Gå til innhold

Riste nøtter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som vet hvordan jeg rister nøtter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva du skal bruke dem til?

Hasselnøtter ristes på tørr og varm panne hvis det er for å få bort "skallet" - rist til de er varme og gni godt i et håndkle, så blir nøttene (nesten) hvite og fine.

Hvis du skal riste nøtter til snacks ville jeg laget en blanding av olje og krydder, varmet dette godt opp og tilatt nøttene. Så er det om å gjøre at du rører hele tiden så det ikke blir brent, men brunet...

Hva SKAL du bruke dem til?

Skrevet

Jeg pleier bare å riste de i tørr stekepanne, til de er varme, lysebrune og sprø. Også røre, slik at de ikke blir brent. Har aldri tatt tiden, men tipper det tar fem-ti minutter?

Man kan også riste de i oven i langpannen, men det har ikke jeg prøvd.

Skrevet

Takk for svar:) Jeg skal bruke de til julekonfekt.

Skrevet

OK. Da er det vel første metode som er den beste... Kos deg med laging, jeg har nettopp gjort ferdig det siste...

Skrevet

I oppskriften str det forresten:

Brekk sjokoladen i biter og ha dem i en kjele sammen med kaffe. Sett kjelen på en kokeplate over svak varme. La sjokoladen bli helt myk før du røren den sammen med kaffen, ellers kan den lett klumpe seg.

Noen som vet om det menes kaffepulver da eller? Eller ferdig lagd kaffe?

Skrevet

Ganske sikker på at du skal bruke "ferdig kaffe" ja... Pulver smaker da ikke godt...

Skrevet

Ok, takk:) Bare lurte siden det står at den klumpe seg..

Skrevet

Jeg foretrekker å riste dem i ovnen. Bare brer de utover et stekebrett og steker på høy varme (rister litt på brettet nå og da) til de har fin farge. Er det hasselnøtter legger jeg dem over på et kjøkkenhåndkle og gnir av skallet, hasselnøtter rister jeg såpass lenge at selv når skallet tas av er nøtten gyllen og fin og ikke hvit.

Skrevet

Er sikker ferdig kaffe du skal bruke ja. I de tilfellene det skal brukes pulverkaffe er det somregel fløte eller melk med i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...