva du sa, kan du gjenta det"?

Og jeg bor på østlandet..

MEN jeg mener også å huske at jeg ble innprentet i noe om at det var ikkenoe som helt HÆ da jeg var liten... :sjarmor:

Skrevet

Hvorfor må du ha med "hæ" på begynnelsen da? Holder det ikke å si "kan du gjenta hva du da?" eller noe sånt. Hæ er jo helt unødvendig, og høres bare dumt ut. Det er jo knapt et ord en gang, høres bare ut som en merkelig lyd.

Gjest skindeep
Skrevet

Datteren min på 18 mnd går og sier "hæ" hele tiden, så hun er sikkert veldig uhøflig hun da... :ler:

Skrevet

Jeg sier også "hæ" når jeg ikke hører noe. Jeg mener at det er situasjonen tonefallet som avgjør om det er uhøflig eller ikke - ikke selve ordet. Er jeg på jobb kan jeg godt si "unnskyld, jeg hørte ikke" eller "en gang til, jeg hørte ikke" med et smil i stedet for å si hæ, nettopp fordi noen synes det er uhøflig. Er jeg hos svigermor sier jeg det som faller meg inn der og da, heldigvis for meg trenger jeg ikke ta på meg ei høflighetsmaske når jeg er der. Svigermor er også en flittig bruker av ordet "hæ", uten at noen synes det er uhøflig.

Og jeg er også nordlending, hvis det har noe å si. (selv om jeg tror det finnes like mange snerpete nordlandsdamer som synes det er uhøflig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...