Gå til innhold

Veloppdratt 2 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva definerer du som en veloppdratt 2-3 åring? Jeg har en sønn på 2 og et halvt år, har aldri vært særlig problemer med legging. Han går til rommet sitt, legger seg i senga, og lukket igjen øynene. Om han ikke sovner med en gang så ligger han å snakker/synger til han sovner uten at jeg er tilstede.

Han sier takk når han får noe (ved måltider), ser når andre har vondt (stryker på kinnet) og ønsker å gi andre ting. Flere ganger han passer på å gi meg telefon, lepsyl og snus (han vet dette er æsja, og heldigvis er det barnesikring på den) - for de som ikke snuser og kanskje vil si noe nesevist om saken 😂 Han forstår når han må si unnskyld (hans måte å vise det på er å klemme/stryke på kinnet) 

Han har alltid vært et rolig og sensitiv barn. Jeg har også alltid vært tilstede ved soving fra han var baby, han har aldri grått seg selv i søvn. Han har fått velge selv om han har villet sove i sin egen seng eller min. Om han må sove i sin egen seng er det ikke noe problem. 

Er dette hans personlighet? Eller er dette oppdragelsen?

Anonymkode: 35442...942

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan fort snu seg når han når skolealder, så nyt det mens du kan

Anonymkode: e48f5...b83

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to rolige barn, som nok er enkle å oppdra. 

Det er veldig fint, og jeg frykter ikke for deres fremtid. Men akkurat i barneskolealder ser jeg at forsiktighet og høflighet også kan være en ulempe... Så her øver vi på grensesetting, fordi de vil oppleve at noen er slemme med dem

Anonymkode: 4fa55...1ff

• Liker 2
Skrevet

Et barn på 2,5 er i en fase der de vil hjelpe og elsker skryt. Vent til 3 års alder, da vil du møte motstand, heldigvis er dette normalt og handler ikke om dårlig oppdragelse.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nok en kombinasjon, personlighet og oppdragelse virker sammen og påvirker hverandre. 

Jeg jobber med 2,5-åringer, og kan si at det er store forskjeller f.eks. i aktivitetsnivå. Noe leker ofte rolig og er forsiktige. Noen utforsker hele tiden og er sjelden i ro. Noen er sosiale og viser mye interesse for andre. Noen er tidlig ute med språket, noen begynner å utvikle empati med andre tidlig, og viser mye av det. Noen har sterke følelser og følelsesuttrykk, andre er "mildere". Mye av dette ser ut til å handle om medfødte forskjeller. Søsken kan være svært ulike. 

Noen foreldre forteller om veldig dårlig søvn, og det trenger virkelig ikke handle om oppdragelsen. Søvnbehovet varierer, evnen til å finne roen og falle i søvn varierer, hvor lett en sover, hvor lett en blir forstyrret og hvor lett en sovner igjen etter å ha blitt vekket varierer. Og noen har plager som gjør det vanskelig å sove. Siden jeg først er inne på søvn, kan jeg nevne at jeg trodde vi gjorde alt riktig med vår første. Vi hadde fine kvelsrutiner, samsov den første tiden, og var alltid til stede når hun sovnet de første årene. Søvn var aldri noe problem med unntak av når hun hadde kraftig hoste. Vi tenkte det var delvis vår fortjeneste. Og så kom nr. to. Vi gjorde akkurat det samme. Hun sov ikke godt. 

Anonymkode: 4d705...b0a

• Liker 3
Skrevet

En veloppdratt toåring tror jeg faktisk ikke finnes. Det er altfor tidlig med oppdragelse i den alderen. Vent til 4-5 års alder, så kan vi snakke :) 

Det viktige i toårsalder er en TRYGG unge. En unge som tør å vise alt av følelser, inklusive omsorg, kjærlighet, glede, frustrasjon og sinne. Da har du gjort mye riktig som forelder, tenker jeg. 

Når ungen er fire år vil jeg forvente at han/hun kan ordne seg selv på do, rydde etter seg, regulere seg selv oftere enn ikke, vise interesse og forståelse for andres følelser, ha bevissthet rundt hvordan man oppfører seg i forskjellige omgivelser (forskjell på kino og på lekeland, f. eks), og ikke minst ha evnen til å reflektere rundt dette. 

Anonymkode: 7b481...b9e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Personlighet. Har en helt lik og en som ikke er sånn, de har fått samme oppdragelse.

Anonymkode: 6c95b...f2c

• Nyttig 1
Skrevet

Personlighet. Alle som har flere barn vet hvor forskjellige de kan være i den alderen. Jeg tenker oppdragelse vises senere. 

Mike var begge "veloppdragne" i den alderen, på hver sin måte. Så var de to troll i noen år fra 3/4-7år. Og så ble de litt mer normale igjen😅. Vi får vente i spenning på tenårene!

Anonymkode: 12d4e...e7d

• Liker 1
Skrevet

Personlighet. Har ett barn som egentlig er som ett vidunderbarn. Det skyldes neppe god oppdragelse. Har ett annet barn som er helt annerledes.

Personlighet betyr mye mer enn oppdragelse.

Anonymkode: cf582...a2c

Skrevet

Du har et enkelt barn. Det er ren og skjær flaks, ikke noe du har gjort «riktig». Altså, ikke misforstå - du gjør sikkert mange ting riktig. Men det gjør som regel foreldrene til barna som IKKE er «enkle» også. De som ikke legger seg enkelt om kvelden, de som har meltdowns, de som har ekstremt mye energi, de som er sent ute med noe eller mye, de som krever så mye av foreldrene sine at de er utmattet hver kveld. 

Anonymkode: 4d331...731

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Personlighet har nok litt å si her og så er han første barn. Ingen søsken å konkurrere med og du gir han all din oppmerksomhet. 
Min første var også slik. Min tredje derimot… du skal ikke skrolle mange memes på IG før du finner gode beskrivelser på hvordan det funker. 😂 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva definerer du som en veloppdratt 2-3 åring? Jeg har en sønn på 2 og et halvt år, har aldri vært særlig problemer med legging. Han går til rommet sitt, legger seg i senga, og lukket igjen øynene. Om han ikke sovner med en gang så ligger han å snakker/synger til han sovner uten at jeg er tilstede.

Han sier takk når han får noe (ved måltider), ser når andre har vondt (stryker på kinnet) og ønsker å gi andre ting. Flere ganger han passer på å gi meg telefon, lepsyl og snus (han vet dette er æsja, og heldigvis er det barnesikring på den) - for de som ikke snuser og kanskje vil si noe nesevist om saken 😂 Han forstår når han må si unnskyld (hans måte å vise det på er å klemme/stryke på kinnet) 

Han har alltid vært et rolig og sensitiv barn. Jeg har også alltid vært tilstede ved soving fra han var baby, han har aldri grått seg selv i søvn. Han har fått velge selv om han har villet sove i sin egen seng eller min. Om han må sove i sin egen seng er det ikke noe problem. 

Er dette hans personlighet? Eller er dette oppdragelsen?

Jeg har en 8 åring som er ganske lik det du forteller om, men han er spinn gærn, kan ikke sitte i ro, hopper høyere å lengere hele tiden, slår seg og er konstant blå på hele kroppen, men når det kommer til mellommenneskelig kontakt er han så mye bedre enn søskene som alltid har vært rolig og høflig. Han forstod det tidlig at han kom seg lengere å fikk lettere viljen sin, om han lot andre velge hva de ville gjøre først, så kunne han få viljen sin etter. Barn er barn, de endrer seg hele livet, å bra er det, men tror det kan være mer vanskelig for de som har hatt lette barn, for de har ikke måtte stå ofte i konflikter med barna, å kanskje heller ikke lært seg hvordan man skal håndtere det når barnet en dag ikke gjør som du vil. Min første var superenkel, hun lekte godt, la seg når jeg sa det var natt og gjorde lite vesen av seg, hun var ofte brukt i barnehagen som hjelpebarn til barn med adferdvansker eller språkvansker, når hun kom i puberteten var hun grusom, jeg hadde lite hjelpemidler for å nå inn, for det hadde ikke vært noe problem tidligere, og det var vanskligere å sette grenser, da det ikke hadde vært nødvendig tidligere, står sterkere i dag når de andre barna er på tur inn i puberteten, men jeg har fått øvd meg å :D 

Anonymkode: c5c15...81a

Skrevet

2,5 år er som regel før den store selvstendighetsalderen setter inn for fullt. I jobben ser jeg mange barn «skifte» personlighet rundt 3 år. Og det har ingenting å gjøre med oppdragelse, men den naturlige utviklingen. Oppdragelse tror jeg egentlig ikke man ser så mye av før barna er 4-5 år. 

Anonymkode: 9503c...04f

Skrevet

Hvis du hadde en 15-åring som gjorde det samme? Som gikk rett på rommet og la seg uten å kny, som hentet telefon, lypsyl og snus og som alltid takket og trøstet andre. Veloppdratt?  Jeg hadde lurt på om tenåringen hadde et problem eller to og hvorfor han hadde vært så obs på moren at han ga henne ting og ikke protesterte og som takket for alt.

Så der ligger vel svaret. Det er alderen og et rolig og føyelig barn. Oppdragelse handler om å bli vant til og etterhvert skjønne hvorfor og konsekvenser på hvorfor ikke, og de blir neppe så føyelige og også oppmerksomme på andres ønsker og behov så lenge de bor hjemme.

Når det er sagt er du jo å betrakte som heldig med en sånn 2-åring, ihvertfall ved leggetid! 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en 8 åring som er ganske lik det du forteller om, men han er spinn gærn, kan ikke sitte i ro, hopper høyere å lengere hele tiden, slår seg og er konstant blå på hele kroppen, men når det kommer til mellommenneskelig kontakt er han så mye bedre enn søskene som alltid har vært rolig og høflig. Han forstod det tidlig at han kom seg lengere å fikk lettere viljen sin, om han lot andre velge hva de ville gjøre først, så kunne han få viljen sin etter. Barn er barn, de endrer seg hele livet, å bra er det, men tror det kan være mer vanskelig for de som har hatt lette barn, for de har ikke måtte stå ofte i konflikter med barna, å kanskje heller ikke lært seg hvordan man skal håndtere det når barnet en dag ikke gjør som du vil. Min første var superenkel, hun lekte godt, la seg når jeg sa det var natt og gjorde lite vesen av seg, hun var ofte brukt i barnehagen som hjelpebarn til barn med adferdvansker eller språkvansker, når hun kom i puberteten var hun grusom, jeg hadde lite hjelpemidler for å nå inn, for det hadde ikke vært noe problem tidligere, og det var vanskligere å sette grenser, da det ikke hadde vært nødvendig tidligere, står sterkere i dag når de andre barna er på tur inn i puberteten, men jeg har fått øvd meg å :D 

Anonymkode: c5c15...81a

Gutten min er også ekstremt aktiv, konstant blå på beina 😂 skal alltid gjøre som de eldre barna i barnehagen, sykle på trehjulssykkel osv. Men som du også sier, så er han veldig flink på de mellommenneskelige tingene ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...