Gå til innhold

Småbarnsforeldre som sliter med partner som snorker og unger som våkner på natten: Hvor/hvordan sover dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på henholdsvis 4 og 1 1/2 år. Etter at minstemann ble født har jeg sovet på hennes rom, fordi mannen min snorker noe helt sinnssykt og jeg ligger søvnløs nesten hele natten dersom vi sover sammen.

Jeg har forsøkt alle typer ørepropper uten at det hjelper og andre typer hørselvern. Jeg ønsker ikke å bruke noe elektronikk i ørene om natten, av typen Noise Cancelletions, men har gitt også de et forsøk uten at det hjalp.

Mannen har alltid snorket og pustet tungt men det har blitt verre nå uten at vi vet hvordor. Han er ikke overvektig og har konsultert en spesialist mtp snorkeoperasjon. Han fikk til svar at en slik operasjon ikke ville ha noe effekt på han.  Som om ikke dette er nok har minstemann som jeg deler rom med nå begynt å våkne midt på natten. Hun reiser seg opp i grindsengen sin rundt kl.3-4 og kikker på meg som ligger i en seng like bortenfor. Deretter gjør hun alt for å vekke meg ved å rope,hyle,le eller sutre, og jeg våkner jo selvsagt med en gang. Etterpå tar det gjerne 2-3 timer før hun sovner igjen.

Noen ganger har jeg bare lagt meg i stuen på sofaen for kvelden, for å unngå dette og da sover minstemann hele natten igjennom uten problemer (når jeg ikke er i rommet). 

Vi har kun tre soverom i huset og ikke råd til å flytte. Det er svært små soverom så dersom barna skal dele rom litt senere når minste blir eldre må de ha køyeseng. Jeg vil helst unngå at de deler rom, og jeg hater å ligge på sofaen. Det gjør også min mann,men han sover litt bedre der enn det jeg gjør.  

Så hva gjør man? Søvn er utrolig viktig for meg. Jeg har nå permisjon men er snart tilbake i jobb. Vet helt sikkert at jeg ikke kommer til å fungere i hverdagen hvis vi ikke får en løsning på denne søvnproblematikken :( Føler at jeg bor i et hus uten fast soveplass..

Noen som har opplevd lignede og hva ble løsningen? 

Anonymkode: b7e6c...e24

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en enkeltseng i stuen en periode. Går an å få seg en sovesofa også. Vi syns at god søvn for alle er viktigere enn om stuen ikke ser perfekt ut med en seng der 🤷‍♀️ Hadde et fint teppe over sengen på dagen og noen fine pynteputer. Mannen og jeg byttet på å sove der. 

Anonymkode: 601c4...617

• Liker 2
Skrevet

Bor på 65 kvadrat, så snorkingen bærer godt mellom rommene. Hadde vi hatt to etasjer ville vi plassert mannen i den ene og jeg og barnet i den andre. Mannen sover på sofaen i stua (heldigvis synes han at den er god å sove på 😛), jeg sover på voksen-rommet og barnet sover på sitt rom.

Her skyldes snorkingen overvekt og har blitt mye bedre nå som han har begynt å gå ned i vekt. Er ikke snakk om mye han har gått ned foreløpig, men det lille har hatt veldig god effekt. Viste seg at barnet også ble vekt av snorkingen, for fra første natt med mindre snorking har barnet sovet som en stein natta gjennom.

Anonymkode: d0d34...3c3

• Liker 3
Skrevet

Vi sover hver for oss, og bytter på hvem som har ansvaret for minsten om natta. Det er egentlig viktig at mannen din gjør to ting nå framover: han må gjøre en videre innsats for å redusere snorkinga si, og han må begynne å ha ansvaret for minsten om natta. Det blir enda hardere overgang til jobb for deg ellers, for det kommer til å bli styrete å bytte ansvaret. Hvis ikke blir du dobbeltarbeidende, med nattevakt pluss dagarbeid. 

• Liker 2
Skrevet
Surriball skrev (13 timer siden):

Vi sover hver for oss, og bytter på hvem som har ansvaret for minsten om natta. Det er egentlig viktig at mannen din gjør to ting nå framover: han må gjøre en videre innsats for å redusere snorkinga si, og han må begynne å ha ansvaret for minsten om natta. Det blir enda hardere overgang til jobb for deg ellers, for det kommer til å bli styrete å bytte ansvaret. Hvis ikke blir du dobbeltarbeidende, med nattevakt pluss dagarbeid. 

Han har prøvd forskjellig nesespray og andre ting som skal stoppe snorkingen,men uten effekt. Han er veldig lei for dette.

Han tar natt-ansvar for minsten en dag hver helg, men på hverdager faller ansvaret på meg siden han skal på jobb. Når jeg er tilbake i jobb etter permisjon kommer vi nok til å dele på det. Men herlighet som jeg gruer meg pga dette med snorking og at jeg ikke vet hvor jeg skal kunne få sove i fred og våkne noenlunde  uthvilt :( 

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Han har prøvd forskjellig nesespray og andre ting som skal stoppe snorkingen,men uten effekt. Han er veldig lei for dette.

Han tar natt-ansvar for minsten en dag hver helg, men på hverdager faller ansvaret på meg siden han skal på jobb. Når jeg er tilbake i jobb etter permisjon kommer vi nok til å dele på det. Men herlighet som jeg gruer meg pga dette med snorking og at jeg ikke vet hvor jeg skal kunne få sove i fred og våkne noenlunde  uthvilt :( 

ts

Men det er jo ikke rettferdig at du skal ta alt når du er i permisjon, og så dele på det når HAN er i permisjon? 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du sove inne hos 4-åringen?

Anonymkode: 3273e...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du sove inne hos 4-åringen?

Anonymkode: 3273e...02f

Det er litt vanskelig fordi hun har en junior-seng. 

ts

Skrevet

Madrass på gulvet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt vanskelig fordi hun har en junior-seng. 

ts

Anonymkode: 5aa54...275

• Liker 2
Skrevet
Surriball skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke rettferdig at du skal ta alt når du er i permisjon, og så dele på det når HAN er i permisjon? 

Når han har sin pappapermisjon kommer han til å ta alt. Det som bekymrer meg mest er hva som skjer med sovesituasjonen når vi begge to er tilbake i full jobb :( 

ts

Skrevet

Mannen siver på gjesterommet i 3. etg. Jeg og baby sover på soverommet i 1. etg.

Anonymkode: 31b0a...22d

Skrevet

Hei, har barn på samme alder som dine, snorkende mann og eldste barnet kommer tuslende inn ofte når han våkner på natta. Har dradd dobbeltsenga inn på gjesterommet og sovet der med yngste siden hun ble født. Savner å sove med mannen, men jeg blir her til sovingen går bedre altså, ellers hadde ingen av oss fått sove! Tull og bråk hele natta!

• Hjerte 2
Skrevet

Da vi fikk barn «flyttet» samboer inn på gjesterommet. Jeg sov med baby fordi mannen skulle på jobb, amming ol. Baby godtok kun samsoving.

Med samboer som snorker, baby som våkner, begge to som snakker og smatter i søvne var det helt umulig å sove sammen alle 3. 

Anonymkode: c5f07...b48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da vi fikk barn «flyttet» samboer inn på gjesterommet. Jeg sov med baby fordi mannen skulle på jobb, amming ol. Baby godtok kun samsoving.

Med samboer som snorker, baby som våkner, begge to som snakker og smatter i søvne var det helt umulig å sove sammen alle 3. 

Siterer meg selv for å legge til: nå er pappaen i perm og da sover jeg på gjesterommet ved behov. Ungen sover heldigvis gjerne 21-07 så trenger ikke mat i det tidsrommet. For oss er det en selvfølge at den som er i perm sover med (og står opp med) ungen. 

• Liker 1
Skrevet
Surriball skrev (På 12.2.2023 den 21.36):

Det skriver da ikke TS heller?

Skrevet
wwoman skrev (15 timer siden):

Det skriver da ikke TS heller?

Jo, hun skriver at de deler på det når hun skal tilbake i jobb etter permisjon. Det er typisk da pappapermisjon startet.... Men uansett har hun oppklart det. 

Søvn har brukt å ordne seg til det vesentlig bedre mellom 15-18 måneder hos mine barn. Så det er håp! 

• Liker 1
Skrevet
Surriball skrev (2 timer siden):

Jo, hun skriver at de deler på det når hun skal tilbake i jobb etter permisjon. Det er typisk da pappapermisjon startet.... Men uansett har hun oppklart det. 

Søvn har brukt å ordne seg til det vesentlig bedre mellom 15-18 måneder hos mine barn. Så det er håp! 

Ser jeg har formulert meg litt utydelig. Jeg mente at vi deler på det når vi begge er tilbake i jobb. Når han er i permisjon tar han alt.

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Har mannen din vært utredet for søvnapne ts?

Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Har mannen din vært utredet for søvnapne ts?

Ja, det har han faktisk. Både han og jeg mistenkte at han hadde dette men snorke-spesialisten han var hos avviste det 🤷‍♀️

ts

• Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke mannen din sove på sofaen? Siden han sover best der? Evt du og 4-åringen i dobbeltsengen, og mannen på rommet til 4-åringen. Kanskje verdt å kjøpe en vanlig enkeltseng der, istedenfor juniorseng.

Anonymkode: 8277c...4ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...