Gå til innhold

Mulig å få vektnedgang av powerwalk eller trappegang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kalorier forbrenner man av en powerwalk i 45-60 minutter annenhver dag eller å gå 13 etasjer i trapp? Er det noe vits?

Det jeg lurer på er om man kan få effektivt vekttap med så lett trening eller om man må kjøre på dødshardt med spurting fem ganger opp trappen hver morgen og romaskiner i treningsstudio og spinning osv?

Jeg kan ikke belaste leddene mine så hardt pga leddsykdom så jeg kan ikke løpe eller løfte vekter, men ønsker å forbrenne flere kalorier i løpet av uken enn jeg gjør og gå ned minst 0,5-1,5 kg i uken. Jeg går allerede på diett.

Er det sant at ting som kaffe øker forbrenningen?

Anonymkode: 10377...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er "noen vits"! Både rask gange og trappegåing er supert for å holde kroppen i gang. Spesielt trapper er bra trening da det både får opp pulsen og styrker muskler rundt kneledd. Så selv om du føler det er "lite" så vil det ha en god effekt på helsen din. 

Men dessverre så vil ikke denne mengden du viser til forbrenne så mye kalorier. Den jobben gjør du hovedsakelig med kostholdet. 

Kaffe kan øke forbrenning noe, men minimalt. 

Anonymkode: 0a8bd...8af

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør du gå i trapper hvis du har problemer med ledd? Power walk er veldig bra forbrenningstrening, men hva du forbrenner kommer an på hvor fort og langt du går og hva du veier. Kaffe kan nok øke forbrenningen bittelitt og å drikke kaffe før trening kan jo føre til mer effektiv trening. Det er uansett hva du spiser som er viktigst for vektnedgang . 

Anonymkode: 0a40d...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bør du gå i trapper hvis du har problemer med ledd? Power walk er veldig bra forbrenningstrening, men hva du forbrenner kommer an på hvor fort og langt du går og hva du veier. Kaffe kan nok øke forbrenningen bittelitt og å drikke kaffe før trening kan jo føre til mer effektiv trening. Det er uansett hva du spiser som er viktigst for vektnedgang . 

Ja, det er nettopp det vedkommende bør gjøre. Det er god trening for støttemusklene rundt ledd. Den samme effekten får man av styrketrening, knebøy og lignende. Men med trapper så får man i tillegg en cardio-effekt. Vær bare forsiktig når du går ned trapper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bør du gå i trapper hvis du har problemer med ledd?

Nei, det er derfor jeg lurer på om det er noe vits. For fordelen må være større enn ulempen med det. Får veldig vondt i kroppen av det men kan leve med det i noen måneder om det får meg litt ned i vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er nettopp det vedkommende bør gjøre. Det er god trening for støttemusklene rundt ledd. Den samme effekten får man av styrketrening, knebøy og lignende. Men med trapper så får man i tillegg en cardio-effekt. Vær bare forsiktig når du går ned trapper. 

Men hen kan jo ikke løfte vekter? Jeg er helt enig i at trapper er kjempe god trening både for kondisjon og styrke, men da jeg slet med kneet og ikke skulle belaste det og ikke klarte og ta knebøy eller trene med vekter klarte jeg ikke og gå mye i trapper heller . Trente meg opp med svømming og powerwalk i samarbeid med Fysioterapaut . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Powerwalk i 45-60min er bra det, men desidert viktigste er å kutte ned på kalorier

Anonymkode: cda07...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er derfor jeg lurer på om det er noe vits. For fordelen må være større enn ulempen med det. Får veldig vondt i kroppen av det men kan leve med det i noen måneder om det får meg litt ned i vekt

https://www.kk.no/helse/det-er-lett-a-sette-seg-ned-nar-kropp-og-ledd-verker-men-dette-virker-mot-sin-hensikt/67972481

Å være aktiv er det beste du kan gjøre. Men ta det med ro i starten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke i mitt tilfelle. Jeg kan bli sengeliggende av smerter i et døgn eller to om jeg belaster leddene mine mye, som jeg vet løping for eksempel vil gjøre. Jeg blir dårlig av den type belastning 13 etasjer x 3 i døgnet er også, men om det kan hjelpe meg på vekten så kan jeg ofre meg for smerten. Det er veldig viktig for meg å gå ned i vekt, Jeg tenker ikke på annet hele døgnet, sliter forferdelig med selvbildet og er lei av å ha det sånn. Det gikk så langt at jeg dro på konsultasjon for fettsuging men det har jeg ikke råd til. Vil miste 10-12 kg og har mål om å ha tapt ti iløpet av våren/sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvor du ikke like gjerne kan ta knebøy og utfall hvis du løper opp trapper til 13 etg, men det er jo tydeligvis ulike meninger om det. Vits er det jo, men har lege/ Fysioterapaut sagt at du ikke skal belaste? Jeg mener fortsatt power walk er bedre for vektnedgang, men om du er frisk nok til og trene styrke bør du jo gjøre begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerwalk i 45-60min er bra det, men desidert viktigste er å kutte ned på kalorier

Anonymkode: cda07...1d4

Jeg er allerede i kaloriunderskudd og tror ikke jeg kan kutte ned enda mer enn jeg har gjort. Ligger på 700-800kcal om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i mitt tilfelle. Jeg kan bli sengeliggende av smerter i et døgn eller to om jeg belaster leddene mine mye, som jeg vet løping for eksempel vil gjøre. Jeg blir dårlig av den type belastning 13 etasjer x 3 i døgnet er også, men om det kan hjelpe meg på vekten så kan jeg ofre meg for smerten. Det er veldig viktig for meg å gå ned i vekt, Jeg tenker ikke på annet hele døgnet, sliter forferdelig med selvbildet og er lei av å ha det sånn. Det gikk så langt at jeg dro på konsultasjon for fettsuging men det har jeg ikke råd til. Vil miste 10-12 kg og har mål om å ha tapt ti iløpet av våren/sommeren

Du blir dårlig fordi du er inaktiv, og leddene dine ikke har funksjonell muskulatur rundt seg som beskytter de. Men dette tar du opp med behandler. Vedkommende vil si det samme som meg. 

Men kanskje du heller bør fokusere på kosthold alene til du er på et sted hvor du er motivert for aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvor du ikke like gjerne kan ta knebøy og utfall hvis du løper opp trapper til 13 etg, men det er jo tydeligvis ulike meninger om det. Vits er det jo, men har lege/ Fysioterapaut sagt at du ikke skal belaste? Jeg mener fortsatt power walk er bedre for vektnedgang, men om du er frisk nok til og trene styrke bør du jo gjøre begge deler. 

Jeg skrev GÅ opp 13 etasjer og konkret ikke løpe.. Ja lege og fysio sier at jegikke kan løpe og belaste for tungt og jeg har levd med sykdommen i så mange år at jeg vet hvor dårlig det går når jeg overbelaster over min tålegrense også.

Jeg kan gjøre lette styrkeøvelser uten vekter på det beste og gå powerwalk eller trapper på det beste men det vil føre til økte smerter det også, men ikke like langvarige og kraftige som fra større belastninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir dårlig fordi du er inaktiv, og leddene dine ikke har funksjonell muskulatur rundt seg som beskytter de. Men dette tar du opp med behandler. Vedkommende vil si det samme som meg. 

Men kanskje du heller bør fokusere på kosthold alene til du er på et sted hvor du er motivert for aktivitet. 

Nei jeg blir dårlig fordi min sykdom har intoleranse for trening og fysisk aktivitet. Mange sitter i rullestol fordi bare det å gå kan gjøre en sykere. Jeg er ikke like hardt rammet men har fått streng beskjed i de tyve årene jeg har hatt sykdommen mot å ikke trene. Jeg har for eksempel dusjstol fra sykehuset fordi noen ganger tåler ikke engang kroppen å stå med leddene i spenn sånn som en dusj på 15 min krever.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe forbanna tull. Overbelastning kan da like gjerne føre til leddproblemer. Jeg trente styrke 6 ganger  i uken da jeg fikk problemer med knærne , og min behandler sa absolutt ikke det samme som deg. Enig i at vedkommende bør fokusere på kostholdet, men og gjøre aktivitet som ikke innebærer tung styrke i tillegg er lurt. Å gå er undervurdert. Det er en kjempe fin start både ved skade og overvekt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev GÅ opp 13 etasjer og konkret ikke løpe.. Ja lege og fysio sier at jegikke kan løpe og belaste for tungt og jeg har levd med sykdommen i så mange år at jeg vet hvor dårlig det går når jeg overbelaster over min tålegrense også.

Jeg kan gjøre lette styrkeøvelser uten vekter på det beste og gå powerwalk eller trapper på det beste men det vil føre til økte smerter det også, men ikke like langvarige og kraftige som fra større belastninger

Ja, GÅ opp trapper da hvis du mener det har effekt for vektnedgang . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er allerede i kaloriunderskudd og tror ikke jeg kan kutte ned enda mer enn jeg har gjort. Ligger på 700-800kcal om dagen

Kan jeg spørre hvordan dietten din er? Gjerne detaljert.

Anonymkode: 6cc3e...26e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor lenge har du gjort dette, hvor mye har du gått ned, og hva spiser du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel neppe bærekraftig over en lengre peiriode?

Anonymkode: 6a455...08b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på svømming? Skånsomt for kroppen, og du får trent hele kroppen. 

Selv om kostholdet er det som dominerer vektnedgangen, så er det veldig viktig å bevege kroppen. Jeg trener for psyken sin del og har veldig god effekt av det. Lykke til. 

Anonymkode: 5f6bc...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...