AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Jeg lurer på hvor mye en katt tenker, forstår og føler i forhold til oss mennesker? Jeg kjenner katter som er veldig rolige, tamme, kosete og som ikke blir stresset av noe, og katter som er veldig engstelige, redde og omtrent umulig å få tam, eller kun er rolig og kosete til kun én eller to i familien. Typen min har en katt som kommuniserer med blikket, og sitter og ser på oss lenge for å fortelle oss hva han ønsker. Han inviterer til kos ved å stryke seg inntil meg, og kan ønske å bli klødd bak øret, men etter 2 sekunder slår han hånden min bort og er plutselig lei kos. Han ligger også å slår nesten konstant med halen, til tross for at han samtidig maler og ser ut som han koser seg. Typen min tuller med at katten hans hadde blitt henvist til Bup for lenge siden, hvis han hadde vært et barn 😉 Anonymkode: ac6e4...11a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Med tanke på at katter kan få ganske komplekse diagnoser med både angst og depresjon, så vil jeg tro at de tenker og føler mer enn de fleste mennesker tror. Anonymkode: 3fea5...3be 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 De forstår hvert fall ikke at de skal spise opp maten som allerede er i skåla... Anonymkode: 156a1...d47 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Netflix har en god dokumentar om katter De forstår mye Mennesker mistolker katters kroppsspråk. At de stryker seg inntil deg betyr bare hei og velkomst, ikke at de vil bli strøket på eller klødd. Anonymkode: aa93b...b07 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: De forstår hvert fall ikke at de skal spise opp maten som allerede er i skåla... Anonymkode: 156a1...d47 Det kan være at katter ikke liker når værhårene kommer nær kanten på skålen. Anonymkode: 3fea5...3be 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De forstår hvert fall ikke at de skal spise opp maten som allerede er i skåla... Anonymkode: 156a1...d47 😁 Anonymkode: ac6e4...11a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Og hvor knekken på halen er kommer an på hva de føler, husker ikke hvordan det var med det men all vifting med halen er hvertfall ikke samme betydning Anonymkode: aa93b...b07 1
lillakamilla Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 Katten vår går tur i skogen med oss som en hund. Uten bånd selvfølgelig. Hun har også lært triks, som sitt, snurre rundt, og hoppe over ting. Hun er veldig smart har jeg observert. Hun prater også mye, er veldig vokal. Er tydelig med kroppsråk og forskjellige mjaue lyder for å vise hva hun vil. Det foregår mye i bevisstheten til den lille puseluska der! 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 Katter er svært intelligente. Om jeg husker riktig, er de minst like intelligente som hunder. Om katten gnir seg inntil deg, men slår vekk hånden din etter 2 sekunder, så er det sannsynligvis fordi den ikke var ute etter kos, men var glad for å se deg eller ønsket noe (mat for eksempel). Katter kan også male og rulle rundt når de får kos, for så å gå rett inn i et brutalt angrep. Det skjer når de er overstimulerte, og man kan vanligvis se på halen og øynene når de er overstimulerte. Les dere opp litt om halebevegelsene til en katt. Den vil fortelle dere akkurat hva katten føler i hver situasjon. Bli flinke til å blinke sakte og rolig til katten også 😄 Anonymkode: f0583...2c7 1 1 1
Macro Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De forstår hvert fall ikke at de skal spise opp maten som allerede er i skåla... Anonymkode: 156a1...d47 Det er instinktet som forteller de at de ikke skal spise gammel mat. Slik passer de seg for sykdom. Gi svært små porsjoner så slipper dere begge å bli irriterte. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Macro skrev (1 time siden): Det er instinktet som forteller de at de ikke skal spise gammel mat. Slik passer de seg for sykdom. Gi svært små porsjoner så slipper dere begge å bli irriterte. Skal begynne med det nå. Har aldri liksom skjønt det der, takk! Anonymkode: 156a1...d47 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 lillakamilla skrev (14 timer siden): Katten vår går tur i skogen med oss som en hund. Uten bånd selvfølgelig. Hun har også lært triks, som sitt, snurre rundt, og hoppe over ting. Hun er veldig smart har jeg observert. Hun prater også mye, er veldig vokal. Er tydelig med kroppsråk og forskjellige mjaue lyder for å vise hva hun vil. Det foregår mye i bevisstheten til den lille puseluska der! Hadde også en katt som fulgte etter meg. Litt spesielt at han ventet på meg utenfor puben. Det gjorde at jeg ikke kunne bli med venner på nachpiel. Følte jeg måtte bli med han hjem. Anonymkode: 33e03...26d 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 Mine har en utrolig hørsel, og minne. De hører forskjell på sin og vår hermetikk, de hører sine skåler selv om de sover i en annen del av huset. De forsvinner om jeg finner frem klosaksa, selv om jeg verken viser den, eller den lager en lyd. Jeg får stygge blikk og avstand om en koffert hentes ned fra loftet. En av de kunne jeg lære hva som helst av triks, labb, rull, hent ball, og alt. Første gang hun forstod at bevegelsen hang sammen med godbit, så gjorde hun det samme hver gang. Men så er de også noe av det dummeste jeg vet. Ene er vant til at dolokket er nede, og har fått seg noen ubehagelige overraskelser når vi har gjester. Ene setter seg konsekvent fast om den får tilgang til en plastpose/papirpose med hank. Alle smaker på ferske blomster, selv om det er giftig. Anonymkode: 80e06...ac4 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde også en katt som fulgte etter meg. Litt spesielt at han ventet på meg utenfor puben. Det gjorde at jeg ikke kunne bli med venner på nachpiel. Følte jeg måtte bli med han hjem. Anonymkode: 33e03...26d Så søtt av katten din da😻 Du burde tatt den med på nachspiel😄 Anonymkode: ac6e4...11a
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Netflix har en god dokumentar om katter De forstår mye Mennesker mistolker katters kroppsspråk. At de stryker seg inntil deg betyr bare hei og velkomst, ikke at de vil bli strøket på eller klødd. Anonymkode: aa93b...b07 Hva heter dokumentaren? Anonymkode: ac6e4...11a
flusa Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 Katter forstår mer enn vi tror.. Vi kan også 'oppdra'kattene slik vi ønsker de; kattene våre er veldig trofaste og kosete mot oss,og andre som kommer på besøk. De er ikke redde,som mange andre katter. Dersom man er snill med pus,blir de trygge. De kommer bort til oss hele tiden for å både få og gi kos.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #17 Skrevet 14. februar 2023 Jeg tror de forstår mer enn vi tror. Min forstår enkelte ting jeg sier. I hvert fall som jeg forstår siden han viser at han forstår det. 'Mat' og 'ut' forstår han. Da går han til matskålen eller ut i gangen hvis jeg spør om han vil ha mat eller om han skal ut. Hvis han vil ha mat eller vil ut da. Han forstår også mine ansiktsuttrykk. I hvert fall virker det sånn siden han ser på ansiktet mitt for å se hvordan jeg reagerer, men bryr seg ikke alltid om det. Gir man kjærlighet til en katt så får man det også tilbake, men de krever ofte mer respekt. Jeg er også frivillig på et kattehus og noen av dem forstår alltid når vi skal støvsuge før den blir tatt frem. Sånn "Ånei, nå kommer det skumle bråkemonsteret frem når hun gjør det og det" for da løper de til gjemmestedene sine med engang. Spesielt en katt som har bodd der en stund er veldig var på det. Anonymkode: 34ee2...3f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå