Gå til innhold

Hva slags ingeniør retning blir mest ettertraktet for fremtiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere kunne valgt å begynne på et helt nytt studie, hvor ville dere studert og hvilken linje hadde dere valgt😊 

Anonymkode: 82c34...6cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noe som har med kunstig intelligens å gjøre, robotikk / mekatronikk eller generelt automasering, informatikk / data med spesialisering i robotikk og ai / visualisering og simulering er vel de mest ''fremtidsrettede'' som jeg personlig ville valgt. Du kan vel også slenge på elektroingeniør, da elektro er en stor gren av majoriteten av disse, samt så har det ikke ''så'' mye å si. Jobben du har i tankene når du starter studiene endrer seg som regel til man er ferdig. - Ville også tatt en master, grunnet friheten, du kan få samme frihet med en bachelor, men da krever de som regel noen par år på baken. Kunne tenkt meg å jobb med for eksempel utvikling av nano drone for forsvaret, lage kunstig bukspyttkjertler osv. I de sektorene krever de som regel master. Utrolig mye spennende du kan være med på om du lærer deg kunstig intelligens / maskinlære kombinert med litt anvendt kunnskap, alt fra industriarbeid til medisin til verdensrommet, fantasien setter grenser. 

Foreløpig er det vel stor etterspørsel etter elektro, bygg og maskin så vidt jeg vet, men ville ikke studert bygg, da bygg er utrolig tørt (etter min mening) og leder ikke til ''kule'' jobber etter min mening, tar sikkert feil der, da jeg ikke bære så mye kunnskap rundt det, men fra det jeg har sett, lest, opplevd og forstått er det min oppfatning.  

Skole ville jeg gått til en stor skole, ikke grunnet ''merket'' man får, men pengefordelen de store skolene har. De har som regel bedre labber, nyere utstyr og mer utstyr, så du får en mye mer ''hands-on'' studietid, samt så er jo ofte flere studenter der. 
Har studert ett år i Trondheim før, vil si at det er en god studentby, eneste å klage på er at det er ''kun'' Trondheim her, for å komme seg til en annen storby eller litt vekk må man fly eller ta tog, samt er det utrolig dårlig vær (og det ofte). 

Skulle jeg studert ingeniør ville jeg studert ved; 
NTNU - Trondheim / Ålesund (simulering og visualisering) 
NMBU - Ås (hørt at de har godt studiemiljø og har REALTEK har noen gode linjer som er godt omtalt)
Er vel de to skolene som har mest annerkjennelse i Norge blant ingeniører, der NMBU er nok mer ettertraktet i firmaer som satser på bærekraft.  - Men andre skoler funker det også, en grad er en grad uavhengig av hvor du har tatt den.
Informatikk: Robotikk og AI
Oslo, Oslo er kåret til nummer 1 i Norge, 3 i Europa og 12 i verden når det kommer til computer science (informatikk). Og en med en grad med informatikk fra UiO stiller du utrolig sterkt i de fleste jobber. 

Men ellers så er skolene i Norge som regel av høy kvalitet, eneste ulempen du kan møte på er at labbene og utstyr ofte er litt gammelt og lite, og professorer er ofte utenlandske (så mye går på engelsk).  

Endret av Nordic99
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er gode tider for mariningienører ihvertfall... Men jeg vet ikke om jeg hadde valgt det igjen,

Anonymkode: 0027e...a06

Skrevet

Høyskolen i Østfold har en master I kunstig intelligens 

Anonymkode: 27998...eda

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er gode tider for mariningienører ihvertfall... Men jeg vet ikke om jeg hadde valgt det igjen,

Hvorfor ikke?

Anonymkode: e3b77...567

Skrevet

Jeg kan ikke se inn i fremtiden men sånn det ser ut i min egen sfære som elektroingeniør i industrien, så blir det bare mer og mer behov for elektro hardware og softwarekompetanse. Maskiner og anlegg blir mer og mer avanserte og det er hovedsakelig på elektro og programmeringsisiden de største fremskrittene gjøres. Det kreves høyere og høyere kompetanse for å arbeide med utstyret siden det blir mer komplekst og spisset.

Jeg har blitt kontaktet tre ganger siden nyttår av bedrifter som trenger folk med riktig kompetanse, akkurat nå er det krembra arbeidsmarked for oss med erfaring.

Jeg ville valgt samme igjen, men ville fokusert mer på softwarekompetanse, det vil alltid være nyttig fremover. Ikke bare for direkte arbeid men det er veldig deilig å kunne programmere og automatisere dine egne arbeidsoppgaver i hverdagen. Jeg bruker selv Matlab og excel ofte for å visualisere beregninger.

Det spiller ingen rolle hvor du utdanner deg, ingeniørskolen lærer deg kun grunnleggende matte og oppgaveskriving, læringen begynner i arbeidslivet.

Anonymkode: 0ddcc...320

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: e3b77...567

Tja... Veldig konservativ bransje, og man møter enkelte konservative folk og holdninger, særlig mot kvinner.

Og så kommer de unge fremadstormende feministene som skal prøve å drive revolusjon igjennom media og Instagram, og som gjør alt mye verre for oss som bare ønsker å bli respektert for jobben vi gjør.

• Liker 1
Skrevet

Elektro (spesielt innen automasjon/SAS og elkraft) eller HVAC ville jeg vurdert om jeg var deg. Jobber som elektroingeniør og det er jobb så langt øyet kan se fremover i tid, bedriften jeg jobber for har ordrereserve på 30 mrd og får ikke tak i nok flinke folk. 

Anonymkode: bc119...bf0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...