Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er en student i Oslo og har kommet i en litt kjip situasjon. Jeg leide en leillighet til 9500 kroner i måneden ca 50 min utenfor Oslo. Holdte på lenge å finne hybel, og dette var den eneste jeg fikk. Avtalen opphørte i Januar da det bare skulle være midlertidig, og jeg bor nå i et kollektiv der jeg bare betaler 7000 kroner i måneden. 

Problemet er at jeg ikke har betalt siste husleie på 9500 kroner, da jeg rett og slett ikke hadde råd etter jeg måtte betale depositum til kollektivet og måtte kjøpe nye skolebøker. I tillegg har skolen gjort en feil og rapportert til lånekassen at jeg ikke er student der. Har snakket med skolen og de sa at dette var en feil og at de har gitt beskjed til lånekassen, men søknaden er ikke forventet ferdig behandlet før 10. mars. Jeg fikk derfor ikke storstipend som jeg regnet med, og med det skulle jeg klare å betale begge hyblene. Utleier spør og spør når jeg skal betale, og skjønner ikke når jeg forklarer dette med lånekassen. 

Lurer derfor på om det er noe som vil skje om jeg ikke kan betale husleien før mars? Da to måneder etter jeg skulle betalt. Jeg har jo flyttet ut og levert nøkler, og alt jeg finner på nettet er bare at du kan bli kastet ut, men det er jo ikke aktuellt i dette tilfellet. 

Er det noe som kan skje? Inkasso? Hva gjør jeg? 

Hilsen fortvilet jente!

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du ikke depositum i den leil du leide?

Du skal vel ha en skriftlig regning, så en skriftlig påminnelse/ purring før huseier kan sende kravet til inkasso. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før inkasso selskapet får oppdraget til kravet sendes til deg, men vil tro at hvis du rekker å betale til huseier før du får inkassokrav, så skal du ikke betale salæret til inkasso selskapet. 

Anonymkode: bba4f...02b

• Liker 4
Skrevet

Det går jo til inkasso, dersom utleier velger det. Men siden du har råd til å betale i mars bortfaller jo inkassokravet når du betaler. 

Anonymkode: c2941...a7a

Skrevet

Det eneste du kan gjøre er og håpe du får betalt innen det går til inkasso, men belage deg på ekstra utgifter. Hadde prøvd og låne pengene, hvis du vet at du får disse pengene i mars. 

Anonymkode: 74163...ea4

Skrevet

Her er det tydelig at den første utleieren har bommet kraftig.

De skulle ha tatt leien fra depositumet ditt med en gang, eller kanskje du aldri betalte noe depositum til dem?

Selvfølgelig skal du betale det du skylder, og utleier burde fremsette kravet så fort som mulig. I dette tilfellet har du litt pusterom frem til de begynner med inndrivelse av kravet. Du burde tenke på hvordan du kan fremskaffe pengene så fort som mulig. 

Anonymkode: 0c96f...c43

Skrevet

Leide du privat eller fra firma? 

var det privat, kan det ta tid før utleier formaliserer purringer og går til inkasso. Si at du kan betale innen 31. mars, betal delvis nå om du kan. 

Var det firma, er de nok raskere med formell purring og inkasso. Da tar du kontakt etter første purring, og lover betaling innen 31. mars. 

men ikke lov noe du ikke holder!

Anonymkode: fc195...4d4

• Liker 3
Skrevet
oglgar skrev (2 timer siden):

Hei. 

Jeg er en student i Oslo og har kommet i en litt kjip situasjon. Jeg leide en leillighet til 9500 kroner i måneden ca 50 min utenfor Oslo. Holdte på lenge å finne hybel, og dette var den eneste jeg fikk. Avtalen opphørte i Januar da det bare skulle være midlertidig, og jeg bor nå i et kollektiv der jeg bare betaler 7000 kroner i måneden. 

Problemet er at jeg ikke har betalt siste husleie på 9500 kroner, da jeg rett og slett ikke hadde råd etter jeg måtte betale depositum til kollektivet og måtte kjøpe nye skolebøker. I tillegg har skolen gjort en feil og rapportert til lånekassen at jeg ikke er student der. Har snakket med skolen og de sa at dette var en feil og at de har gitt beskjed til lånekassen, men søknaden er ikke forventet ferdig behandlet før 10. mars. Jeg fikk derfor ikke storstipend som jeg regnet med, og med det skulle jeg klare å betale begge hyblene. Utleier spør og spør når jeg skal betale, og skjønner ikke når jeg forklarer dette med lånekassen. 

Lurer derfor på om det er noe som vil skje om jeg ikke kan betale husleien før mars? Da to måneder etter jeg skulle betalt. Jeg har jo flyttet ut og levert nøkler, og alt jeg finner på nettet er bare at du kan bli kastet ut, men det er jo ikke aktuellt i dette tilfellet. 

Hilsen fortvilet jente!

Forklar situasjonen og si sånn ca når det blir betalt

Anonymkode: 72068...fe2

Skrevet
oglgar skrev (2 timer siden):

Hei. 

Hilsen fortvilet jente!

Snakk med verten. Jeg hadde godtatt rentefri utsetting om jeg bare hadde fått beskjed

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør skolen om de kan skrive en bekreftelse på at de har gjort feil og så ber du lånekassen om en skriftlig uttalelse om når pengene (men ikke sum i tilfelle utleier prøver å få mer av deg!) vil komme til deg og så gir du dette til den tidligere huseieren din!

Anonymkode: 0fe0c...905

• Liker 1
Skrevet

Ikke hør på disse som nevner inkasso.

Hvis du ikke har betalt siste husleie kan utleier gå til husleietvistutvalget for å få krevd inn beløpet fra deg. Det er ikke før du er dømt til å betale her at huseier kan få hjelp av namsmannen til å inndrive kravet .

Men har du løpende dialog med de forrige utleierne? Syns det er rart at de har mottatt nøkler osv hvis siste husleie ikke er betalt. Var det ikke et depositum på denne leiligheten som de evt kan dekke beløpet med?

Anonymkode: bec43...b25

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Har du mulighet til å betale en liten sum nå, samtidig som du beklager og opplyser at resten kommer i mars?

Skrevet

Hvis du har noe skriftlig fra Lånekassen som bidrar til å forklare situasjonen, print ut en kopi og send utleier dette. Og send med noen hundrelapper, eller det du kan, og si at du ordner opp resten når du kan i mars. Jeg vil tro de fleste utleiere vil kunne godta dette uten å gå til inkasso og inndrivelse, men det kan jo variere. Utleiere kan jo også ha lån de må betale i tide og trang økonomi.

Anonymkode: 9e641...394

Skrevet
Adobyen skrev (10 timer siden):

Har du mulighet til å betale en liten sum nå, samtidig som du beklager og opplyser at resten kommer i mars?

Dette ville jeg også forsøkt; gå i dialog med tidligere huseier og forklar han situasjonen; tilby en sum nå og evt hør om å få betale månedlige avdrag til du får etterbetalt fra Lånekassen, og betal da resten av det gjenstående beløpet. Betal så høy sum som mulig og knip heller inn på matbudsjettet eller noe

De fleste er greie så lenge du er ærlig og forklarer knipa du har havnet i, og så lenge de vet at de tilslutt vil få inn pengene du skylder. Det verste er å ignorere det, da risikerer du inkasso og en høyere sum enn utganspunktet 

• Liker 1
Skrevet

95% av utleiere er useriøse og har ikke avtale med inkassoselskaper en gang. Jeg hadde bare dritet i de pengene.

Forklar til utleier at det er noe som heter risiko.

Anonymkode: 7461b...91f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er rett og slett null stress. Ikke bekymre deg!

Forklar situasjonen for huseier, og si at pengene kommer så fort du har dem. Vedkommende blir sikkert sur, og truer gjerne med inkasso eller annet. Det går helt fint, det blir ingen stor inkassosak av det på to måneder. Kanskje saken rekker å gå til inkasso, men det forsvinner ut av verden igjen så fort du betaler. Mest sannsynlig skjer det ingen ting, annet enn at du har en sur huseier som maser. Det må du bare tåle, beklage deg og betale når du har pengene. 

Det går kjempebra 😊

Anonymkode: 3fb66...7d0

Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet

Kan du ikke be skolen skrive en kort forklaring? Og evt legge inn dokumentasjon fra lånekassen og søknad og forventet svar? De har gjort en feil så å ta seg 5 min til det tenker jeg de kan gjøre. Var vanlig praksis på min Høgskole ihvertfall og studentene trengt det.

Skrevet

Hva med å låne av noen?

Utleiere har noe som heter regninger og forfall de også.

Anonymkode: 09729...210

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å låne av noen?

Hun låner teknisk sett av den forrige utleieren da 🤪 ved å ikke betale til forfall.  Syns uansett det er rart man får flytte ut før all leie er betalt. Man betaler tross alt leie på forskudd...

Anonymkode: bec43...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med å låne av noen?

Høres ut som utleiers problem, og ikke tråd starter- sitt.

Anonymkode: 7461b...91f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...