Gå til innhold

Hvor lenge etter trening er det viktigst å få i seg nok proteiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trente torsdags formiddag, neste økt blir i morgen. I dag er det altså to dager siden sist styrkeøkt. Er det like viktig at jeg får i meg nok proteiner i dag, som i går og dagen før der (samme dag som jeg trente)?

Anonymkode: 8c65d...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå snakker du egentlig marginer som du kan begynne å tenke på når du er gram unna ditt genetiske potensiale. Så lenge snittet uke for uke er bra, så er det ikke vits å overtenke dette. Da ser jeg selvsagt bort fra ekstremer som å spise 400 gram protein på treningsdager og 0 gram på hviledager 😉

Men om du vil ha et rent teoretisk svar uten spesiell betydning for virkeligheten, så skulle det nok være slik at mengden protein nødvendig for å bygge muskulatur etter en treningsøkt var størst rett etter økta og deretter ble redusert i dagene etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Nå snakker du egentlig marginer som du kan begynne å tenke på når du er gram unna ditt genetiske potensiale. Så lenge snittet uke for uke er bra, så er det ikke vits å overtenke dette. Da ser jeg selvsagt bort fra ekstremer som å spise 400 gram protein på treningsdager og 0 gram på hviledager 😉

Men om du vil ha et rent teoretisk svar uten spesiell betydning for virkeligheten, så skulle det nok være slik at mengden protein nødvendig for å bygge muskulatur etter en treningsøkt var størst rett etter økta og deretter ble redusert i dagene etter.

Men vil egentlig det jeg har fått i meg av proteiner i dag, ha noe å si for treningen jeg gjorde på torsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men vil egentlig det jeg har fått i meg av proteiner i dag, ha noe å si for treningen jeg gjorde på torsdag?

Kroppen er et mer sammensatt og komplisert system enn at man kan svare ja eller nei på det. Proteinsyntese og nedbrytning går i bølger hele tiden, og det er ekstremt mange prosesser som går samtidig og snakker sammen. Faktisk så mange at vi ikke helt har peiling. Kontinuitet over tid og et godt gjennomsnitt er det du må ha for å få resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (16 timer siden):

Kroppen er et mer sammensatt og komplisert system enn at man kan svare ja eller nei på det. Proteinsyntese og nedbrytning går i bølger hele tiden, og det er ekstremt mange prosesser som går samtidig og snakker sammen. Faktisk så mange at vi ikke helt har peiling. Kontinuitet over tid og et godt gjennomsnitt er det du må ha for å få resultater.

Ok, takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar problemstilling. Med mindre man spiser særlig proteinfattig mat, får man i seg mer enn nok proteiner med ett vanlig kosthold. 

Anonymkode: 48c2c...095

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 18.31):

Jeg trente torsdags formiddag, neste økt blir i morgen. I dag er det altså to dager siden sist styrkeøkt. Er det like viktig at jeg får i meg nok proteiner i dag, som i går og dagen før der (samme dag som jeg trente)?

Du burde vel egentlig få i deg nok proteiner gjennom helt vanlige måltider? Protein er et stoff som skilles ut i urinen hvis man får i seg for mye, for kroppen klarer ikke å ta det opp. Vil du bygge muskler må du også spise karbohydrater ☺️

https://www.nrk.no/livsstil/proteiner-gar-rett-i-do-1.3732065

Anonymkode: 82f14...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du burde vel egentlig få i deg nok proteiner gjennom helt vanlige måltider? Protein er et stoff som skilles ut i urinen hvis man får i seg for mye, for kroppen klarer ikke å ta det opp. Vil du bygge muskler må du også spise karbohydrater ☺️

https://www.nrk.no/livsstil/proteiner-gar-rett-i-do-1.3732065

Anonymkode: 82f14...aba

Noe som gjør proteinpulver til noe av det beste du kan spise. Om du spiser for mye proteinpulver, så vil du bare tisse det ut igjen, det vil ikke legge seg som fett. Dersom du spiser for mye kjøtt derimot, så vil fettet i kjøttet lagres som fett på kroppen.

Anonymkode: 6010a...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Noe som gjør proteinpulver til noe av det beste du kan spise. Om du spiser for mye proteinpulver, så vil du bare tisse det ut igjen, det vil ikke legge seg som fett. Dersom du spiser for mye kjøtt derimot, så vil fettet i kjøttet lagres som fett på kroppen.

Anonymkode: 6010a...c46

Man trenger strengt tatt ikke å spise karbohydrater i det hele tatt, heller ikke for å legge på seg muskelmasse. Men mange trives bedre med karbohydrater enn uten (jeg trives best helt uten).

Dette med at man legger på seg fett av å spise kjøtt ville jeg gjerne sett kilder på. Det er i alle fall ikke tilfellet for meg, jeg har mistet fett og økt i muskelmasse i takt med at jeg har spist mer kjøtt og mindre planter.

Anonymkode: f9ea1...1b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 18.31):

Hvis du ikke trener for VM i bodybuilding eller vektløfting eller annet ekstremt med 2-3 treningsøkter om dagen, men bare trener for å holde deg i grei form, da kan du droppe helt dette med proteiner. Spis vanlig sunn og variert mat så får du i deg alt du trenger. Dyre proteinprodukter, shaker og barer er bare bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke trener for VM i bodybuilding eller vektløfting eller annet ekstremt med 2-3 treningsøkter om dagen, men bare trener for å holde deg i grei form, da kan du droppe helt dette med proteiner. Spis vanlig sunn og variert mat så får du i deg alt du trenger. Dyre proteinprodukter, shaker og barer er bare bortkastede penger.

Spiser proteiner i form av mat, men nå er det vel sånn at skal man bygge muskler, er proteiner ekstra viktig? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spiser proteiner i form av mat, men nå er det vel sånn at skal man bygge muskler, er proteiner ekstra viktig? :) 

Jada, men det kommer jo an på hvilket nivå man sikter mot. Hvis man jobber med ekstrem bodybuilding og har som mål å være 70cm(litt overdrevet) rundt overarmene, da kan det være vanskelig å få i seg nok proteiner gjennom vanlig kosthold. Skal du derimot bare ha litt mer markerte muskler og generelt holde deg i god form, er jeg ganske sikker på at du får alt du trenger gjennom vanlig variert kosthold. En god middag med kjøtt, poteter og grønnsaker gir omtrent halvparten av all protein du trenger i døgnet. Ikke vanskelig å få nok da om du også spiser en god frokost og lunsj. Jeg tror du skal ha et dårlig kosthold om ikke du får nok protein til vanlig styrketrening og trim. 

Men jeg er ingen treningsekspert, men veldig skeptisk til alle disse dyre diettene og tilskuddene som selgerne sier man må ha, men som jeg oppfatter at ofte er borkastete penger. Driver du med toppidrett, kan det være du skal tenke nøye gjennom kostholdet, men for vanlige folk tror jeg normalt sunt kosthold er godt nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (2 minutter siden):

Jada, men det kommer jo an på hvilket nivå man sikter mot. 

jeg ganske sikker på at du får alt du trenger gjennom vanlig variert kosthold. 

Men jeg er ingen treningsekspert, .

Nemlig.

"Dette kan jeg ingenting om, men tror så mye at jeg svarer uansett". Ærlig talt.

Proteinpulver er ett helt genialt produkt.  

Får i meg 120 g om dagen selv, fordelt på to ganger. 

Anonymkode: 9bcdf...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aksase skrev (1 time siden):

Jada, men det kommer jo an på hvilket nivå man sikter mot. Hvis man jobber med ekstrem bodybuilding og har som mål å være 70cm(litt overdrevet) rundt overarmene, da kan det være vanskelig å få i seg nok proteiner gjennom vanlig kosthold. Skal du derimot bare ha litt mer markerte muskler og generelt holde deg i god form, er jeg ganske sikker på at du får alt du trenger gjennom vanlig variert kosthold. En god middag med kjøtt, poteter og grønnsaker gir omtrent halvparten av all protein du trenger i døgnet. Ikke vanskelig å få nok da om du også spiser en god frokost og lunsj. Jeg tror du skal ha et dårlig kosthold om ikke du får nok protein til vanlig styrketrening og trim. 

Men jeg er ingen treningsekspert, men veldig skeptisk til alle disse dyre diettene og tilskuddene som selgerne sier man må ha, men som jeg oppfatter at ofte er borkastete penger. Driver du med toppidrett, kan det være du skal tenke nøye gjennom kostholdet, men for vanlige folk tror jeg normalt sunt kosthold er godt nok.

Men jeg har jo ikke nevnt noe om pulver osv? Jeg snakker om vanlig proteinrik mat :) 

Målet mitt er å øke muskelmasse, og da må jeg vel spise litt mer proteiner enn det man normalt sett trenger. Jeg sikter hvertfall etter 1,8-2 g proteiner per kilo kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her også. Spiste seg frisk fra en masse symptomer, og nå trener han uten proteiner, men med masse frukt og grønnsaker. Forresten blir det feil å si at det ikke er proteiner i det, for det er proteiner i alt, og særlig i grønne blader som spinat og grønnkål: https://www.instagram.com/p/CY15DyHFjkI/

Anonymkode: cd470...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...