AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Jeg må si jeg er veldig delt. Det argumenteres hardt mot fortetting og at det er viktig å ta vare på grøntarealer (altså private hager) i ytre by. Fint det, alle liker vel å se grønne hager, men så kjøres boligprisen i været da, fordi man ikke får fortettet rundt knutepunkter. Hva er en eplehage (som kun meget rike kan bo i) verd mot det å bygge litt tettere rundt kollektiv-knutepunkt? Da disse eplehagene ble anlagt hadde de en funksjon. Epler, liten kjøkkenhage, plommer etc. var matauk. Nå er det ingen som «trenger» å ha litt å spe på med fra hagen, i hvert fall ikke de som er så heldige å bo i hus med eplehage i Oslo. I dag er det mer praktisk og nyttig at man fortetter og at hver enebolig har en mindre hage. Store hager er pent, ja, men til hvilken pris? Jeg må si jeg er spent på den småhusplanen og hva det blir til. Anonymkode: eb18b...828 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Det er vel et høringsutkast ute nå som du kan lese? Jeg synes at man bør tillate deling og utbygging i de store hagene, men begrense til én boenhet per eiendom, ikke tillate seksjonering og ha en relativt lav utnyttelsesgrad. Anonymkode: 7a8e0...120
AprilLudgate Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er vel et høringsutkast ute nå som du kan lese? Jeg synes at man bør tillate deling og utbygging i de store hagene, men begrense til én boenhet per eiendom, ikke tillate seksjonering og ha en relativt lav utnyttelsesgrad. Anonymkode: 7a8e0...120 Enig i denne. Høringsutkastet er såvidt jeg tolker det (jeg har skummet riktignok) strengere enn dette. Men ja, med en stor tomt vil man bortsatt kunne bygge i hagen. Usikker på hvor mange slike tomter som gjenstår 😅🤷♀️
PITTY Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 Markagrensen i Oslo går i hvert fall snart fløyten, det er sikkert. Det tyter over av folk her.. Om noen år får du heller ta frem skiene på stuegolvet med VR-briller og Playstation.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Oslo er en ghetto. Bedre å mure byen inne eller jevne den med jorda. Ubehagelig sted. Anonymkode: dde71...4fa 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 PITTY skrev (3 minutter siden): Markagrensen i Oslo går i hvert fall snart fløyten, det er sikkert. Det tyter over av folk her.. Om noen år får du heller ta frem skiene på stuegolvet med VR-briller og Playstation. Like greit. Er lei av å høre om denne Marka uansett. Anonymkode: bc4fb...f40 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Jeg må si jeg er mot, i alle fall så lenge det bygges så hinsides jævla stygt. Alle hus med litt hage i attraktive områder kjøpes opp av en utbygger som så river en fullgod bolig og kjører på med mest mulig utnyttelse/gevinst og totalt fravær av hensyn til nabolag og naboer. Utbygger skal ikke bo der. Utbygger bygger stygge boliger med lav bokvalitet og bare en liten vits av noe grønt mellom hver boks. Og de idiotiske bilheisene som ingen bruker. Reduserer i samme slengen bokvaliteten til omkringliggende naboer som får mer skygge, redusert utsikt, økt innsyn, redusert trivsel. Ødeleggende for dyreliv, fugleliv og innsekter. Og nei, jeg bor ikke i disse områdene selv, men likevel. Det er helt skammelig hva som skjer og hvordan områder ødelegges for all framtid. Anonymkode: acbe7...c62 11
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg må si jeg er mot, i alle fall så lenge det bygges så hinsides jævla stygt. Alle hus med litt hage i attraktive områder kjøpes opp av en utbygger som så river en fullgod bolig og kjører på med mest mulig utnyttelse/gevinst og totalt fravær av hensyn til nabolag og naboer. Utbygger skal ikke bo der. Utbygger bygger stygge boliger med lav bokvalitet og bare en liten vits av noe grønt mellom hver boks. Og de idiotiske bilheisene som ingen bruker. Reduserer i samme slengen bokvaliteten til omkringliggende naboer som får mer skygge, redusert utsikt, økt innsyn, redusert trivsel. Ødeleggende for dyreliv, fugleliv og innsekter. Og nei, jeg bor ikke i disse områdene selv, men likevel. Det er helt skammelig hva som skjer og hvordan områder ødelegges for all framtid. Anonymkode: acbe7...c62 Det er jeg enig i! De kunne bygget penere, men tett kan man fremdeles bygge. men tett trenger ikke være stygt! Det bygges jo for eksempel knapt rekkehus lengre. Rekkehus prisene i Oslo er helt ville, for få har bygget rekkehus siden 89 tallet. ts Anonymkode: eb18b...828 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 Vi trenger luft, lys og grøntarealer for livskvalitet, det er ikke bare å bygge igjen alt. Anonymkode: 55e64...563 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vi trenger luft, lys og grøntarealer for livskvalitet, det er ikke bare å bygge igjen alt. Anonymkode: 55e64...563 Og prisen du er villig til å betale for det er at enda ferre har råd til egen bolig i Oslo? Altså, jeg er helt enig i at alle liker luft, lys og grøntarealer, men når alt dette er reservert for de aller, aller rikeste så hjelper det jo lite? ts Anonymkode: eb18b...828 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Jeg er i mot, se på Nordstrand, ser helt forfærdelig ut der nå i noen områder. Hus klint inntil hverandre med moderne og klassiske hus hit og dit. Ikke noe fan selv om jeg ikke har råd til et hus der selv enda. Jeg støtter heller at Norge forbedrer toglinjene! Togene våre er like raske som Japan hadde på 60-tallet! Hadde vi hatt like gode tog som i Japan kunne vi bodd langt unna Oslo og fortsatt jobbet der, da pendlingen ville gått raskt 1time Oslo-Trondheim.. hadde løst boligprisene ganske fort det Anonymkode: 09a06...5ac 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er i mot, se på Nordstrand, ser helt forfærdelig ut der nå i noen områder. Hus klint inntil hverandre med moderne og klassiske hus hit og dit. Ikke noe fan selv om jeg ikke har råd til et hus der selv enda. Jeg støtter heller at Norge forbedrer toglinjene! Togene våre er like raske som Japan hadde på 60-tallet! Hadde vi hatt like gode tog som i Japan kunne vi bodd langt unna Oslo og fortsatt jobbet der, da pendlingen ville gått raskt 1time Oslo-Trondheim.. hadde løst boligprisene ganske fort det Anonymkode: 09a06...5ac Så enig i dette! Det må bli bedre kollektivmuligheter til områder rundt Oslo. Vi får bare håpe Follobanen er oppe og går snart.. Det skulle vært ulovlig å bygge så tett og stygt som det har blitt gjort. Anonymkode: ae5ad...4fe 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Og prisen du er villig til å betale for det er at enda ferre har råd til egen bolig i Oslo? Altså, jeg er helt enig i at alle liker luft, lys og grøntarealer, men når alt dette er reservert for de aller, aller rikeste så hjelper det jo lite? ts Anonymkode: eb18b...828 Du synes ikke folkehelse er viktig? Anonymkode: 55e64...563 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 Enten må de tillate fortettning, ellers må de røre markagrensa. For meg er begge deler likegyldig, men det bør bygges mer boligområder for barnefamilier i Oslo. Ikke bare blokker, men småhus. Anonymkode: 5feaa...00c 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 ...men det finnes jo ledige tomter i Oslo, bare at de ligger i områder hvor utviklere ikke kan tjene like mye penger 🙄 Det betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke blir solgt om de bygges. Anonymkode: acbe7...c62
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ...men det finnes jo ledige tomter i Oslo, bare at de ligger i områder hvor utviklere ikke kan tjene like mye penger 🙄 Det betyr jo ikke nødvendigvis at de ikke blir solgt om de bygges. Anonymkode: acbe7...c62 Det er ikke tomter folk flest kan bygge på. Eplehagene fortettes fordi noen andre enn utbyggere har mulighet til å fortette en hage. Det burde bli ferdigregulert områder så folk kan kjøpe seg en tomt og bygge seg et hus, slik man kunne før. Anonymkode: 5feaa...00c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så enig i dette! Det må bli bedre kollektivmuligheter til områder rundt Oslo. Vi får bare håpe Follobanen er oppe og går snart.. Det skulle vært ulovlig å bygge så tett og stygt som det har blitt gjort. Anonymkode: ae5ad...4fe Men hva hjelper bedre kollektivmuligjeter når man ikke får fortette rundt dem? Hvis hvert hus skal ha ett måls tomt så blir det jo veldig vanskelig. ts Anonymkode: eb18b...828
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du synes ikke folkehelse er viktig? Anonymkode: 55e64...563 Jo, men det er da også «folkehelse» å få tryggheten i å eie sin egen bolig, å bo nær kollektivknutepunkt slik at man slipper å bruke mye av dagen på å pendle? Per nå skal bare de rikeste få disse mulighetene. ts Anonymkode: eb18b...828
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hva hjelper bedre kollektivmuligjeter når man ikke får fortette rundt dem? Hvis hvert hus skal ha ett måls tomt så blir det jo veldig vanskelig. ts Anonymkode: eb18b...828 Tror brukeren mente tog, ikke tbane. Altså kan man bygge mer i småbyer og andre byer utenfor Oslo. Glemte å si at de også heller burde gi industriområdene insentiv til å flytte ut av Oslo. Alna er et godt eksempel. Nær sentrum, masse plass, som er tatt av masse varelager og andre store bygninger som virker som logistikk for bedrifter, ikke noe kunder drar ofte innom. Flytt det ut, bygg tbane ut dit, der er det plass til en haug med rekkehus og blokker. Sikkert andre områder rundt i Oslo som kunne gjort lignende. Anonymkode: 09a06...5ac 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 23.07): Og prisen du er villig til å betale for det er at enda ferre har råd til egen bolig i Oslo? Altså, jeg er helt enig i at alle liker luft, lys og grøntarealer, men når alt dette er reservert for de aller, aller rikeste så hjelper det jo lite? ts Anonymkode: eb18b...828 Vær nå litt realistisk. Tror du virkelig på det tullet med at de vanskeligstilte endelig kommer til å få kjøpt seg noe bare vi raserer hagene? Vel, der tar du virkelig feil. Boligene kommer fremdeles til å koste millioner, og de som ikke har råd til å kjøpe seg bolig nå kommer i hvert fall ikke til å kunne kjøpe seg noe etter fortetningen. Anonymkode: 53c6b...621 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå