Gå til innhold

Spørsmål til dere med hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hytte på fjellet, og som har barn som ikke er små lenger, eller ikke har barn i det hele tatt. Drar dere to voksne opp til hytta alene? Hvor ofte? Hvor langt er det å kjøre? Virker som det er mest barnefamilier som har hytte.

Anonymkode: 8915e...3db

Skrevet

Vi drar på hytta alene ja. Barna er store nok til å ikke bli med, og det er ikke bare dumt det. Vi koser oss veldig der alene også, og med tenåringer som "aldri sover " er det veldig ok med litt alenetid. Eller partid altså. 

Hytta er ikke på fjellet, men det er kanskje ikke så vesentlig. Vi har rundt 45 minutter å kjøre til hytta. Min familie har hytte det tar to timer å kjøre til, og den brukte og bruker vi vesentlig sjeldnere på grunn av dette. Det var et veldig viktig for oss at det var maks en time å kjøre. Vi er der ofte fra mars til oktober. Lite på vinteren, siden vår hytte ligger ved sjøen. 

• Liker 1
Skrevet

Hytta vår er 3 timer unna. Eller, fordi vi ikke ønsker å ha vedlikehold mtp avstand og 3 barn osv så er det en hyttete fritidsleilighet. Valgt fordi plassen har "alt", alt fra slalåmbakke til basseng, sandstrand ved fjellvann, skiløyper og ridesenter samt fantastisk natur.

Uansett, poenget er mer at dette passer oss veldig fint med små barn. Det er uansett ikke noe som heter spontan snartur når vi skal noen plass, så alt må planlegges og 3 timer er helt ok. Utenom så leies den ut og betales seg selv.

Og for å svare på det du spør om: vi kommer ikke til å beholde den når barna begynner å bli så store at de ikke blir med lengre. Den er for langt unna og det er for lite privatliv til at den vil passe oss som voksent par. Skulle vi hatt noe som passet oss så hadde 2 timer vært absolutt max.

Jeg har en kollega som er der at barna er voksne og de har arvet en gammel sæter typ 1,5-2 timer ish unna. Et slikt hytteliv kunne jeg heller tenkt meg som voksen, de to alene på en litt øde plass med enkel standard og skikkelig hyttefølelse 😊 Ikke noe vi orker med små barn men definitivt et hytteliv jeg kan se for meg når det er meg og mannen som skal gå fjellturer og fyre opp i badestamp og drikke god vin og se på stjerner 🥰 Så hytte kan definitivt være noe for de uten barn 😊

Anonymkode: 270dd...f41

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tar deg en tur til et 5-15 år gammelt hyttefelt vil du se at det er folk på halvparten av hyttene en fin helg. En bil utenfor. Herr og fru alene. Barna blir med så lenge de er små. Når ungdomstiden kommer er det bare å håpe de har så gode minner at de kommer tilbake når de blir eldre. 

Vi bygger max størrelse med 4 soverom 2 bad og hems for å oppdage at etter en stund har alle vennene egen hytte som de bruker for lite som det er. Voksent par alene på hyttetur er flott, men 120 kvm+ er altfor vanlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 17.42):

Dere som har hytte på fjellet, og som har barn som ikke er små lenger, eller ikke har barn i det hele tatt. Drar dere to voksne opp til hytta alene? Hvor ofte? Hvor langt er det å kjøre? Virker som det er mest barnefamilier som har hytte.

Vi har en liten hytte på fjellet, ca 2 timer kjøretur. Vi er der ca en gang i måneden på vinterstid og litt oftere på sommeren. Det er en enkel hytte uten innlagt vann og strøm. Vi har solcellepanel til litt belysning og skal få montert aggregat til sommeren.

Så må vi gå på ski eller truger fra parkeringen til hytta vinterstid, det er ca 500 meter så det er ikke så langt.

Hytta ligger ikke i hyttefelt.

Anonymkode: 741ae...370

• Liker 1
Skrevet

Uten barn ville det jo vært ganske teit å ha en hytte man ikke brukte fordi det er en familieting 😅

Neida, unnskyld. Både egne og svigers har hytter de bruker mye alene. Jeg og mannen (barnløse) vurderer å kjøpe, men så lenge vi har tilgang til deres så avventer vi litt. Et av mine fineste minner fra da jeg og mannen var nyforelsket var faktisk å kunne vise hytte og området til han. 

Anonymkode: 8b0eb...6b2

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre har ikke hytte på fjellet direkte, men i skogen (og høyere enn hjemme siden vi bor ved kysten så mer snø og skiløyper osv ved hytta). De bruker hytta masse selv om de har voksne barn som har flyttet hjemmefra. Hele året. Både helger og lenger perioder i ferier. 

Jeg har og brukt hytta litt i perioder, reist alene med samboer eller hatt med venner.

Den er ca 1 time kjøretur unna, det har jo mye å si for bruk.

Kjenner mange som drar på hytta uten barn da.. Både som unge voksne og som voksne med utflyttede barn. Hytteliv er ikke bare for barnefamilier.

Anonymkode: 1991d...67e

Skrevet

Selvsagt drar vi til hytten selv om barna er blitt voksne! 😆

Skrevet

Vi har ikke barn, og skal heller ikke ha det, men vi har hytte likevel. Visste ikke at hytte var forbundet med barn; det er vel heller slik at de fleste har rukket å få barn når de er i en situasjon når de har mulighet til å skaffe seg hytte. 

Vi bruker hytta så mye vi kan, til turer og total avslapping. Vil tippe at vi er der ca 20 ganger per år: alt fra helgeturer til ukesturer. Vi trives utrolig godt med å være alene på hytta bare oss to, men det hender at vi har besøk av et vennepar, eller at vi reiser dit på kompis-/venninneturer hver for oss. Reisetiden vår er 1,5 time. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har hytte på fjellet, 3:45 unna i kjøring (+ ladetid da vi ikke har innlagt strøm på hytta, men lading kombineres da med å spise middag samt handle). Drar opp oss to alene, i snitt litt mer enn en gang per måned og da blir vi der typisk 5-6 overnattinger. 

Det hender jeg drar opp alene også, om jeg har mye å gjøre der og det ikke passer for kona. Bare deilig med litt alenetid. 

Skrevet

Vi har to hytter. Den lengst unna (avhengig av fly) er vi på ca tre ganger i året, og jeg er der noen ganger alene. Den nærmeste hytta (ca 2,5 timers kjørevei) drar vi til på helgeturer. Sistnevnte bruker også svigers til helgeturer, men skjeldnere og skjeldnere.

Har mange minner fra hyttetturer som barn, og de fleste av dem innebærer at det var altfor trangt🙄.. Jeg avskyr den dag i dag å være mange på hytta... To stykker er nok i massevis!😄

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 17.42):

Vi er et par uten barn. Hytta ligger på fjellet   2,5 t fra der vi bor. Brukes hele året. Prøver å komme avgårde litt tidlig på fredagene, for å unngå trafikken. Det er strøm,internett og tv mm. der. Har brønn på tomten, mulig å få seg en dusj mm. Standarden er forholdsvis enkel og hytta er liten men stapp full av sjarm! Stor selveiet usjenert tomt. Sjelefred å være der, vi er der flere ganger i mnd.♥️🗻🏠

Endret av Rødstrupa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...