Gå til innhold

Nytt forsøk etter kirurgisk abort / utskrapning

Kia83

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk gjennom en medisinsk abort for 4 uker siden (pga MA), men fikk i går på kontroll vite at det ikke hadde vært vellykket. Legen kunne se at en god del av fosteranlegget fortsatt var igjen :( Og har henvist meg til utskrapning / kirurgisk abort til uken. 

Jeg var kjempeklar for å sette i gang med nytt IVF forsøk nå i mars, men blir anbefalt å vente med dette til 6-8 uker etter utskrapning. 

Forstår godt at ting må gro altså, men er det vanlig å bli anbefalt å vente opp til 8 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er gjerne fordi de ønsker du har én mens og skifter ut livmorslimhinnen før nytt forsøk?

Anonymkode: e073f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kia83 said:

Hei,

Jeg gikk gjennom en medisinsk abort for 4 uker siden (pga MA), men fikk i går på kontroll vite at det ikke hadde vært vellykket. Legen kunne se at en god del av fosteranlegget fortsatt var igjen :( Og har henvist meg til utskrapning / kirurgisk abort til uken. 

Jeg var kjempeklar for å sette i gang med nytt IVF forsøk nå i mars, men blir anbefalt å vente med dette til 6-8 uker etter utskrapning. 

Forstår godt at ting må gro altså, men er det vanlig å bli anbefalt å vente opp til 8 uker?

Nei. Jeg har hatt 2 MA og utskrapninger og på OUS sa de at man kan begynne å prøve med en gang man føler seg klar/har sluttet å blø. 

Dersom noen mener det motsatte, du kan gjerne be om å få tilsendt link til relevante studier. Men det finnes ikke altså. 

Anonymkode: 24c28...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei. Jeg har hatt 2 MA og utskrapninger og på OUS sa de at man kan begynne å prøve med en gang man føler seg klar/har sluttet å blø. 

Dersom noen mener det motsatte, du kan gjerne be om å få tilsendt link til relevante studier. Men det finnes ikke altså. 

Anonymkode: 24c28...50b

Det er litt annerledes med ivf, da de gjerne trenger en viss form av forutsigbarhet mtp sykluslengde/eggløsning. Ikke minst det med verdien av et det embryo og at man ikke tar noen sjanser med å sette inn på en slimhinne som ikke er god nok, derfor krever de ofte en mens mellom for å være sikker at alle smårester har blødd ut.

Hjemme kan man jo bare prøve og blir man gravid er der kjempefint. Men med ivf er jo prosessen for å få et embryo så dyr både emosjonelt og økonomisk. Da tar man ingen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia83 skrev (51 minutter siden):

Hei,

Ved neste mens kan du melde inn og så ha innsett deretter, dvs innsett ca 7 uker etter aborten :-) det var leit! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Takk for svar, det er vel et område hvor forskning og anbefalinger spriker litt kanskje. 

Etter den medisinske aborten (Riksen) fikk jeg beskjed om at jeg må ha minst en eggløsning og påfølgende blødning før vi kan starte med nytt ivf forsøk (fryseforsøk), men legen som undersøkte meg da sa vi fint kunne prøve selv i mellomtiden, altså på den første EL. 

Legen som nå har undersøkt meg og henvist til utskrapning på Ullevål anbefalte meg altså å ikke prøve selv på den første EL etter inngrepet. Antar det har noe å gjøre med at utskrapning kan være mer belastende for livmoren ? Og at det kanskje er ekstra viktig at ting gror bra for å unngå komplikasjoner i senere svangerskap ?

Meget mulig de sier noe helt annet på Ullevål da.. får se. 

Håper jo at jeg blir kalt inn til kontroll kort tid etter slik at jeg får beskjed om hvordan det har grodd før det har gått en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått diagnosen uforklarlig infertilitet. Derfor vi er litt opptatt av å prøve selv mellom IVF slagene også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...