Gå til innhold

Strekke ut heklet motiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har heklet en liten duk/brikke og skal lage flere slike for hekle det sammen. Men jeg er ganske ny på hekling og dette som jeg heklet nå buler litt. Er ikke helt flat. Er det noe jeg gjør feil under hekling? Er det bare å fukte det og strekke ut? 

564513F3-2D8C-4127-9F1E-4E3CF8C747E9.jpeg

Anonymkode: 2c530...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slikt må alltid fuktes og strekkes. Min mor pleier å bruke strykejern med damp, med presseklede til de gamle dukene.

Anonymkode: e59d0...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slikt må alltid fuktes og strekkes. Min mor pleier å bruke strykejern med damp, med presseklede til de gamle dukene.

Anonymkode: e59d0...21f

Det er sikkert bare å fukte og strekke. Tenkte litt at det kunne skyldes at jeg hekler for stramt eller evt løst. Heklet denne etter en YouTube video, og la merke til at hennes var så mye flatere. Men det har nok sikkert mye å si hvilket garn som brukes og. Dette var første gang jeg har heklet med et tynt heklegarn. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Lenge siden jeg har heklet duker, men vi hadde en isoporplate som vi festet fuktig duk med knappenåler i utstrukket tilstand og lot den være der til den var tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må blokke det du har laget. Det er helt vanlig å gjøre med duker/løpere, sjal, blondemønstre og annet som hekles og strikkes og det er ikke noe du har gjort feil. :) Jeg har tatt vare på slike myke puslespillmatter som barna hadde da de var små (men man kan også bruke en isoporplate, lekematte, skumgummimadrass e.l.) og bruker knappenåler eller T-pinner ment for blokking (litt tykkere og mer solide så anbefaler å kjøpe dette om du strikker og hekler mye). Så fukter du det du vil blokke og strekker ut på underlaget mens du fester nålene rundt kantene for å holde det du har heklet på plass. Pass på at det ser pent og symmetrisk ut, at du f.eks. ikke har strukket mer i noen av endene enn i de andre. La det ligge slik til det er helt tørt. :) 

Endret av Arkana
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 13.2.2023 den 17.40):

Ja, du må blokke det du har laget. Det er helt vanlig å gjøre med duker/løpere, sjal, blondemønstre og annet som hekles og strikkes og det er ikke noe du har gjort feil. :) Jeg har tatt vare på slike myke puslespillmatter som barna hadde da de var små (men man kan også bruke en isoporplate, lekematte, skumgummimadrass e.l.) og bruker knappenåler eller T-pinner ment for blokking (litt tykkere og mer solide så anbefaler å kjøpe dette om du strikker og hekler mye). Så fukter du det du vil blokke og strekker ut på underlaget mens du fester nålene rundt kantene for å holde det du har heklet på plass. Pass på at det ser pent og symmetrisk ut, at du f.eks. ikke har strukket mer i noen av endene enn i de andre. La det ligge slik til det er helt tørt. :) 

Takk for svar og beskrivelse av hvordan jeg gjør dette. 👍👍👍 Har ikke gjort noe med den enda, men tok sjansen på å starte på «brikke» nummer 2. (Vet ikke hva en kaller dette på norsk 🙈 «Doily» på engelsk. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...