AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Dere som er gifte eller samboere med fellesøkonomi; hvordan bruker dere pengene når det er større forskjeller i inntekt mellom deg og partner? Går hele lønningen deres inn på felleskonto hvor man trekker til diverse sparinger og faste utgifter og så deler man den resterende potten til annet bruk? Anonymkode: 34889...216
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Regner ut hvor mye som trengs for å betale faste utgifter. Hver person overfører iht inntekt. Jeg betaler 60% han 40% pga forskjell i inntekter. Vi har da penger igjen til egen disposisjon. Anonymkode: ffa48...464 2
c_buk Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Vi bare betaler for det vi kjøper. Samme hvem det er. Den eneste "fordelingen" vi gjør er at jeg overfører penger til henne hver måned, siden hun betaler lån og fellesutgifter fra sin konto. Er fint at begge har penger på kontoen. Utover det så har vi bare hver vår brukskonto som vi forvalter som vi vil. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Vi fordeler alt vi har på ulike felleskontoer. Kontoene har navn som mat, bil/transport, klær, møbler, sparing barn, reiser, kommunale avgifter, strøm, lån osv.. Hver mnd overføres begge lønninger til disse kontoene. Vi har et likt beløp som går til «mann» og «kone» De kan vi bruke som vi vil. Så vi har helt felles økonomi selv om han tjener mer enn meg. Vi er jo en familie med felles barn. Anonymkode: 38978...1d9 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Vi er gift, uten barn. Vi fører over en sum til felles utgifter og sparing hver mnd. Han fører over en del mer enn meg grunnet høyere inntekt (ca. 40-60). Alt av dagligvarer og annet handler vi inn utenom, men større kjøp som møbler etc. Går ofte fra felles sparekonto evt. At vi putter inn litt fra egne kontoer også. Sparer en del hver for oss også både i fond og ellers. Han handler nok mest mat og slikt, men jeg bruker nok en del mer på interiør og pynt. Trenger en av oss penger til noe så vippser vi hverandre 😅 For oss er det viktig å ha noe egen sparing, det skal lønne seg for han å tjene bedre - derav litt egen sparing. Men han bidrar mye mer økonomisk inn i husholdningen også. Jeg vil kunne kjøpe meg en dyr veske eller jakke uten å måtte spørre eller forklare meg 🤣 Han har litt dyre hobbyer - og bruker nok en del penger på det. Anonymkode: 06d10...02f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Regner ut hvor mye som trengs for å betale faste utgifter. Hver person overfører iht inntekt. Jeg betaler 60% han 40% pga forskjell i inntekter. Vi har da penger igjen til egen disposisjon. Anonymkode: ffa48...464 Dette er delt økonomi, ikke felles økonomi. Anonymkode: 05688...fc2 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er gift, uten barn. Vi fører over en sum til felles utgifter og sparing hver mnd. Han fører over en del mer enn meg grunnet høyere inntekt (ca. 40-60). Alt av dagligvarer og annet handler vi inn utenom, men større kjøp som møbler etc. Går ofte fra felles sparekonto evt. At vi putter inn litt fra egne kontoer også. Sparer en del hver for oss også både i fond og ellers. Han handler nok mest mat og slikt, men jeg bruker nok en del mer på interiør og pynt. Trenger en av oss penger til noe så vippser vi hverandre 😅 For oss er det viktig å ha noe egen sparing, det skal lønne seg for han å tjene bedre - derav litt egen sparing. Men han bidrar mye mer økonomisk inn i husholdningen også. Jeg vil kunne kjøpe meg en dyr veske eller jakke uten å måtte spørre eller forklare meg 🤣 Han har litt dyre hobbyer - og bruker nok en del penger på det. Anonymkode: 06d10...02f Også delt økonomi, ikke felles. Anonymkode: 05688...fc2 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 100% felles, ingen pott eller fordeling eller mitt eller ditt. Vi har ikke samme lønnskonto men hvis jeg vil bruke 10k hos frisøren når han har fått lønn så får jeg han bare til å overføre. Jeg holder kontroll på hvor mye penger som skal inn på mat og regninger og huslån og fond og evt buffer. Resten har vi løpende dialog rundt. Dette fungerer veldig bra og vi har aldri kranglet om penger. Anonymkode: 0f801...dca 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 Alt inn på samme konto. Jeg fordeler til regninger og sparing, resten blir stående på brukskonto som begge har full tilgang på. Felles økonomi. Anonymkode: bfad8...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er delt økonomi, ikke felles økonomi. Anonymkode: 05688...fc2 Det er en måte å gjøre det på som tilpasses inntektene våre og ikke skaper skjevhet. Anonymkode: ffa48...464 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Vi hjelper hverandre. Vi ønsker det beste for hverandre, så trenger ikke tenke på detaljstyring. Alt har fungert bra i alle år. Anonymkode: 8e7b0...c62
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 Vi setter opp et nullbudsjett, lommepenger til hver av oss er en egen post. Vi setter av lik sum lommepenger til begge. Vi har felles brukskonto, regningskonto og sparekontoer. Vi fordeler postene i budsjettet mellom oss og overfører til postene/kontoene vi har ansvar for når lønna kommer inn. Da står lommepengesummen igjen på våre individuelle kontoer, og det bruker vi som vi vil til forbruk eller personlig sparing. Anonymkode: 05688...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #13 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er en måte å gjøre det på som tilpasses inntektene våre og ikke skaper skjevhet. Anonymkode: ffa48...464 Men ts ber om råd til fellesøkonomi... Anonymkode: 05688...fc2 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er en måte å gjøre det på som tilpasses inntektene våre og ikke skaper skjevhet. Anonymkode: ffa48...464 Men det er ikke fellesøkonomi. — Alt går i felles her. Vi gjør det motsatt vei. Er enige om et beløp som er likt for begge, som er ‘lommepenger’. Sånt daglig småforbruk, hobby, frisør, klær. Ut over det fordeles pengene på div kontoer. Regningskonto, jul/gavekonto, feriekonto ol. Resterende står i bufferkonto. Alt til barna går fra felleskonto/matkonto som vi begge har kort på. Skal vi noe dyrere, venninnetur, noe dyrere utstyr til hobby osv så snakket vi om det, og ser om vi har råd og har litt følelse på at det ikke blir helt skjevt, men at begge får unne seg litt ekstra innimellom. Anonymkode: 7e9d1...cff 1
seriousgirl Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 Jeg har de første 8 årene av samlivet vårt tjent mer enn han. Nå siste året tjener han bittelitt mer enn meg. Vi har alltid sett på begges inntekter som begges penger. Jeg har regnet begge inntektene i en totalpott, trukket fra alle regninger/utgifter. Det vi sitter igjen med etter utgifter er betalt, deler vi 50/50. Om en av oss går tom vippser den andre. Jeg tenker sånn at en dag (slik som siste året) så tjener han mer enn meg, og at det mest sannsynlig vil jevnes ut etterhvert. Men jeg ville nok gjort det slik uansett. Dessuten forstår jeg ikke de som tjener mye mer enn partneren sin, og som velger å se på at partneren ikke har råd til å finne på hyggelige ting, mens du selv sitter og har overskudd. Jeg unner jo partneren min å ha det så bra som mulig:) 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 Her har forskjellene vært store begge veier. Vi har gjort det omtrent likt hele veien. Vi har hver vår lønnskonto, felles boliglån, felles høyrentekonto og felles fondssparing. Hver måned går det et større trekk til fondssparingen fra min konto, med unntak av om sparekontoen skal fylles opp (her skal det være nok til planlagte kjøp som ny bil, oppussing, samt alt uforutsett). Boliglån og alle faste regninger går fra hans konto. Ellers kjøper vi bare det vi trenger og det vi ønsker oss, uten diskusjoner med den andre. Ingen av oss er av typen som bruker penger bare fordi vi har det, så det er som regel penger til overs hos begge hver måned. Anonymkode: ca535...0b0
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #18 Skrevet 12. februar 2023 Vi har felles økonomi med tilgang til hverandres konti. Når vi får lønn flytter jeg penger til sparing. Det står igjen penger nok til å dekke regninger og diverse. Regninger kommer mest fra min konto. Så bruker vi penger som vi vil, jeg bruker nok mest, for kjøper klær og ting til barna og eventuelt huset. Skal vi kjøpe noe større, snakker vi sammen. Er det noe igjen på slutten av måneden flytter jeg det til felles sparing. Hjelper at vi har god økonomi, lavt forbruk og kun felles barn. Anonymkode: 3222b...434
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #19 Skrevet 12. februar 2023 Vi overfører en viss sum til faste utgifter begge to og resten setter vi inn på felles buffer/sparekonto. Vi beholder ca 4000 hver på brukskontoer. Anonymkode: 427d1...193
Misanthropis Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 Vi har en felles konto, der lønninger og barnetrygder kommer inn, og der trekkes absolutt alle regninger fra. og vi overfører til barna ved behov og sparekontoer. vi har hvert vårt debetkort på denne kontoen. veldig lett å holde oversikten slik. i tillegg har vi hvert vårt mastercard, som også betales fra felleskontoen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå