Gå til innhold

førerkort, og nedsatt syn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal få førerkort, og på søknaden står det at dersom man har nedsatt synsstyrke, og bruker briller/linser, må man ha med seg en synsattest fra optiker.

Hvorfor det? Må alle som bruker briller/linser daglig og skal ta førerkortet, få denne attesten altså?

Anonymkode: e8b0a...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal få førerkort, og på søknaden står det at dersom man har nedsatt synsstyrke, og bruker briller/linser, må man ha med seg en synsattest fra optiker.

Hvorfor det? Må alle som bruker briller/linser daglig og skal ta førerkortet, få denne attesten altså?

Fordi det ikke er lovlig å kjøre bil uten synshjelpemidler hvis du ser dårlig. 

Ja, alle som bruker briller/linser fast må ha nevnte attest. 

Anonymkode: 1ea27...33a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Jeg måtte dessuten melde fra og få endret dette etter at jeg tok laseroperasjon, og dermed ikke trengte briller eller linser lenger.

Endret av Mezzosoprena
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grense (eller var ihvertfall). 

Jeg må bruke briller hvis jeg skal kjøre bil over 3500 kg, men ikke hvis jeg kjører bil under 3500 kg.

Anonymkode: 22b59...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er en grense (eller var ihvertfall). 

Jeg må bruke briller hvis jeg skal kjøre bil over 3500 kg, men ikke hvis jeg kjører bil under 3500 kg.

Hvordan kan du se bedre når du kjører lettere bil?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rare regler angående briller og helse. Beste er å få en attest på det, og bare få det unnagjort.
Skikkelig unødvendig utgift for mange. Er man nærsynt når man leser en bok, så er det nok til å kreve synsattest for å kjøre bil selv om du ser skilt, speedometer osv uten problemer. Ingenting er såpass nære om du ikke leser avisen eller mobilen når du kjører, men vil nå si da er det andre problemer enn synsattest som burde spille inn. Har rett å slett gitt opp det byrokratiet, gir ikke mening men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Hvor skrev jeg det?

Jeg referer til regler som gjaldt når jeg tok førerkort på kjøretøy over 3500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok synstest og bestillte nye briller i 2020. Jeg hadde syn på 70%, grensa går på 50% syn. Jeg fikk ikke noe synsattest. Synet mitt har fort blitt dårligere, så jeg har nok ikke førerkort frem til pensjonsalderen. Må da ny test i år og gruer meg til det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En synstest kan ikke være eldre enn 3 mnd. Bruker du briller må du ta førerkortattest. Nye regler for noen år siden.

Anonymkode: b6a0b...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger briller/linser for å kunne kjøre bil, da skal det stå i førerkortet ditt. Koden er "01" og blir oppgitt i kodefeltet merket "12." nederst i venstre hjørne bak på førerkortet. 

Om du har kode 01 i førerkortet og blir stanset uten briller/linser er det en mulighet for en reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Mezzosoprena skrev (På 11.2.2023 den 20.30):

Forskjellige synskrav i forskjellige førerkortklasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikksikker skrev (1 minutt siden):

Forskjellige synskrav i forskjellige førerkortklasser

Det var ikke det jeg spurte om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (43 minutter siden):

Stemmer; det var ikke det du spurte om. Men svaret er mer korrekt enn spørsmålet. Nå har du fått svaret tre ganger. Du kan lese mer om emnet i vedlegg 1 til førerkortforskriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...